فاطمه کازرونی: این روزها برف نمیبارد اما بابانوئلهای رویایی کودکان ارامنه با چتری از دانههای برف بر سر در تمامی خیابانهای جلفای اصفهان حضور دارند؛ لنگه جورابهای زیبای مخصوص کودکان از در و دیوار خانهها آویزان است و کودکان منتظر، ساعت به ساعت زیر بالشهای خود یا کاجهای پر ازآویزهای رنگی را در جستوجوی هدایای بابانوئل میکاوند.
بابانوئل نمادین در همه فروشگاهها و خانهها به جشن نشسته است اما بابانوئل رویایی کودکان که کیسهای از هدایای سال نو را بر دوش میکشد تنها در شب تحویل سال نو، پنهان از چشم کودکان مسیحی میآید و هدیه مورد آرزوی کودکان را زیر بالش آنها مینهد؛ زمانی که کودکان مشتاق مسیحی چشم میگشایند هیچ نشانی از بابانوئل مهربان قصهها نیست به جز هدیه کریسمس و پرتوی که وی از حضور خود را در رویای کودکان جا میگذارد.
این روزها حال و هوای اصفهان برفی نیست اما همچون سالهای گذشته رنگ و بوی کریسمس، هوای منطقه جلفا را به گونهای آکنده است که شلوغی خیابان نظر اصفهان را تنها همرنگی تمام اصفهانیها با ارامنه در برگزاری جشنهای کریسمس پاسخ میدهد.
جشنهای خاص ارامنه برای میلاد حضرت مسیح و تحویل سال نو میلادی
توما گالاستانیان مدیر روابط عمومی کلیسای وانک اصفهان درباره جشنهای خانوادگی و مراسم سنتی و مذهبی ارامنه اصفهان در آستانه سال نو میلادی، ایام کریسمس و همچنین میلاد حضرت مسیح (ع) به خبرنگار خبرآنلاین می گوید: ششم ژانویه مصادف با ۱۷ دیماه امسال سالروز ولادت حضرت عیسی مسیح(ع) و ۱۱ دی مصادف با اول ژانویه آغاز سال نو میلادی است که ارامنه اصفهان در این روزها جشن و مراسم خاصی را برگزار میکنند.
وی با اشاره به اینکه تحویل سال جدید میلادی در شب ۳۱ دسامبر و مطابق با ۱۰ و ۱۱ دیماه است، ابراز داشت: به طور معمول در این ایام اعضای خانواده و دوستان دور یکدیگر جمع میشوند و در خانههای خود سفرههای رنگین از مواد غذایی به مناسبت سال نو پهن میکنند.
مدیر روابط عمومی کلیسای وانک اصفهان با بیان اینکه غذای این روزهای سال نو ارامنه اصفهان تفاوتی با دیگر ایام سال ندارد اما در برخی کشورها غذاهای خاص این ایام را داریم، ادامه داد: برخی خانوادهها نیز برای این شبها کوکو سبزی خاص و غذاهای طبخ شده با ماهی برسر سفرههای خود میگذارند.
وی با تاکید بر اینکه شیرینیهای این روز دارای طرحهای سال نو، درخت کاج، بابانوئل و نمادهای سال نو است، ابراز داشت: برای این ایام خانوادههای ارمنی خانههای خود را تزئین میکنند و در این میان درخت کاجهای تزئین شده با آویزها و لامپهای رنگی به عنوان سمبل سرسبزی حیات گاه علاوه بر فضای داخلی خانه در بالکن ودرب ورودی خانه نیز قرار میگیرد.
بابانوئل جزو جداییناپذیر از جشنهای کریسمس است
گالاستانیان بابانوئل را جزو جداییناپذیر از جشنهای کریسمس توصیف کرد و اظهار داشت: به طور معمول در ایام جشنهای سال نو دو نوع بابانوئل داریم که یکی در جشن های مختلفِ قبل و بعد از تحویل سال خود را نشان میدهد، برای بچهها بسته به جشن و برنامه مدنظر هدایایی میآورد و لباس خاص خود را میپوشد.
وی اضافه کرد: بابانوئل دوم را هیچکس نمیبیند و تنها در رویای کودکان حضور دارد چراکه این بابانوئل رویایی اما بسیار واقعی در واقع پدر و مادر کودکان خردسال هستند که زمانی که بچهها در خواب شیرین و در رویای خیالانگیز بابانوئل هستند هدایای آنها را در زیر بالش یا درخت کریسمس میگذارند.
مدیر روابط عمومی کلیسای وانک اصفهان تاکید کرد: بچههای کوچک که بابانوئل نامرئی را باور دارند در ایام قبل ازعید، نامهای برای وی نوشته و بسته به تخیلات خود آرزوهای خود را برای وی مینویسند.
وی ادامه داد: گرچه این نامه هیچگاه پست نمیشود اما کودکان باور دارند که به دست بابانوئل خواهد رسید و طبیعی است که والدین و یا فامیل تا جایی که امکان دارد این آرزوها را برآورده میکنند اما کودکان به نحوی تربیت شدهاند که آرزوهای صلاح و نیک را در این نامه عنوان میکنند.گالاستانیان در ارتباط با جوراب هدایای سال نو که این روزها در فروشگاههای هدایای کریسمس جلفا خودنمایی میکند نیز گفت: این جوراب یکی از سنتهای مسیحیان ملل مختلف و مخصوص کودکان است که به طور معمول بابانوئل شیرینی وشکلات برای آنها در کیسههای کوچک و جورابهای آویزان از بالای شومینه یا دیوار میگذارد.
کاجهای مصنوعی خاطره عطر آشنای جشنهای کریسمس را از میان میبرد
وی با اشاره به تأثیر مدرنیته در برگزاری سنتی جشنهای کریسمس گفت: این اواخر استفاده از درخت مصنوعی کاج در میان ارامنه رواج یافته است که شاید جنبههای مثبتی مانند استفاده برای چندین سال با هزینه کمتر دارد اما اینگونه کودکان مسیحی خاطره زیبای بوی خاص کاج را که در این ایام در سرتاسر فضای خانه پراکنده میشود از دست خواهند داد.
مدیر روابط عمومی کلیسای وانک اصفهان با اشاره به اینکه در شاهینشهر اصفهان شهرداری برای ایام کریسمس درختهای کاج پرورش و در اختیار هیئت مذهبی مسیحیان شاهینشهر قرار میدهد، تصریح کرد: در واقع درخت کاج طبیعی به عنوان نمادی با سرسبزی همیشگی است که فضای جشنها را زیباتر کرده و تأثیر دیگری دارد.
وی گفت: شاید استفاده از درختهای کاج مصنوعی که بسیاری از آنها برفپاشی یا تزئین شده است فاصله گرفتن از سنتهای قدیمی جشنهای کریسمس باشد اما از سویی باید بپذیریم که شرایط خاص هر دوره متفاوت است.
گالاستانیان همچنین با یادآوری این مطلب که بزرگان ما همیشه تاکید میکنند که در این ایام خانوادهها دور هم جمع شوند اما از سالهای گذشته تاکنون جشنهای سال نو در سالنهای عمومی نیز برگزار میشود، ابراز داشت: در دوران معاصر این امر را گرچه نمیتوان نکوهش کرد اما تا حدودی نیز از آسیبهای برگزاری سنتی آیین کریسمس محسوب میشود.
برگزاری مراسمهای مذهبی در کلیسا از شاخصههای اصلی تحویل سال نو میلادی است
وی بیان داشت: بر این اساس صبح اول ژانویه مراسم عشای ربانی برگزار میشود تا مردم سال خود را با موهبت و برکت الهی آغاز کنند.
مدیر روابط عمومی کلیسای وانک اصفهان افزود: این مراسم مذهبی در اصفهان دقیقا در ساعت تحویل سال یعنی نیمه شب سی و یک دسامبر و آغاز صبح یکم ژانویه در کلیسای وانک برگزار میشود.
وی با بیان اینکه با توجه به اینکه اصفهان یک شهر تاریخی است در طول این سالها علاوه بر حضور پر رنگ ارامنه شاهد حضور توریستهای خارجی نیز در این مراسم بودیم، تصریح کرد: در ابتدا مراسم کوتاه شکرگزاری برپا میشود و سپس در حیاط کلیسا شاهد مراسم پذیرایی، آتش بازی و حضور شاد بابانوئل هستیم.
گالاستانیان بیان داشت: در ساعت اول تحویل سال بسیاری از افراد جامعه ارامنه سال نو را به هر طریقی به یکدیگر تبریک میگویند و دید و بازدیدهای عید پس از ایام تحویل سال آغاز میشود.
وی با یادآوری این مطلب که در پنجم و ششم ژانویه مراسم مذهبی در کلیساهابه مناسبت میلاد حضرت مسیح برگزار میشود، گفت: گرچه در این روز نیز همانند سال نو جشنهای سالنی داریم اما به طور معمول بیشتر خانوادههای ارامنه در کنار یکدیگر این روز را جشن میگیرند.
مدیر روابط عمومی کلیسای وانک با بیان اینکه به طور معمول درخت کاج تا یک ماه در خانهها باقی میماند، تصریح کرد: برای ابتدای هر سال روحانیون به خانهها سرکشی و آنها را تبرک میکنند و جشنهای متفاوت دانشآموزی نیز مدارس ارامنه برگزار میشود.
تحویل سال نو میلادی بدون پاکسازی درونی ارزشی ندارد
وی با بیان اینکه تاکید ما این است که تحویل سال نو میلادی تنها یک تغییر زمان است اگر درون انسان پاکسازی نشود و ارزشی نخواهد داشت، بیان داشت: ما اعتقاد داریم که باید در ایام سال مردم بازنگری اعمال را به یاد داشته باشند و در ایام نزدیک تحویل سال درست و غلط عملکرد خود را بسنجند و برنامهریزی مفیدی برای سال جدید داشته باشند و بر این اساس متن سخنرانی روحانیون در مجامع مذهبی سال نو شامل این رهنمودها است.
آرزوی ما این است که همه جهان بدون تبعیض نژادی روزگار خود سپری کند
گالاستانیان تاکید کرد: ما اعتقاد نداریم این سال فقط باید برای مسیحیان پربرکت باشد بلکه مهمترین دعا و آرزوی ما این است به روزی برسیم که همه جهان بدون تبعیض نژادی روزگار خود سپری کند.
وی همچنین در توضیح این مطلب که زمان برگزاری جشن تولد حضرت مسیح توسط ارامنه اصفهان که دارای مذهب ارتدوکس هستند با مذاهب کاتولیک و پروتستان تفاوتهایی دارد، بیان داشت: در قرن های اول مسیحیت تمام جهان در روز ششم ژانویه به شکل یکپارچه مراسم تولد حضرت مسیح را جشن میگرفتند اما بعدها کلیسای کاتولیک به دلایلی مراسم زمان تولد حضرت مسیح را حدود ۱۰ روز زودتر در ۲۵ دسامبر برگزار کردند.
مدیر روابط عمومی کلیسای وانک ادامه داد: در این میان کلیسای ارامنه به عنوان کلیسای ارتدوکس درهمان تاریخ ابتدایی در ششم ژانویه یعنی ۱۶ و ۱۷ دیماه (بسته به سال کبیسه) جشنهای تولد حضرت مسیح را برگزار میکند.
شور و شادی خاص ایام کریسمس در قلب ایران
کریسمس در قلب ایران یعنی اصفهان با شور خاصی برگزار میشود، اصفهان به عنوان مهد ادیان توحیدی شناخته میشود و پیروان ادیان مختلف در کنار زندگی مسالمتآمیز با یکدیگر هر کدام به شکل آزادانه آیینهای مذهبی و سنتی خود را اجرا میکنند تا به دنیا و ابرقدرتهای پوچ جهانی نشان دهند که برخلاف تبلیغات دروغین آنها، ایران مهد آزادی است نه کشورهای پرمدعایی که برای آنها تخریب مسجد، کلیسا و کنیسه و دیگر مکان های مذهبی فرقی ندارد.
46
نظر شما