وزیر نفت در واکنش به قطع واردات گاز از ترکمنستان گفت: میزان واردات ایران از ترکمنستان کم است و حل این مسئله در سطح وزارت نفت و دولت نیست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بیژن نامدار زنگنه در پاسخ به این سوال که واکنش شما به قطع گاز از کشور ترکمنستان چیست با بیان اینکه این یک قرارداد تجاری بازرگانی میان شرکت گاز ایران با شرکت ترکمن گاز بوده است گفت: مقدار واردات گاز از ترکمنستان اندک است.
وی ادامه داد: این مسئله به خود شرکت گاز واگذار شده که در موردش باید تصمیم بگیرد و در سطح وزارت نفت و دولت نیست.

وی با تاکید بر اینکه ما می خواهیم با همه همسایگانمان روابط خوب داشته باشیم گفت: این مسئله بین دو شرکت است که باید با همدیگر حل کنند.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه توصیه من در همه زمان ها و نه بعد از قطع گاز ترکمنستان به مردم صرفه جویی است گفت: صرفه جویی کار خوبی است چون اتلاف منابع، کار حرامی است.

وی در ادامه با بیان اینکه از مردم و اداره جات می خواهیم که مصرف را کم کنند گفت: کم مصرف کردن از نظر ما یعنی چه در ادارات و چه مردم هر وقت که گرمشان شد در و پنجره را باز نکنند.

پنج فاز پارس جنوبی تا پایان سال به بهره برداری می رسد

وزیر نفت با بیان اینکه در این دولت 11 فاز جدید پارس جنوبی به بهره برداری رسیده و یا می رسد ، گفت: قرار است فازهای 17 ، 18 ، 19، 20 و 21 تا پایان سال به بهره برداری برسد.

بیژن نامدار زنگنه افزود: در بخش افزایش تولید نفت به خصوص در میدان های مشترک کار خوبی انجام شده و کار در آزادگان در غرب کارون در حال انجام است و تا آخر امسال ظرفیت تولید ما از این میدان افزوده می شود.

وی که درباره طرح های اقتصاد مقاومتی در حوزه وزارت نفت سخن می گفت، افزود: بر این اساس طرح های متعدد پتروشیمی در دست کار قرار دارد که برخی از آنها به بهره برداری رسیده و برخی دیگر به بهره داری می رسد.

زنگنه با بیان اینکه براساس اقتصاد مقاومتی گازرسانی به روستاها در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد و خیلی موفق بوده است گفت: تا پایان سال امیدواریم خط گاز به زاهدان آماده شود و قول رئیس جمهور تحقق یابد.

وی افزود: در جهت اقتصاد مقاومتی 10 قلم کالای اصلی صنعت نفت مشخص و برای خودکفایی در عرصه داخلی به صنعتگران داخلی عرضه شده و در این زمینه موفقیت های خوبی داشته ایم.

وزیر نفت از همکاری با دانشگاه ها به خصوص در زمینه فناوری دانش بنیان نفت، طرح مطالعات میدان های مشترک و رسیدن به دانش و فناوری تولید روز دنیا خبر داد و گفت: در این زمینه پاره ای از محصولات مهم در بخش پایین دستی صنایع نفت با همکاری دانشگاه ها در حال ساخت است.

زنگنه از بهینه سازی مصرف سوخت به عنوان دیگر محور اقتصاد مقاومتی در وزارت نفت نام برد و گفت: بر این اساس قراردادی 7 میلیارد دلاری با راه آهن بسته ایم که قرار است بار و مسافر از جاده به راه آهن انتقال یابد و به ازای هر تن کیلومتر حمل و نقل بار و مسافر وزارت نفت به راه آهن مبلغی را پرداخت کند.

وی افزود: بر این اساس تعداد زیادی واگن باری سفارش داده شده و در حال ساخت است.

وزیر نفت از انعقاد قرارداد در زمینه بهینه سازی مصرف سوخت در کامیون ها و تاکسی ها هم خبر داد و گفت: بر این اساس دولت اول پولی را پرداخت نمی کند بلکه بعد از بهینه سازی مصرف سوخت و از محل صرفه جویی انرژی مبلغ آن را می پردازد.

41 میلیارد دلار فروش نفت، تا پایان سال
وزیر نفت گفت: برآورد ما این است که تا پایان سال فروش نفت و میعانات ما به 41 میلیارد دلار برسد.

زنگنه گفت: البته این بدان معنا نیست که ما 41 میلیارد دلار وصولی داریم زیرا وصولی های ما با چند ماه تاخیر حاصل می شود.

وی افزود: اما آنچه در بودجه پیش بینی شده به طور مطمئن تحقق می یابد.

وزیر نفت با بیان اینکه امسال در نه ماهه 24.7 میلیارد دلار وصولی داشته ایم گفت: در چند ماه باقی مانده سال نیز وصولی خوبی خواهیم داشت که بودجه پیش بینی شده دولت را بطور مطمئن تامین می کند.

وی با بیان اینکه قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال آینده 55 دلار پیش بینی شده است گفت: از اول ژانویه تعهدات اوپک عملیاتی می شود که براساس آن کشورها قرار است تولید خود را کاهش دهند.

زنگنه افزود: مطمئنم عمده کاهش تولید اوپک و غیر اوپک براساس تعهدات آنها عملی خواهد شد و این باعث می شود بخشی از نفت مازاد بازار از بازار خارج شود و عدم توازن کنونی عرضه و تقاضا به توازن برسد و قیمت ها به سمت بالا برود.

وی گفت: الان هم وضع قیمتها رو به بالاست که البته بیشتر آن آثار روانی تصمیم اوپک است و از اول ژانویه آثار فیزیکی تصمیم اوپک هم در بازار نمودار می شود و امیدواریم این موضوع در تثبیت قیمت نفت موثر باشد.

وزیر نفت گفت: فکر می کنم شرایط پایدار است و به سمت خوبی پیش می رود.

وی با بیان اینکه قیمت ها به سمت پایین نیست افزود: حتی خود مصرف کنندگان نفت هم مایل نیستند که قیمت ها خیلی به سمت پایین بیاید.

زنگنه گفت: بعد از سالها مصرف کنندگان و تولید کنندگان نفت با هم اعتقاد دارند که قیمت های پایین به نفع اقتصاد جهانی، عرضه پایدار انرژی و حتی تولید انرژی های نو نیست.

پول نفت ما بلوکه نمی شود

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که گفته می شود برخی از کشورها پول نفت ایران را بلوکه کرده اند گفت: نه، من این را تائید نمی کنم.

زنگنه خاطرنشان کرد: هیچ پولی از ما بلوکه نمی شود و ما تمام پولمان را دریافت می کنیم.


39225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 624097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =