جنجالی که سخنان عماد افروغ به پا کرد / نامه کارگردان «کارت پرواز»‌ به دبیر جشنواره

مهر نوشت: مهدی رحمانی کارگردان و یکی از تهیه‌کنندگان «کارت پرواز» با ارائه نامه‌ای به دبیر جشنواره فیلم فجر خواستار مشخص شدن دلیل حذف فیلمش با توجه به سخنان اخیر یک عضو هیات انتخاب شد.

مهدی رحمانی کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «کارت پرواز» که این روزها حذف آن از بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در محافل سینمایی و رسانه‌ای مورد بحث است درباره اظهارنظر اخیر محمد حیدری دبیر جشنواره فجر در یکی از رسانه‌ها که اعلام کرده این فیلم به درخواست تهیه‌کننده اثر از بخش غیررقابتی حذف شده است، گفت: موضوع بحث ما درباره حذف این فیلم از بخش رقابتی جشنواره است و استناد ما هم به مصاحبه رسمی آقای عماد افروغ یکی از اعضای هیات انتخاب است که در آن صراحتا اعلام کرده اند دلیل حذف این فیلم از بخش مسابقه را باید از جایی غیر از هیات انتخاب جستجو کرد.

وی افزود: آقای حیدری درباره بخش خارج از مسابقه گفته اند که ما فیلم را برای این بخش نداده ایم که درست است البته تاکید ایشان روی واژه انصراف از این بخش از موضوع بحث فاصله دارد. بعد از اینکه نام ۵ فیلم دیگر بخش مسابقه جشنواره اعلام و لیست این بخش نهایی شد از دبیرخانه با من تماس گرفتند که فیلم «کارت پرواز» را برای بخش خارج از مسابقه بیاورید که من گفتم تمایل به شرکت در این بخش ندارم.

رحمانی با اعلام اینکه نامه ای رسمی به دبیر جشنواره فیلم فجر نوشته است، بیان کرد: من در نامه‌ای رسمی به محمد حیدری دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر خواسته‌ام که این موضوع را بررسی کرده و جوابی مستند و شفاف به ما بدهند که چطور وقتی هیات انتخاب این فیلم را برای بخش مسابقه انتخاب کرده بود ولی در لیست اعلام شده از سوی دبیر و روابط عمومی جشنواره اسم آن وجود ندارد.

این کارگردان سینمای در پاسخ به اینکه دبیر جشنواره پاسخ شما را در قالب یک اظهارنظر رسانه‌ای داده‌ و تکلیف مشخص است، عنوان کرد: من یک مسیر قانونی و رسمی را پیگیری می‌کردم که خارج از رسانه‌ها بود ولی در حال حاضر جواب این موضوع در رسانه‌ها مطرح شده است.

رحمانی در جواب به این مساله که شما چه استناداتی برای اثبات اینکه فیلم شما در بخش مسابقه بوده و برخلاف رای هیات انتخاب اثرتان حذف شده است دارید، گفت: من فارغ از حاشیه‌ها و به شکل رسمی نامه‌ای به دبیر جشنواره نوشته‌ام و منتظر پاسخ و واکنش رسمی آنها می‌مانم. در آن نامه استنادهایی آورده‌ام که فکر می کنم برای ایفای حقم لازم بوده است. اگر روندی که در مسیر انتخاب فیلم ها طی شده کاملا قانونی و شفاف بوده است قطعا پاسخ مرا هم شفاف و مستدل خواهند داد.

وی افزود: من فکر می‌کنم آقای افروغ فرد باتجربه‌ای است که حضور وی در پست‌های سیاسی همچون مجلس این شناخت را به ایشان داده که درباره مساله انتخاب و رای‌گیری اشراف کامل داشته باشند و وقتی در یک گفتگوی رسمی سخنانی شفاف دارند به خوبی می‌دانند که چه می‌گویند. اگر دبیرخانه جشنواره فیلم فجر بگوید که آقای افروغ اشتباه کرده است قطعا وی پاسخی در قبال آن خواهد داشت.

کارگردان فیلم «برف» در پایان تاکید کرد: ما استنادهایی از جمله سخنان رسمی یک عضو هیات انتخاب داریم که بر اساس آن مساله را قانونی پیگیری می‌کنیم و منتظر پاسخ می‌مانیم.

عماد افروغ چند شب پیش در گفتگو با برنامه «۳۵» با اجرای فریدون جیرانی و سپس گفتگو با سایت سینما سینما با اشاره به حضور دو فیلم در لیست اولیه بخش مسابقه گفت: دو فیلم کارت پرواز و یه وا در لیست هیات انتخاب بود اما اینکه بعد از آن چه اتفاقی افتاد را باید از جایی غیر از هیات انتخاب جستجو کرد. وقتی این دو فیلم در بخش مسابقه از سوی دبیر جشنواره اعلام نشدند تصمیم گرفتند فیلم را از بخش چشم انداز هم خارج کنند و در جشنواره حضور نداشته باشند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر قرار بود به لیست ما توجه کنند باید این دو فیلم در بخش مسابقه حضور می داشتند اما اینکه در این میان چه اتفاقاتی افتاده است از حیطه اظهار نظر هیات انتخاب خارج است. اما چیزی که مسلم است این است که فیلمی خارج از لیست هیات انتخاب در جشنواره حضور ندارد و از این منظر من به طور قطع به خانواده سینما اطمینان می دهم.

این عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر درباره جلسه روز یکشنبه که به نقل از برخی رسانه ها مطرح شد گفت: اصلا قرار نبود در روز یکشنبه جلسه ای برگزار شود. ما لیست اصلی و لیست رزرو جشنواره را همان روز اول به آقای حیدری دادیم و قرار بود فردای روز ارتحال آیت الله هاشمی جلسه بگذاریم که جلسه به خاطر فوت ایشان در روز بعد یعنی دوشنبه شد.

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 625693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =