نوع جدیدی از معماری نرم افزاری در آفیس 2010 از سوی مایکروسافت اراﺋﻪ گردیده که آنرا در رقابت تنگاتنگ با گوگل داکس GoogleDocs قرار می دهد. معماری مبتنی بر کلود کامپیوتینگ بوده و کاربران را با شکلی جدید از فرامحیط پردازش متن و گرافیک در اینترنت مواجه می سازد.

تا کنون نسخه بتای آفیس 2010 مایکروسافت را بیش از 1.3 میلیون بار دانلود کرده اند و بیش از 2000 شرکت هندی اعلام کرده اند بزودی از نسخه های قبلی آفیس به آفیس 2010 سوئیچ می کنند. سپتامبر سال 2009 موسسه تحقیقاتی IDC اعلام کرد 19.5 درصد از پرسش شوندگان گفته اند با گوگل داکس که نوعی آفیس از جنس گوگل است، کار می کنند در حالی که این رقم در ابتدای 2009 حدود 5.8 درصد بوده است که خود گواه علاقه مندی بیشتر کاربران به استفاده از گول داکس که مبتنی بر فناوری کلود کامپیوتینگ است، می باشد.

اما کلود کامپیوتینگ چیست؟

کلود کامپیوتینگ (cloud computing) - استعاره از اینترنت - از دل پلتفرم open source  یا کد باز با تکیه بر اصل به اشتراک گذاری نرم افزاری در فضای اینترنت و شبکه تحت وب به معنی عام بیرون آمده است. فضای نرم افزاری فراتر از رایانه شخصی بوده که در محیط وب به اجرا گذاشته شده و کاربر از طریق وب کارهای تایپی و ... را انجام داده و ذخیره سازی می کند. ویژگی بزرگ کلود کامپیوتینگ سرویس بودنش است که بیشتر تحت عنوان نرم افزار همچون سرویس مطرح شده است.(software as service )

برای داشتن سرویس کلود کامپیوتینگ باید سه چیز مهیا باشد: اول تین.کلاینتها، دوم گرید کامپیوتینگ(grid computing) و سوم یو.تی.لیتی کامپیوتینگ است. گرید کامپیوتینگ معماری پیش از کلود است که کلاینتها یا کاربران را در یک فراساختار موازی هم متصل می کند. بدین ترتیب صرفه جویی در انرژی، فضای هارد و پرفورمنس بالاتر را به ارمغان می اورد. اما یو.تی.لیتی مانند پرداخت مشترک در ازای دریافت مشترک است. (مانند قبض آب یک ساختمان بین اهالی آپارتمان). بنابراین منابع کامپیوتینگ یا محاسبات و پردازشها از طریق معماری گرید به صورت یو.تی.لیتی و تسهیلات در می آیند و قابلیت روشن و خاموش پیدا می کنند. حالا کلود کامپیوتینگ یک قدم جلوتر از این داستان است یعنی تهیه منابع به صورت on-demand (بر حسب تقاضا).

کنار این فضای ایجاد شده انبوهی از تقاضا برای دریافت این سرویسهای نرم افزاری به اشتراک گذاشته شده از سوی کاربران بوجود می آید و اینجاست که سرویسهای کلود پاسخ کاربران را می دهد. مصرف کننده چه عمده و چه جزء (کاربر عمده و جزء) از طریق اینترنت و فضای وب به این فراساختار با پرداخت مبلغی دسترسی می باید.این نوع موسوم به IaaS یا فراساختار همچون یک سرویس است. گرفتن فضا برای ذخیره اطلاعات و دیتابیس می تواند در زیر مجموعه IaaS قرار گیرد. نوع دیگر PaaS یعنی پلتفرم مانند سرویس است و نوع دیگر هم SaaS یا نرم افزار همچون سرویس است. توسعه اپلیکیشنی که کاربر بدان دسترسی پیدا نماید، بیشتر از PaaP  استفاده می کند در حالی که SaaS مدیریت بر منابع انترپرایز را تامین می کند.

سرویس EC2 ارایه شده از سوی آمازون IaaS است که مشتریانی مانند نیویورک تایمز دارد. در واقع با کلود کامپیوتینگ سازمانها نیاز به هزینه کردن برای فراساختار ، آموزش کارمندان و پرداخت لیسانس برای نرم افزار ندارند و دیتا سنتر خود را روی آن راه اندازی می کنند.

گوگل داکس بر خلاف مایکروسافت از ابتدا برنامه خود را روی کلود کامپیوتینگ بنا نهاد و شرکتها به دلیل صرفه جویی در فضا و پرداخت لیسانس نرم افزاری بدین سو هجوم آوردند و یکی از دلایل موفقیت گوگل داکس همین عامل است. بازار کلود کامپیوتینگ واقعا بی بدیل است و فرصتهای زیاد بیزینسی را خلق نموده است. بازار مذکور در سال 2008 تنها 48 میلیون دلار بود که فقط برای آی.بی.ام تا سال 2012 بالغ بر 126 میلیارد دلار خواهد شد که این درآمد بیشتر از درآمد چندین کشور خواهد بود. مایکروسافت که این چیزها را به خوبی فهمیده ، در حال تقلا کردن است تا چنین بازار بزرگی را از دست ندهد.برای همین گفته شده سیستم عامل بعدی مایکروسافت یعنی میدوری به صورت کلود عرضه خواهد شد.

آفیس 2010 نیز اولین نمونه کار مایکروسافت در عرصه نرم افزاری است است که به هدف توسعه بازار کلود صورت می گیرد. در آفیس جدید آیکونی بنام web app وجود دارد که کاربران بیزینس می توانند دسترسی مرکزی به فایلها ایجاد کنند تا هر کاربری از هر جای دنیا و پشت هر سیستمی بتواند بدان دسترسی یابد.(مانند گوگل داکس یا سرویس Zoho). همکاری آنلاین و آفلاین دو ویژگی آفیس جدید است تا منجر به کاهش هزینه های سازمانهای کوچک و بزرگ شود. در قسمت پاور.پ.ینت کاربر می تواند هر ویدیویی را داخل فایل خود جاسازی کند و امکان تبدیل صدا به متن در ایمیل در بخش آوت.لوک وجود دارد. امکان اتصال چندید کاربر همزمان به یک فایل و ادیت دسته جمعی از طریق وب و شبکه نیز از دیگر قابلیتهای آفیس 2010 است. مایکروسافت در هندوستان در سه قالب اصلی کلود آفیس خود را ارایه کرده است. در قالب SaaS به 600 کمپانی بزرگ با 10000 جایگاه با همکاری Infosys و wipro و hcl. (و همکاری انترپرایز های بزرگی چون Net4India و RoboSoft).

 در قالب PaaS یا "پلتفرم همچون سرویس" نیز راه اندازی پلتفرم موسوم به Azure در هندوستان است که توسط مایکروسافت طراحی و به اجرا گذاشته شده است. شرکت هندی hcl اپلیکیشن مدیریت را بر اساس ویندوز آزور برای کمک به مشتریان در مدیریت بر دیتاهای خود توسعه می دهد. فدراسیون کریکت و تیمهای بزرگ تحت لیگ برتر برای به روز رسانی دیتاهای خود از مشتریان hcl  هستند. مدل IaaS نیز مشتریان خود را دربخش بیزینس های کوچک برای ذخیره دیتا، سرویس هاستینگ و آرشیو دارد که توسط شرکت RCom با حمایت مایکروسافت اداره می شود. در کنار آن مایکروسافت ویر.چوآلی.زی.شن Microsoft's virtualization (فناوری که نیاز به سرورها را کاهش داده و هزینه های سخت افزار را بسیار پایین می آورد) نیز به شرکتها در این قالب کمک می کند.

مفهوم همکاری (collaboration) هم-زمان (real time) در کلود کامپیوتینگ چیز جدیدی نیست. توسعه دهندگان آنلاین مانند zoho ، Upstartle، 2Web Technologies و 37Signals از اینترنت برای همکاری استفاده کرده اند. فلسفه این کار در این است که اگر یک فایل روی وب ذخیره شود ، دسترسی بدان اسانتر بوده و هر کاربری می تواند بدان از هر کجا دسترسی داشته باشد. گوگل با استفاده از این روش یک قدم به این هدف نزدیکتر شده است که کاملا هم مجانی است. آفیس 2010 نیز به این ویژگی نزدیک شده است. پاورپوینتهای نمایش یافته به صورت انلاین روی اینترنت هم در آفیس 2010 گنجانده شده است. مهمترین ویژگی پاورپوینت جدید ابزار "Broadcast Slide Show" است. با استفاده از windows live نرم افزار آفیس تحت وب با همکاری سرویس Skydive  راه اندازی شده و کاربران می توانند از خدمات ان بهره مند شوند. در سطح جهانی 8.6 میلیون کاربر آفیس 2010 را نصب کرده و استفاده می کنند. آفیس موبایل 2010 روی تلفن هایی که ویندوز 6.5 دارند، قابل نصب شدن است.گفتنی است روس سری E نوکیا جواب می دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 62662

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ال IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۹
    0 0
    آفيس هاي ديگه چكار كردن كه اين يكي مي كنه