ایرنا نوشت: اوکراین از سخنان مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه و نامزد انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور مبنی بر بدون اشکال بودن الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه ابراز انزجار کرد.

وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد که اظهارات لو پن بی احترامی به حق حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور است.
خبرگزاری ایتارتاس با اعلام ابراز انزجار کی یف از این اظهارات، نوشت: وزارت خارجه اوکراین اعلام کرده که چنین سخنانی قوانین این کشور را نقض می کند و پیامدهایی در پی خواهد داشت.
سازمان امنیت اوکراین هم در نامه ای به وزارت خارجه این کشور، برقراری تحریم هایی را علیه رهبر جبهه ملی فرانسه پیشنهاد کرده است.
بنا به گزارش رسانه های روسی، لوپن دیروز اعلام کرده بود که همه پرسی جدایی کریمه از اوکراین و الحاق آن به روسیه که سال 2014 برگزار شده، قانونی بوده و دلیلی برای مخالفت با انتخاب مردم این شبه جزیره نمی بیند.

وی همچنین به نشانه مخالفت با موج گسترده تحریم های ضدروسی آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر پرونده اوکراین بر لزوم برقراری مشارکت راهبردی بین فرانسه و روسیه و مبارزه مشترک دو کشور با تروریسم تاکید کرده است.

از سال 2014 پس از سقوط حکومت ویکتور یانووکوویچ رئیس جمهوری وقت اوکراین در پی اعتراض های مردمی که از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا مورد حمایت قرار گرفت و به روی کار آمدن دولت ضدروسی منجر شد، روابط مسکو با کی یف و غرب به ویژه واشنگتن دچار بحران و تحریم های متقابلی شد.

جدایی شبه جزیره کریمه از اوکراین در کناره دریای سیاه و الحاق آن به روسیه براساس نتایج یک همه پرسی که از سوی کی یف و غرب به رسمیت شناخته نشده است، اصلی ترین اختلاف به شمار می رود.

براساس اطلاعات رسانه ای، کریمه با 25 هزار و 500 کیلومترمربع وسعت که اکنون دو میلیون و 413 هزار نفر جمعیت شامل یک میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوکراینی و 245 هزار تاتار دارد، سال 1954 توسط نیکیتا خروشچف رئیس جمهوری وقت شوروی سابق که زادگاهش اوکراین بود در قالب تغییرات نقشه ای به این کشور اضافه شده بود.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 619901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =