۰ نفر
۲۲ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۱

علیرضا میرعلینقی

بنابه نوشته سایت رسمی استاد محمدرضا شجریان (دل آواز) جدیدترین اثر استاد آواز ایران به همراهی استادان دیگری که تعلق خاطر و یا سابقه در فضای موسیقی گل‌ها دارند روز شنبه ۲۲ فروردین منتشر خواهد شد. «آه باران» نام این لوح فشرده است که به یاد دوران طلایی «گل‌‌ها» و نقش بسیار مؤثر آن برنامه‌ها در موسیقی نیم قرن گذشته تدارک شده است. در این لوح آثاری از اساتید بزرگ قدیم (مرتضی محجوبی و حسین یاحقی) بازسازی شده و قطعه «آه باران» نیز اثر شخصی استاد محمدرضا شجریان با شعری از زنده یاد فریدون مشیری در آن برای اولین بار اجرا می‌شود.

بنابه رعایت ذائقه غالب دوستداران موسیقی گل‌ها و نیز احتمالاً به قصد حفظ فضای یکدست و هماهنگ تمامی هفت شیار (تراک) این لوح در مایه دشتی است. چهار قطعه آن آثار ارکسترال، دو قطعه‌ساز و آواز و یک قطعه چهار مضراب است که با تار استاد فرهنگ شریف و همراهی تنبک همایون شجریان اجرا می‌شود. حضور مؤثر و افتخار آفرینی هنرمند ارجمند سرکار خانم فخری ملک‌پور که نوازنده پیانو ایرانی و یگانه مکتب‌دار استاد بزرگ: مرتضی محجوبی هستند، عاملی قوی است در ایجاد فضای لطیف و خاطره‌ساز دوران گل‌ها و نیز نمادی روشن از شیوه اجرای دلنشین پیانو در موسیقی است. در ترکیب ارکستر نیز از نوازندگان حرفه‌ای و کارآزموده نظیر علی رحیمیان و ارسلان کامکار استفاده شده است.

محمدرضا شجریان آخرین خواننده شناخته شده‌ای بود که در برنامه‌های گل‌های تازه، آواز خواند. حضور او کوتاه و درخشان بود. فاصله سنی ایشان با استادان بزرگ قدیم اجازه نداد که در دوره اوج گل‌های رنگارنگ ظاهر شود و با سازبزرگانی چون مرتضی محجوبی و یا حسین یاحقی برنامه‌هایی را ضبط کند اما او نیز حتماً مثل دیگر هنرمندان بزرگ موسیقی ما تعلق خاطری به دوران گل‌ها دارد و در این لوح فشرده توانایی‌های خود را در ربط به این تعلق نشان می‌دهد.

شنیدن این اثر فرصت خوبی است برای شنیدن صدای استاد در فضاهای متفاوت از آنچه که این سال‌های اخیر خوانده‌اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 6264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =