انتخاب نوشت: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: هیچ روایتی نداریم اطاعت از کسی که با رأی اکثریت مردم سر کار آمده، واجب و در حکم اطاعت از امام (ع) و خداوند است! آری؛ تنها در صورتی که ولی فقیه فردی را منصوب کند، اطاعتش واجب می‌شود.

آیت‌الله مصباح‌یزدی جمع مدیران وفرماندهان عالی ناجا با اشاره به این که یکی از اهداف تشکیل حکومت در هر جامعه متمدنی، حفظ امنیت است، ادامه داد: بدون شک یکی از عواملی که وجود دولت را توجیه  می‌کند، حفظ امنیت است؛ اما وظیفه نیروی انتظامی در جمهوری اسلامی تفاوت هایی با وظیفه شهربانی سابق در رژیم شاهنشاهی دارد.

علامه مصباح یزدی تصور یکسانی وظایف نیروی انتظامی در همه نظام ها را ناشی از نوع نگاه به دین دانست و افرود: برخی گمان  می‌کنند که تنها تفاوت یک نظام دینی با سایر نظام‌ها در این است که در کنار سایر نهادهای نظامی، سیاسی و نظایر آن‌ها یک نهاد دینی نیز در آن در نظر گرفته  می‌شود که دخالتی در سایر امور ندارد.

وی اين نگاه را نگاه حداقلی نسبت به دین دانست و اظهار داشت: اين نگاه، دین را تنها مربوط به نماز و مسجد و عبادات فردی  می‌داند؛ درحالي که واقعيت آن است که نقش دین نسبت به سایر امور و عرصه‌های زندگی، مانند نقش روح در بدن انسان است؛ لذا وقتی یک نظام تبدیل به نظام اسلامی  می‌شود، روح آن عوض  می‌شود و روح دینی بر آن حاکم  می‌شود؛ لذا دین، یک عضو از پیکره جامعه نیست که در کنار ديگر اجزاي آن قرار بگیرد، بلکه روح حاکم بر آن‌هاست. از اين رو، شاید پیکره پلیس در یک نظام دینی و غیر دینی تفاوتی نداشته باشد، اما روح حاکم بر آن قطعاً متفاوت است.

این فیلسوف و متفکر اسلامی با اشاره به اين که يکي از انواع امنیت همان است که همگان آن را درک کرده و ربطی به اعتقاد افراد ندارد، اظهار داشت: انواعی از امنیت نيز وجود دارد که اعتقادات افراد در آن نقش دارند؛ ازجمله، امنیتي که در سایه اعتقاد حاصل  می‌شود و مردم به خاطر یک اعتقاد، خود را ملزم به رعایت آن  می‌دانند؛ مانند بت پرستان عصر جاهليت که مکه را حرم امن دانسته و به احترام بت‌ها، جنایت در آن را قبیح  می‌دانستند.

این استاد تفسیر قرآن کریم ادامه داد: نوع دیگری از امنیت نیز وجود دارد که خداوند وعده داده است که در صورت ایمان و عمل صالح محقق  می‌شود که این امنیت نیز دنیوی است؛ اما نوع چهارمي از امنیت هم هست که بسیار فراگیرتر است و محدود به دنیا نیست و شرط آن نیز ایمانی است که هرگز به ظلم آلوده نشود؛ و خدا وعده داده که چنین افرادی از امنیت مطلق برخوردارند.

علامه مصباح یزدی در نقد ديدگاه برخی که تصور کرده اند دنیا از نگاه اسلام ارزش ندارد، و طبعا تشکیلات حفظ امنیت نیز از نظر اسلام جایگاهی ندارد؛ چرا که اصلا دنیا در نظر اسلام اهمیت ندارد، چه رسد به  حفظ امنیت در دنیا، افزود: ارزشی که اسلام برای دنیا قائل شده، در هیچ مکتبی بیان نشده، و حتی به ذهن آنها هم نرسیده است.

وی در توضیح سخن خود گفت: برخی امور مانند پول، ارزش ابزاری دارند، اما اين دلیل نمی شود که ارزشی ندارند؛ مثلا اسکناس را نه  می‌توان مستقیما برای سیر شدن استفاده کرد و نه برای ساختن خانه؛ ولي ابزاری است که  می‌توان در تعامل استفاده کرد و با ارزش قراردادی آن،  می‌توان غذا برای خوردن و مصالح برای ساختن خانه تهيه کرد. ارزش دنیا نیز این گونه است که  می‌توان با آن کالایی به نام آخرت و سعادت ابدی خرید،‌ و اين بالاترين ارزش قابل تصور است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: همان گونه که اگر کسی اسکناسی را نگه دارد و استفاده نکند ، چه بسا به مرور زمان ارزش آن از بین برود و یا کمتر شود، دنیا نیز مانند اسکناسی  می‌ماند که باید با آن کالای اخروی خرید تا مبادا ارزش آن از بین برود. از نظر اسلام، ارزش دنیا بی نهایت و به اندازه ارزش آخرت است؛ یعنی چیزی است که ارزش بی نهایت و سعادت ابدی را مي‌توان با آن به‌دست آورد؛ در کدام مکتب، به دنیا این همه ارزش داده شده است؟

وی با بیان این که بر این اساس لحظه به لحظه دنیا، بسیار ارزشمند است، ادامه داد:  زمانی دنیا بی ارزش است که آنرا به عنوان ابزار برای رسیدن به سعادت نگاه نکنیم، بلکه دنیا را به خاطر خود دنیا دوست داشته باشیم؛ مانند کسی که اسکناس را نه به خاطر استفاده و معامله بلکه به خاطر خود اسکناس دوست داشته باشد!

استاد اخلاق حوزه علمیه قم افزود: با استفاده از این دنیا به وسیله عمل صالح  می‌توان به جایی رسید که فرشتگانی که مقام آن‌ها قابل تصور برای آدمی نیست، خدمتگزار او  می‌شوند! حال کسی که امنیت را برای مسلمانان تأمین  می‌کند و گاه نمی خوابد تا امنیت نظام اسلامی را برقرار کند، لحظه لحظه کار او دارای اجری بس عظیم است؛ به اين شرط که برای خدا و حفظ نظام اسلامی باشد، نه برای شیطان، و نه برای اعلیحضرت. اگر چنین شد، خداوند وعده امنیت مطلق را به آن‌ها داده است که حتي در مقابل نفس کشیدن هم اجر خواهند داشت.

وی با اشاره به ویژگی‌های عملی که برای خداوند انجام  می‌شود، ادامه داد: کاری که برای خدا انجام  می‌شود، اولا شکل و قالب صحیحی دارد؛ مثلا به بهانه تأمين امنيت نمي‌توان به مردم توهین يا به حقوق و ناموس آنان تعرض کرد، چنان که گاه در دوران ستمشاهی از سوی مأمورین صورت  می‌گرفت؛ ثانیا روح صحیحي بر آن حاکم است و آن نیت خالص برای اطاعت خداست، یعنی شخص بداند کاری که  می‌کند برای رضای خداوند است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم اظهار داشت: اطاعت از خداوند، سلسله مراتبی دارد که شامل اطاعت از خداوند، پیامبر (ص) و اولی الامر مي‌شود؛ همان گونه که در زمان حضرت علی (ع)، اطاعت از مالک اشتر به عنوان نماینده آن حضرت، در واقع اطاعت از حضرت امير (ع) و پیامبر (ص) و خداست؛ اطاعت از ولی امرمسلمین که حجت شرعی بر اطاعتش وجود دارد نیز اطاعت از امام عصر (عج)، پیامبر (ص) و خداست؛ لذا امام (ع)  می‌فرماید: رد کردن بر چنین فقیهی، رد بر امام زمان (عج) است و آن نیز در حد شرک بالله است!

وی ادامه داد: اما هیچ روایتی نداریم اطاعت از کسی که با رأی اکثریت مردم سر کار آمده، واجب و در حکم اطاعت از امام (ع) و خداوند است! آری؛ تنها در صورتی که ولی فقیه فردی را منصوب کند، اطاعتش واجب  می‌شود؛ لذا امام (ره) فرمود: اگر فردی به اتفاق آراء انتخاب شود ولي از سوی ولی فقیه نصب نشود، اطاعت از او اطاعت از طاغوت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که باید قدر نعمت ولی فقیه را بدانیم که مشروعیت بخش نظام اسلامی است، ادامه داد: اطاعت از او واجب است و اطاعت از هر مسئول دیگری نیز در شعاع اطاعت اوست، و تا جایی که او امضا کرده و اجازه داده و رضایت دارد، اطاعت از دیگران واجب است، وگرنه اطاعت از آنها اطاعت طاغوت خواهد بود.

آیت الله مصباح با اشاره به افشاي گاه و بيگاه خلاف‌کاري‌ها و اختلاس‌هاي مسؤولان ارشد و رؤساي جمهور کشورهاي بزرگ دنيا، افزود: زمانی می‌توان قدر نعمت ولي فقيه را دانست که بدانيم در تاریخ ایران، غير از امام خميني، کسی مانند مقام معظم رهبری این چنین افتخار آمیز بر جامعه حکومت نکرده است؛ بلکه در ميان حاکمان کشورهای اسلامی،‌ و حتي دنيا نمي‌توان مانند او را يافت؛ رهبری که حتی دشمنان نیز نمی توانند یک لکه سیاه در زندگی او بیابند؛ بنابراين اگر تسبیح به دست گرفته و شبانه روز خداوند را به خاطر این نعمت شکر کنیم، نمی توانیم حق آن را ادا کنیم. 

29212

کد خبر 619277

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    282 6
    این یعنی جمهوری کشششششششششششششک
    • امیر...... IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
      207 8
      از آقای مصباح یه سوال دارم.آیا روایتی در مورد لقاح مصنوعی داریم؟آیا روایتی در مورد استفاده از کامپیوتر داریم؟
    • بی نام DE ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
      196 5
      یکم سواد هم خوب چیزیه. فکر کردین عصر جاهلیته هرچی خواستین بگین و مردم چشم و گوش بسته قبول کنن؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    هیچ روایتی هم نداریم که عکس آن صحیح است حساب پیامبران و ائمه جداست چون حکم الهی دارند
  • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    178 6
    این یعنی دعوت به آشوب و بی نظمی ؟
  • بی نام IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    135 4
    ولی احترام به قانون واجب است
  • بی نام IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    159 6
    یعنی چون روایت نیست و از روحانی خوشمون نیومد یریزیم خیابون؟پس فرق 88 با الان چیه؟
  • بی نام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    147 4
    مگه اون موقع رای گیری بوده؟ مثل این می مونه بگیم که هیچ روایتی نداریم که در آن استفاده از کامپیوتر توصیه شده/نشده باشه. یا هزاران مورد دیگه
    • امین A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
      88 12
      بله رأی گیری بوده. بعد از فوت پیامبر، ابوبکر با رأی اکثریت به خلافت انتخاب شد. حضرت علی هم به دموکراسی احترام گذاشت و سکوت کرد.
  • روح الله A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    89 6
    سکوت فقط
  • بی نام IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    152 5
    می خوای بیایم از جنابعالی اطاعت کنیم ؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    129 5
    چرا حضرت علی ع بعد از پیامبر 25 سال خانه نشین شدند و علیه خلفا خروج نکردند؟ چرا بعد از این مدت خلافت را قبول کردند؟
  • امیر...... IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    200 5
    هیچ روایتی هم در مورد گوش کردن به حرفای شما و دوستان دلواپستون نداریم
    • 123 A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
      2 0
      آفرین، چی میگه این؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    97 4
    روایت نداریم مگه باید دنبال روایت دینی بود؟ این عرف جامعه اس
  • بی نام A1 ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    99 3
    آقای مصباح نظرشون راجع به استفاده از ماهواره برای پخش شبکه های اختصاصی چیه؟
  • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    91 3
    این یعنی مردمسالاری به نظر شما؟
    • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
      64 3
      روایته دیگه شما باید قبول کنی
  • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    53 5
    اقای مصباح خیلی دارن انتقاد می کند
  • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    113 5
    اقای مصباح پس چرا ما باید بیایم رای بدیم؟
    • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
      12 34
      کسی شما رو مجبور نکرده که رای بدهید
    • بی نام A1 ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
      2 0
      حالا که از مردم دلسرد شدید،تبلیغ عدم شرکت در انتخابات میکنید؟
  • بی نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    94 5
    این حرف خیلی خطرناکه
  • بی نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    125 4
    پس نام جمهوري رو برداريد تا مردم تكليفشون رو بدونند .
  • بی نام A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    148 4
    ایشون یادشون رفته یه دوره ای می گفتن اطاعت از احمدی نژاد مانند اطاعت از خدا واجب است
  • بی نام A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    75 4
    این در مورد همه صدق می کنه؟
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    121 4
    اما خود ایشان زمان محمود می گفتند اطاعت از احمدی نژاد اطاعت از خداست
  • ایرانی IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    72 4
    برای خیلی از مسایل روایت نداریم..
  • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    72 4
    این یعنی مخالفت با جمهوریت؟
  • بی نام A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    107 2
    بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ‏32، ص 8. قَالَ أَيُّهَا النَّاسُ عَنْ مَلَإٍ وَ إِذْنٍ إِنَّ هَذَا أَمْرُكُمْ‏ لَيْسَ لِأَحَدٍ فِيهِ حَقٌّ إِلَّا مَنْ أَمَّرْتُمْ. ترجمه : حضرت علیعلیه‌السلام: ای مردم حاضر و غایب، مسئله حكومت، امر و حق شماست كه كسی در آن حقی ندارد، مگر فردی كه شما او را حاكم كردید.
    • بی نام IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
      7 87
      همین اول کار اعتراف می کنم نه سواد حوزوی ندارم و نه هیچ ادعایی ولی این روایت در مورد حق تشکیل حکومت است نه در مورد اطاعت از کسی که مردم انتخاب کرده اند.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    68 3
    چناب آیت الله این یعنی نفی جمهوریت نظام
  • امیر IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    50 4
    به گمانم حضرت آیه الله باید نهج البلاغه و خطبه های حضرت امیر رو مجددا مرور فرمایند.
  • ایرانی IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    97 4
    پس معلوم شد جناب طلحه وزبیر بااستناد به این فتوای شما برعلیه حضرت علی که با رای اکثریت انتخاب شده بودند شورش کردند
  • بی نام IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    77 4
    این سخن یعنی آقای مصباح کاملا ضد جمهوریت هستند
  • ناشناس A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    40 0
    قرار نیست مردم از کسی اطاعت کنند بلکه این قانون است که وظایف همه را مشخص کرده یا می کند.اگر رئیس جمهورد دنبال این باشد که مردم از او اطاعت کنند ممکن است خلاف قانون هم مسئله ای مطرح کندو آن موقع هرج و مرج به وجود می آید رئیس جمهور هم4سال وظایفی دارد
  • بی نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
    3 0
    حرف ایشون واقعا برای کشور و جمهوریت خیلی خطرناک است کاش یکی به ایشان تذکر میداد

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین