آنتونیو گوتِرِش، نهمین دبیرکل سازمان ملل متحد، نخستین روز ژانویه 2017 آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرآنلاین دبیرکل، جدید سازمان ملل گوتِرِش، پیش از انتخاب به عنوان دبیرکل، از ژوئن 2005 تا دسامبر 2015 به عنوان کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، ریاست یکی از مهم‌ترین سازمان‌های بشردوستانه جهان را در خلال جدی‌ترین بحران جابه‌جایی طی دهه‌ها بر عهده داشت. مخاصمات در سوریه و عراق، و بحران در سودان جنوبی، جمهوری افریقای مرکزی و یمن و افزایش شمار افرادی که به وسیله مخاصمه و شکنجه از 38 ملیون در 2005 به 60 ملیون تَن در 2015، به افزایشی عظیم در فعالیت‌های کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان انجامید.

آقای گوتِرِش، پیش از پیوستن به کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، بیش از 20 سال در دولت و خدمات همگانی فعالیت کرد. ایشان از 1995 تا 2002 به عنوان نخست وزیر پرتغال خدمت کرد و طی آن دوره به شدت در تلاش بین‌المللی برای حل بحران تیمور شرقی مشارکت داشت.

وی به عنوان رئیس شورای اروپایی در ابتدای سال 2000، تصویب "دستورکار لیسبون برای رشد و مشاغل" را هدایت کرد و ریاست مشترک نخستین نشست اتحادیه اروپا-افریقا را بر عهده داشت. ایشان همچنین از 1991 تا 2002 عضو شورای کشور پرتغال بود.

آقای گوتِرِش در 1976 برای پارلمان پرتغال انتخاب شد و 17 سال در آن مجلس به عنوان نماینده خدمت کرد. ایشان طی آن دوره، ریاست کمیته پارلمانی اقتصاد، امور مالی و برنامه‌ریزی، و پس از آن کمیته پارلمانی اداره امور ارضی، شهرداری‌ها و محیط زیست را برعهده داشت. وی همچنین رهبر گروه پارلمانی حزب خود بود.

او از 1981 تا 1983، عضو مجمع پارلمانی شورای اروپا بود و در آن‌جا ریاست کمیته جمعیت‌شناسی، مهاجرت و پناهندگان را برعهده داشت.

گوتِرِش سال‌های بسیاری در سازمان جهانی احزاب سیاسی سوسیال دموکرات با عنوان "انترناسیونال سوسیالیست" فعال بود. ایشان از 1992 تا 1999، معاون رییس آن گروه بود و در آن سمت ریاست مشترک کمیته افریقایی و پس از آن کمیته توسعه را برعهده داشت. وی از 1999 تا نیمه 2005 به عنوان رییس آن سازمان خدمت کرد. به علاوه، شورای پناهندگان پرتغال، همچنین انجمن مصرف‌کنندگان (کشور) پرتغال موسوم به "دکو" را بنیان نهاد و به عنوان رییس مرکز دانشگاهی اقدام اجتماعی، انجمن مجری طرح‌های توسعه اجتماعی در محله‌های فقیر لیسبون، پایتخت پرتغال در اوایل دهه 70 میلادی، خدمت کرد.

او عضو کلوپ مادرید، ائتلاف رهبری روسای جمهور و نخست وزیران پیشین مردم‌سالار سراسر جهان، است.

گوتِرِش در 1949 در لیسبون، پایتخت پرتغال چشم به جهان گشود و با مدرک مهندسی از "مؤسسه فناوری برتر" (مؤسسه آموزش عالی در زمینه معماری، مهندسی، علوم و فناوری) فارغ‌التحصیل شده و به زبان‌های پرتغالی، انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی روان سخن می‌گوید. ایشان با کاتارینا دی آلمِیدا واز پینتو، قائم مقام شهردار در امور فرهنگی، ازدواج کرده، دو فرزند، یک پسرخوانده و سه نوه دارد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 619175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =