۰ نفر
۲۲ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۹

برج نمادین نیویورک، پیش‌قدم کاهش مصرف انرژی در شهر همیشه بیدار شده است.

ساختمان امپایر استیت، نماد 70 ساله شهر نیویورک که به عنوان یک ساختمان، یکی از نقش‌های اصلی فیلم کینگ‌کونگ را نیز بازی کرده، قرار است دستخوش تحولاتی شود که می‌تواند مصرف انرژی این ساختمان 102 طبقه را تا 38 درصد کاهش دهد. راه‌اندازی این سیستم کاهش مصرف انرژی، هزینه اولیه‌ای به ارزش تقریبی 20 میلیون دلار خواهد داشت و انجام آن نیز دو سال به طول خواهد انجامید.

این برنامه شامل اصلاح و نوسازی 6500 پنجره‌ ساختمان که در سال 1320 / 1931 و با معیار‌های معماری آن دوران، طراحی شده‌اند؛ عایق‌کاری رادیاتورها، نصب یک سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی جدید، سیستم روشنایی صرفه‌جوگر انرژی و بهبود سیستم کنترل تهویه هوا خواهد بود. علاوه بر این، یک سیستم اینترنتی برای ساکنان ساختمان نیز تدوین خواهد شد تا میزان مصرف انرژی خود را ببینند و یاد بگیرند که چگونه در مصرف انرژی صرفه جویی کنند.

ریموند کوارتارارو، یکی از مدیران شرکت مشاوره‌ای مسکن جانزلانگ‌لاسال است که در انجام این تغییرات به مدیریت ساختمان امپایر استیت کمک می‌کند. وی می‌گوید: «با پیگیری این استراتژی‌ها، مالکان می‌توانند میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی کنند و بر سرمایه خود بیفزایند و در عین حال، به نحو قابل ملاحظه‌ای از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای بکاهند. این یک بازی برد-برد برای هر سه طرف این ماجرا است: هم مالکان ساختمان، هم مستاجران و هم محیط زیست جهانی».

دیگر نهادهای درگیر در پروژه سبز کردن ساختمان امپایر استیت شامل موسسه راکی مانتین و "ابتکار آب‌وهوایی کلینتون" می‌شوند که با نهادهای مسئول در شهر‌های مختلف روی پروژه‌هایی برای صرفه‌جویی در انرژی و کاهش انتشار دی‌اکسید کربن در ساختمان‌ها کار می‌کنند.

هم در ایالات متحده و هم در اتحادیه اروپایی، ساختمان‌ها (شامل هر دو گروه ساختمان‌های تجاری و مسکونی)، بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی هستند که با توجه به بررسی‌های انجام‌شده،40 درصد از کل مصرف انرژی را در هر دو قاره به خود اختصاص می‌دهند. ساختمان‌ها در شهر‌های بزرگ‌تر، چهره غالب و بزرگ‌ترین تهدید علیه محیط زیست به شمار می‌روند. برای مثال، در شهر نیویورک، ساختمان‌ها مسئول 79 درصد از کل انتشار دی‌اکسید کربن به شمار می‌روند.

مدیران پروژه امیدوارند که بازسازی ساختمان امپایر استیت به کاهش سالانه 4.4 میلیون دلار در مصرف انرژی منجر شود و بتواند انتشار دی‌اکسید کربن را به میزان 105 هزار متریک تن در 15 سال آینده کاهش دهد. این کاهش معادل با میزان انتشار گاز کربنیک 17500 خودرو در سال است.

جیمز راسل از ابتکار آب‌وهوایی کلینتون می‌گوید: «اگر ما بتوانیم نشان دهیم که در ساختمانی مانند این، این کار هم برای مالکان و هم برای مستاجران به سودآوری منجر می‌شود، دیگر نادیده گرفتن ضرورت آن خیلی سخت خواهد بود. این یک مثال جهانی بسیار عالی خواهد بود و دیگران نیز از این کار الگو برداری خواهند کرد».

منبع: سی‌نت، 7 آوریل-ترجمه مجید جویا

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =