۰ نفر
۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۶

به دنبال محاکمه توماس سالم سوئدی درآمستردام به جرم ارائه مدرک خلبانی هواپیماهای مسافربری و هدایت صدها هواپیمای مسافربری در 13 سال اخیرانتظارمی رفت تا وی برای این کار به چندین سال حبس وجریمه نقدی سنگین محکوم شود .

اما حکم دادگاه عالی هلند روزگذشته اعلام شد و این خلبان قلابی تنها به پرداخت 2000یورو جریمه و 12 ماه ممانعت از خلبانی  محکوم شد . انتشاراین خبر باعث حیرت مردم سوئد شده اما چیزی که ماجرا را جالبتر کرده مصاحبه جنجالی سالم با شبکه خبری اسکای نیوز انگلستان است .

 این خلبان قلابی سه سال پس از اینکه توانست به عنوان یکی از کمک خلبان وارد خط هوایی Air One در اسکاندیناوی شود ،درده سال اخیربه عنوان کاپیتان به کارش ادامه داده است .او درماه مارس گذشته دقایقی قبل از پرواز هواپیمایی به مقصدآنکارا ترکیه  درداخل کابین خلبانی بویینگ 737 خطوط هوایی کورندون دستگیرشد .

پس ازدستگیری وی اعتراف کردسابقه خلبانی هواپیماهای مسافربری را در  خطوط هوایی بلژیک ، انگلستان وایتالیا را هم دارد .سالم اشاره کرد شبانه با استفاده از یک دستگاه شبیه ساز پرواز خلبانی هواپیماهای مسافربری را به شکل خودآموز فراگرفته و با استفاده از یک دستگاه فتوکپی ساده گواهی خلبانی صادر کرده است .

اودر گفتگو با شبکه اسکای نیوزگفت:"یک روز به نظرم رسید می توانم دریکی از خطوط هوایی به عنوان کمک خلبان مشغول به کارشوم و با استفاده از دستگاه کپی برای خودم  مجوزپرواز درکشورسوئدراصادر  کردم.اینکار به شکل باورنکردنی ساده است چون شکل وشمایل  مدارک خلبانی در کشورهای مختلف اروپایی  به سرعت تغییر می کند وبرای مثال مسئول استخدام خط هوایی درایتالیانمی داند همکنون درسوئد مدارک خلبانی با چه ظاهری صادر میشود پس امکان تقلب به سادگی فراهم می شود.من دوستی داشتم  که در خطوط هوایی  SAS کار می کردو امکان استفاده ازشبیه سازهای پرواز را برای دو تا سه ساعت در شب درمدت 18 ماه برایم فراهم کرد.

بنا به اعلام مقامات سوئدی این فرد سالها قبل دارای مجوزپرواز با هواپیماهای تجاری بوده اما این مدرک سالهاست که اعتباری ندارد وهرگزدرهیچ دوره ای برای خلبانی هواپیماهای مسافربری شرکت نکرده است .

برخی ازرسانه های سوئدی  سالم را با فرانک آبنگیل امریکایی مقایسه کرده اند که برای مدتی در دهه 1960 درخطوط هوایی پان امریکن خلبان بود ولئوناردو دی کاپریو در فیلمی از استیون اسپیلبرگ به نام اگر میتوانی مرا بگیر نقش او را ایفا کرد .

او در پایان گفتگویش اشاره کرد گرچه از نقطه نظر اخلاقی باید از کاری که کرده پشیمان باشد اما هرگز چنین احساسی نداشته چون حتی یک بار هم مسافران پروازش را در شرایط ناامنی قرار نداده است.

دادگاه نیزعدم وجود مشکل در تمامی پروازهای اورا تاییدکرده است

دیلی میل / 18 می

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 62628

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =