محمدرضا بایرامی که رمان «مردگان باغ سبز» او در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد، در حال نگارش رمانی در حوزه دفاع مقدس است به نام «آتش به اختیار» که از مدت‌ها قبل در حال نگارش آن بود.

محمدرضا بایرامی، برنده کتاب سال جمهوری اسلامی در سال 88 در گفتگو با خبرآنلاین، درباره رمان جدیدش به نام «آتش به اختیار» گفت: این رمان حال و هوای آخرین روزهای جنگ تحمیلی را روایت می کند و شاید به نوعی با اثر قبلی خودم با عنوان « هفت روز آخر» شباهت‌هایی داشته باشد.

وی افزود: این رمان با فضایی کاملا متفاوت از فرم و فضای «هفت روز آخر» روایت شده و سختی‌ها و مصائب روزهای پایانی دفاع مقدس را به تصویر می‌کشد.

بایرامی در خصوص زمان آغاز نگارش این رمان نیز گفت: برخی دوستان می‌‌گویند چند سال که در حال نگارش این رمان است اما اینچنین نیست، گاهی شروع کاری در یک فضای ذهنی کلید می‌خورد اما هرگز به مقصد نمی‌رسد مانند سال گذشته که رمانی در دست داشتم و جریان‌های انتخابات و حوادث پس از آن، باعث شد به طور کامل از فضای ذهنی نکارش دور شوم و کار را کنار بگذارم.

وی اضافه کرد: در مورد «آتش به اختیار» نیز اینچنین است و بعد از اینکه طرح کار را چند سال قبل اتود زدم، در حال حاضر به فضای کلی و ساختار داستان تسلط پیدا کردم و انشاء الله به زودی تمامش خواهم کرد و به ناشر می‌سپارم.

بایرامی در خصوص توقف کار سال قبلش نیز به خبرنگار ما گفت: یک رمان درباره جنگ بود که در آستانه انتخابات سال 88 متوقف شد، اگر حالی برگردد، آن را ادامه می‌دهم.

وی همچنین درباره نقد کتاب در کشور نیز معتقد است: منتقدان گاهی عوامانه با یک اثر برخورد می‌کنند در حالی که باید با درکی نسبی از اثر آن را در مقام یک منتقد ادبی که فراز و فرودهای اثر را درک کرده، مواجه شوند.

«آتش به اختیار» داستان تعدادی سرباز در وضعیت سخت جنگی است که در محاصره دشمن و تشنگی گرفتار شده‌اند و برای غلبه بر مشکلاتشان در تلاشند و ماجراهای این قصه در دشت‌های گرم جنوب کشور رخ داده‌ است. کتاب را نشر نیستان منتشر خواهد کرد.

شایان ذکر است «آتش به اختیار» اصطلاحی جنگی است که دیده‌بان‌ها برای دستور اجرای آتش استفاده می‌کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 62081

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =