بالاخره سفر انسان به ماه راست بود یا دروغ؟/ماموریتی که به این جنگ پایان می‌دهد

هنوز هم هر خبری که درباره سفر انسان به ماه در ماموریت آپولو منتشر می‌شود جنگی تمام عیار میان کسانی که به شواهد علمی این ماجرا اعتقاد دارند و گروهی که آن را جعل و دروغ می‌خوانند در می‌گیرد. حالا با رقابت ۲۰ میلیون دلاری گوگل احتمال دارد که این جنگ بتواند برای همیشه تمام شود.

به گزارش خبرآنلاین،سفر به ماه یا فرستادن کاوشگر و ماه‌نورد ماموریت پیچیده و دشواری است اما انگیزه ۲۰ میلیون دلاری با جایزه گوگل باعث شده تا خیلی از شرکت‌ها و تیم‌های علمی به تکاپو بیفتند. 

گوگل بالاخره بعد از 10 سال از آغاز مسابقه فضایی لونار ایکس‌پرایز گوگل ( Lunar XPrize )تیم را به عنوان فینالیست انتخاب کرده است، این تیم‌ها پیش از سال 2016 توانسته بودند قرارداد و طرح ارسال فضاپیمای خود را پس از رقابتی سخت دریافت کنند. 

تیم‌ها باید کاوشگر خود را که  قادر است تا 5000 کیلومتر در فضا سفر کنند و از محلی که قرار دارند ویدئوها و عکس‌هایی با کیفیت HD به زمین ارسال کنند به ماه برسانند تا برنده جایزه 20 میلیون دلاری شوند.

به این ترتیب احتمال دارد که تا پایان امسال بالاخره یکی از این تیم‌ها با فرود کاوشگر خود در ماه بتواند اطلاعات و تصاویر با کیفیت بسیار بالا ارسال کند. برخی تیم‌های شرکت کننده قصد دارند تا ماه‌نورد خود را در محلی فرود آورند که فضانوردهای ماموریت آپولو ۱۷ از ۱۱ تا ۱۴ دسامبر ۱۹۷۲ در آن منطقه فعالیت داشتند. این کاوشگرها امکان ارسال تصاویر اچ‌دی را به زمین دارند و می‌توانند از وسایل و تجهیزات باقی‌مانده از آن ماموریت تصویربرداری کرده و به زمین ارسال کنند.  از جمله تجهیزات باقی‌مانده ماه‌نورد (LRV) یا خودروی ماه‌پیما ماموریت آپولو است که برای جابجایی فضانوردها مورد استفاده بود.  سه فروند از گردونه‌های ماه‌نشین آپولو خودروهای ماه‌نورد همراه خود داشتند. 

آپولو ۱۷ یازدهمین سفر از ماموریت‌های آپولو و ششمین و آخرین سفر انسان به کره ماه بود. پرتاب آپولو ۱۷، اولین پرتابی بود که در شب انجام می‌شد. آپولو ۱۷ در ۱۱ دسامبر ۱۹۷۲ از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به همراه سه سرنشین به فضا پرتاب شد. این سفینه پس از ۱۲ روز به همراه بخشی از خاک سطح ماه به زمین بازگشت. برنامهٔ بعدی ناسا برای سفر به ماه، اوریون ۱۵ می‌باشد که برای ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده است.



ادعای جعلی بودن فرود بر ماه(Moon landing conspiracy theories) ادعایی است که بیان می‌کند همه یا برخی از سری ماموریتهایی که در بین سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ میلادی به عنوان پروژه آپولو شناخته می‌شوند وجود خارجی ندارند و ساختگی هستند. حتی بر طبق برخی از این ادعاها ناسا متهم شده بود که همه فیلم‌های فرود بر روی ماه و همین‌طور سنگ‌هایی که منسوب به کره ماه است ساختگی هستند. 
این تئوری از تردیدها، رصدها و فرضیه‌هایی گرفته شده است که در طول ماموریتهای آپولو ارائه شده بودند. منشأ نظریهٔ جعلی بودن فرود بر روی ماه در کتاب "ویلیام چارلز کایسینگ" نویسنده آمریکایی مطرح شده‌است. این نویسنده در کتاب خود با عنوان "ما هرگز به ماه نرفتیم" که در سال ۱۹۷۶ منتشر کرد این تئوری را ارائه کرد.

۵ فینالیست رقابت گوگل
اولین تیم که به مرحله بعد رقابت گوگل راه پیدا کرده اسپیس آی‌اِل (Space IL) است. این سازمان غیرانتفاعی در سرزمین‌های اشغالی ماه‌نوردی به اندازه یک ماشین ظرفشویی طراحی کرده که به جای استفاده از چرخ یا زنجیر برای حرکت، با گام برداشتن جابجا می‌شود. این ماه‌نورد با استفاده از یکی از موشک‌های فالکون 9 شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX Falcon 9) به ماه ارسال خواهد شد.

فینالیست بعدی مون اکسپرس (Moon Express) از آمریکاست. این گروه که تابحال دو جایزه مهم نیز دریافت کرده در تلاش است تا منابع موجود در ماه را به موادی قابل استفاده برای انسان‌ها تبدیل کند. سه عدد از دستگاه‌های این گروه در سال 2020 توسط آزمایشگاه موشک آمریکا به فضا فرستاده می‌شود. تیم بعدی سینرژی مون (Synergy Moon) است که از افرادی با ملیت‌های مختلف تشکیل شده است. دستگاه این تیم توسط یکی از موشک‌های Interorbital Systems به ماه فرستاده می‌شود. تیم هندی ایندوس (Indus) نیز دستگاه خود را با یکی از موشک‌های سازمان تحقیقاتی فضایی هند به ماه ارسال خواهد کرد. تیم آخر نیز هاکوتو (HAKUTO) از کشور ژاپن است که ماه‌نورد خود را همراه با تیم ایندوس به فضا ارسال می‌کند.

۵۴۵۴

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 628667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • بی نام A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
    145 6
    ما بهتر است به جای فکر کردن به این چیزها به فکر کشور خودمون باشیم که آتش نشانی کلان شهرش حتی لباس نو به اندازه کافی نداره حالا آمریکا دزوغ گفته یا نه الان که کاوشگرش روی سطح مریخ است و اقتصاد دنیا را هم در دست دارد بهتر است به فکر خودمان باشیم که هشت مردمان گرو نه شان است.
    • بی نام IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
      48 2
      از خودمان شروع کنیم
  • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
    خیلی جالب است مایی که هنوز در مونتاژ پراید ما نده ایم به خودمان جرات می دهیم در مورد سفر آمریکا به ماه صحبت کنیم سال 1945 آمریکا بمب اتم داشت زمانی که ما نمی دانستیم تانک چیست خوب است در حد خودمان صحبت کنیم مثلا اینکه چطور می شود برای آتش نشانی کلان شهر تهران تجهیزات اولیه تهیه کرد یا اینکه تریلیون تریلیون ثروت کشور کجا می رود
  • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
    61 6
    خیلی جالب است مایی که هنوز در مونتاژ پراید ما نده ایم به خودمان جرات می دهیم در مورد سفر آمریکا به ماه صحبت کنیم سال 1945 آمریکا بمب اتم داشت زمانی که ما نمی دانستیم تانک چیست خوب است در حد خودمان صحبت کنیم مثلا اینکه چطور می شود برای آتش نشانی کلان شهر تهران تجهیزات اولیه تهیه کرد یا اینکه تریلیون تریلیون ثروت کشور کجا می رود
  • سعید A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
    11 49
    تنها کسی که ار آمریکا موفق شد روی ماه قدم بزنه مایکل جکسون بود
  • سعید A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
    65 15
    باباجون بارها تصاویری از جای پا و وسایل فضانوردان در روی ماه، منتشر شده. کسی که خودش را به خواب زده را نمیشه بیدار کرد. حالا شما تصویر فول اچ دی هم که بیاری باز یه عده میگن، فوتوشاپه
    • بی نام A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
      12 5
      دقیقا کسی که نخواد باور کن باز بهانه میاره
    • بی نام RO ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
      5 16
      فتوشاپه
  • بی نام A1 ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
    20 2
    با این پروژه، جنگ موافقان و مخالفان دروغ بودن رفتن به ماه تمام میشود؟؟ این جنگ سالهاست که تمام شده. کاوشکر سلن ژاپن، کاوشکر چاندرایان هند، عکسهای با کیفیت بعدی ناسا و هزاران شواهد دیگر، همه آثار آنرا بیرون داده اند. بشر تا 10 الی 15 سال دیگر به مریخ میرود و بعضیها هنوز در ماه مانده اند.
  • مهران A1 ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
    12 23
    چند سوال اساسی هست اول اینکه چطور 44 سال بیش با اون تکنولوژی روی کره ماه فرود آمدند وچطور دوباره از روی سطح ماه بلند شدند و از همه مهمتر با کدوم سوخت و شاتلی دوباره روی زمین فرود آمدند. و چرا فیلم کره ماه هست ولی فیلم برگشت و فرودشان روی کره زمین نیست... چرا الان این کار را نمیکنند ؟ همش دروغه خیلی سوالها هست که هنوز جوابی داده نشده..
    • بی نام A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
      6 1
      فیلم برگشت و همه فیلمای دیگه در یوتیوب هست. برو ببین حتما
  • محمد A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
    11 18
    سلام ...ب نظرم رفتن به کره ماه توسط ارم استرانگ دروغی بزگ هست....کره ماه اصلا جووبادی نیست که بتونه پرچم امریکا روتکون بده وهمچنین با امکانات اون سالهای گذشته چنین دستگاهها وفضاپیمایی موجودنبوده یااختراع نشده که بتونن باهاش برن...و اگر بلفرض اون موقع رفتن الان تو قرن بیست ویک بااین تکنولوژی کره ماه رفتن بایستی مثل اب خوردن باشه...
    • علی A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
      6 1
      اون پرچم بوسیله باد تکون نخورده . اگه به تصویر پرچمی که توی ماه نصب شده با دقت نگاه کنید متوجه یک میله میشید که بصورت افقی از درون پرچم رد شده و همون باعث شده که پرچم بدون وزش باد، درست سر جاش قرار بگیره
  • علی IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
    6 8
    من باور دارم که نیل آرمسترانگ با آپلو 11 اولین فضانوردی بود که در کره ما نشست اما نمی دانم چرا در تمام تصویرهایی که آسمان ماه در آن دیده می شود، هیچ ستاره ای وجود ندارد . حال آنکه در کره ماه که جو وجود ندارد باید ستاره ها درخشان تر از زمین دیده شوند. آیا کسی علت آن را می داند؟
    • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
      9 1
      شما یه بار توی شب با دوربین گوشیت برو بیرون یه پروژکتور روشن کن بعد جلوش بایست گوشی رو بگیر سمت آسمون طوری که هم پرژکتور تو کادر باشه هم آسمون بعد عکس بگیر اگر حتی یک ستاره در عکست بود من اسمم رو می ذارم شیمبیل
    • علی A1 ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
      1 0
      دلیل اینکه چرا عکس ستاره هاتوی تصویرهای فضانوردان نیست این برمیگرده به ساختار فیلمهای عکاسی . فیلم و جدیدا سنسور دوربین ها فقط محدوده کمی از وسعت روشنایی رو نشون میدن دینامیک رِنج . یعنی اگر بخواهیم تصویری از پنجره یک اتاق داشته باشیم که همزمان هم تصویر داخل اتاق که خیلی کم نور هست رو داشته باشیم و هم همزمان در اون تصویر منظره بیرون که با نور شدید خورشید روشن شده باشه . دوربین فقط توانایی این رو داره که یا تصویر داخل اتاق رو ثبت کنه و یا تصویر منظره بیرون . در حال حاضرتنها چشم انسان توانایی دیدن چنین تصویری رو داره که بتونه هم داخل اتاق و هم منظره بیرون رو همزمان ببینه . در نتیجه شما یا میتونید عکس سطح روشن ماه رو ثبت کنید و یا فقط تنها نور ستاره ها .
    • بی نام A1 ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۸
      3 1
      در تمامی عکس های گرفته شده بر روی کره ماه , به دلیل نور بسیار شدید خورشیدناشی از نبودن جو از فیلتر عکاسی استفاده شده برای همین هیچ ستاره ای در عکسها دیده نمی شود
    • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۹
      3 1
      علت استفاده از فیلتر به دلیل تابش شدید نور خورشید در فضا است . ممنون از خبر آنلاین که پاسخها را منعکس نمی کند
  • سینا A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
    2 1
    علی عزیز و ارجمند علت آنک نور خورشید است در روی زمین هم وقتی در روز به آسمان نگاه میکنیم هیچ ستاره ای پیدا نیست وقتی روی ماه قرار میگیریم و در طرف زوشن آن هستیم سمت خورشید بدلیل وجود نور خورشید نمیتوانیم هیچ ستاره ای را ببینیم وجود یا عدم وجود ج اتمسفر در روی ماه نمیتواند دلیل اصلی رویت نشدن ستاره باشد. سه فضانورد بعد از بازگشت از روی ماه با سوالات خبرنگاران که به امور فنی کار فضانوردان بیگانه بودند پرسشهایی را مطرح کردند که فضانوردان را که انتظار قدر دانی داشتند, شوکه کرد دلیل این شوکه شدن هم آن بود که برای آن قشری از مردم که رفتن روی ماه عجیب بنظر میرسید لازم بود که حداقل یک دوره یک ماهه گذاشته شود تا فیزیک مکانیک برای آنها توضیح داده شود
  • سینا A1 ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
    1 0
    مثلا اگر کسی 3 قانون نیوتن در حرکت را نداند نمیتواند حرکت پرچم را در فضایی که در آن باد وجود ندارد را باور کند این موضوع باعث شدکه خبرنگاران پرسشهای زیادی را که پاسخ آن در زمان کوتاه از توان فضانوردان بیرون بود مطرح کنند جالب است که این فضانوردان ناکام هم از دنیا رفتند زیرا آموزش چنین مسایلی به همه زیاد هم آسان نیست فیزیک را آنطور که یک فرد فنی درک میکند , یک فرد تحصیلکرده رشته اقتصاد و یا خبرنگاری نمیتواند درک کند, همینطور در مورد اقتصاد و یا خبرنگاری مسایلی وجود دارند که یک فرد مهندس و یا فضانورد نمیتواند آنها را درک کند و غیره
  • سینا A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
    1 0
    هم متصل شوند. با کوچکترین غفلت سفینه پرتاب شده از ماه ممکن بود از کنار کپسول اصلی که در مدار ماه بود بگذرد و این اتصال صورت نگیرد, در این صورت سفینه پرتابی تا ابد به راه خود با نیروی پرتاب اولیه ادامه خواهد داد و این دو بهم نمیرسیدند... نیروی اصلی بازگشت توسط نیروی جاذبه زمین صورت گرفته است و نیروی کمی توسط سوخت موتورها برای قرار گرفتن در این مسیر موجود بوده است. جهت بازگست به زمین اگر زاویه درست ورود به اتمسفر انتخاب نشود سفینه در برخورد با اتمسفر کمانه میکند و به فضا بر میگردد, اگر زاویه زیادتر انتخاب شود با ورود به اتمسفر آنچنان تحت نیروی جاذبه واقع میشود که میسوزد و از بین میرود, انتخاب این زاویه و قرارگیری در مسیر صحیح آنقدر دشوار و سخت بوده است که از هر هدفگیری دیگری برای انسان
  • سینا A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
    3 2
    دشوارتر است هم اکنون چنین نیست و سیستمهای امروزی با مشکل کمتری روبرو هستند چرا دیگر نرفتند ماه؟ جواب: رفتن به ماه گرانقیمت و بیهوده بود, هست و خواهد بود همان اول هم اشتباه کردند که رفتند
  • سینا A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
    3 1
    با تشکر از خبر آنلاین خیر دوست عزیز و ارجمند, رفتن به ماه واقعی بوده است و دروغ نبود اما بنظر من کاملا بیهوده و خیلی خطرناک بود این رفتن بخاطر مسایل جنگ سرد بوده است که اکنون وجود ندارد ضمنا" رفتن به ماه با رفتن به سایر کرات آسمانی قابل قیاس نیست چون سایر کرات از ما بسیار بسیار دور هستند بنحوی که نزدیکترین ستاره به خورشید ما پروکسیما قنطورس نام دارد که 4/2 سال نوری با ما فاصله دارد یعنی با سریترین موشک ما یکصد و ده هزار سال خورشیدی طول میکشد تا به آن برسیم. تازه معلوم نیست اگز زمینی در دوردستها یافت بشه در چه فاصله ای از ما خواهد بود
  • علرضا A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
    2 1
    بابا خالی بستن اگه راست میگن چرا دیگه نرفتن
  • بی نام A1 ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
    4 1
    یک سوال دیگز هم مطرح است. در دهه 80 میلادی رقابت امریکا و شوروی برای استقرار در فضا بود. تلاش شوروی به ایستگاهای سرنشین دار سالیوت و میر ختم شد و میر2 به دلیل فروپاشی شوروی متوقف شد . در نقطه مقابل تلاش آمریکا برای ایستگاه " آزادی" یا فریدام بی نتیجه ماند و در نهایت در میر2 شریک شد که به ایستگاه بین المللی تغییر نام داد گرچه بازهم کل ایستگاه از روسیه هدایت میشه. حال یه سوال مطرحه چطور در دهه 60 و 70 میلادی امریکا یک ماشین با کلی آدم برده ماه ولی 20 سال بعد در ساخت یک ایستگاه سرنشین دار ساده ناکام ماند در حالی که رقیبش 8 ایستگاه از سالیوت تا میر2 را در فضا مستقر کرده؟