۰ نفر
۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۷

نخستین پیش همایش فارابی دوم خرداد در تالار ایران فرهنگستان هنر با تاکید بر جنبه موسیقایی این فیلسوف برگزار می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، همایش فارابی یکی از برنامه‌های فرهنگستان هنر در سال جاری است که از سال گذشته در دستور کار گروه موسیقی فرهنگستان قرار داشته و فراخوان مقالات آن نیز سال گذشته منتشر شده بود.

از آنجا که برگزار کننده این همایش گروه موسیقی فرهنگستان هنر است، ویژگی‌های موسیقیایی این فیلسوف محور اصلی این همایش خواهد بود.

همایش فارابی در ادامه همایش‌هایی برگزار می‌شود که به شخصیت‌های بزرگ موسیقی ایران از جمله  صفی‌الدین ارموی، عبدالقادر مراغی و ... پرداخته‌اند.

کاوه خورابه سرپرست اداره پژوهش‌های راهبردی درباره  برگزاری همایش فارابی، گفت: « هر چند همایش فارابی، با تاکید بر جنبه موسیقایی ایشان برگزار می‌شود، اما در کنار پانل موسیقی، به مقولات دیگری نیز پرداخته خواهد شد که از آن جمله می‌توان به فلسفه فارابی اشاره کرد.»

خورابه درباره  مقالات ارسال شده به دبیرخانه همایش گفت: «پس از انتشار فراخوان همایش فارابی این فراخوان به ارگان‌ها، دانشگاه‌ها و تمامی‌مراکز مرتبط با موسیقی، ارسال شد؛ ولی  این یک قسمت از کار است. از آنجا که تعداد کسانی که در حوزه تخصصی به پژوهش در مباحث موسیقی می‌پردازند، به جهت کمّی، از گستردگی زیادی برخوردار نیست،  این انتظار نمی‌رود که  از طریق فراخوان بتوانیم به اهدافمان نایل شویم،  به همین جهت در کنار فراخوان مقاله،  تعدادی هم مقاله و کتاب سفارش داده‌ شده است.»

به گفته خورابه دبیرخانه همایش به موازات فراخوانی که برای پژوهشگران عرصه داخلی داده،  از طریق روابط بین الملل فرهنگستان هنر یا روابطی که میان اعضای شورای علمی ‌با برخی از پژوهشگران خارج از کشور وجود داشته، فراخوان مقاله را برای شرکت این هنرمندان ارسال کرده و  با برخی از این پژوهشگران نیز وارد مباحثه شده است. 

سرپرست اداره راهبردی فرهنگستان هنر درباره پاسخ پژوهشگران خارج از کشور به این فراخوان گفت: «برخی از آن‌ها به ما پاسخ مثبت داده‌اند و امیدواریم که شاهد شرکت موسیقی‌دانان و پژوهشگران خارج از کشور نیز باشیم.»

بر اساس توافق‌های صورت گرفته بین فرهنگستان هنر و فرهنگستان قزاقستان، بناست پیش همایش فارابی در قزاقستان هم برگزار شود.

خورابه در این باره گفت: «پیشنهاد برگزاری همایش فارابی در کشور قزاقستان، در پی انعقاد تفاهم نامه همکاری‌های آکادمیک میان فرهنگستان‌های دو کشور ارائه شده است. گروه علمی‌همایش فارابی نیز در همین جهت اعلام آمادگی کرده و در حوزه پژوهش‌های نظری، عنوان مقالات  نیز، مشخص است. اما هنوز فرهنگستان قزاقستان تا کنون اعلام نکرده که در چه مرحله‌ای از کار قرار دارند و زمان برگزاری این پیش همایش نیز به آمادگی این فرهنگستان بستگی دارد.»

همایش فارابی در قالب یک پیش همایش و یک همایش بین المللی برگزار خواهد شد. پیش همایش فارابی دوم خرداد در تالار ایران فرهنگستان هنر برگزار خواهد شد و همایش بین‌المللی آن نیز 22 و 23 شهریور برپا خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 62569

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =