مخاطبان سرویس مشکلات مردم بارها درباره وفور چک‌های بی‌محل در دست برخی بدحسابان و اشخاص سوءاستفاده کننده، شکایت کرده‌اند. سخنگوی قوه قضاییه در این‌باره توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چندی پیش سرویس مشکلات مردم در گزارشی به مشکل شهروندان با در قبول چک هایی که مشخص نیست پاس می شود یا نه، پرداخته بود. 
امروز غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه هم به این مشکل پرداخت و از بانک مرکزی خواست درباره دادن دسته چک به مشتریان بدحساب بانکها، بیشتر دقت کند.
او در نشست خبری خود گفت: گزارشی از یک فساد مغازه های زنجیره ای با یک نامه بی امضا از طریق پست به من رسید. تحقیق کردم آقایی در طول 4 ماه از 16 شهریور 94 تا 14 دیماه 94 از یک بانک، بیش از 2 هزار برگه چک گرفته و صادر کرده و تعداد قابل توجهی از این چکها برگشته. ظرف مدت کمی آقایی از چند بانک 640 برگه چک برگشتی داشته. آیا نباید سیستم بانکی اصلاح شود؟ چند نفر گرفتار این چکها شده اند و چند پرونده تشکیل می شود؟ چقدر باید زمان صرف شود؟ سیستم بانکی چه می کند؟ برخی از این بانکها، خصوصی و بیشتر دولتی هستند. بانک مرکزی برای کسی که 640 برگه چک برگشتی دارد، چرا اقدام نکرد؟ درباره پرونده بابک زنجانی می گوییم چرا وقتی پول محموله بانک را نداد، محموله دوم را دادید؟ درباره چکها هم باید مشخص شود چرا وقتی این همه چک برگشتی است، باید باز هم دسته چک داد؟
خبرنگار خبرآنلاین پرسید: چرا دیوان عدالت اداری درباره چکهای برگشتی رای وحدت رویه داده که بانکها نمی توانند به حسابهای دارای چک برگشتی، دسته چک ندهند؟
محسنی اژه ای در پاسخ گفت: چنین چیزی نیست. دیوان عدالت اداری چه زمانی رای داده که یک فرد 640 برگ چک برگشتی داشته باشد و باز هم به او دسته چک بدهند؟
گفتنی است در قانون چک، عدم دادن دسته چک به مشتریانی که دارای چک برگشتی کیفری منجر به کیفرخواست را تجویز کرده و این موضوع عینا از سوی دیوان عدالت اداری در رای وحدت رویه ای مورد تاکید قرار گرفته است.

 

46231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 621153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =