به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از پدال، در شرایط کنونی بازار خودروی ایران جایی که قیمت خودروهای صفرکیلومتر بهطور چشمگیری افزایش یافته و قدرت خرید خانوارها بنا به دلایل گوناگون کاهش یافته است، موضوع بازسازی خودروهای کارکرده مانند پژو پارس، سمند و سایر تولیدات مشابه داخلی، به یکی از پرسشهای کلیدی مالکان بدل شده است: آیا واقعاً بازسازی چنین خودروهایی صرفه اقتصادی دارد یا بهتر است بهجای آن، به فکر خرید خودروی مدل بالاتر بود؟
آیا بازسازی خودروی کارکرده ایرانی به صرفه است؟

در ابتدا باید روشن کنیم که بازسازی در اینجا به معنای تعمیرات اساسی بدنه، موتور، سیستم تعلیق، جلوبندی، رنگکاری و شاید ارتقای داخلی یا بدنه است؛ نه صرفاً سرویس عادی. با این توضیح، چند عامل اصلی را باید لحاظ کرد:
هزینه بازسازی در مقابل ارزش فعلی خودرو
بازسازی کامل یک خودروی کارکرده، به ویژه اگر بدنه دچار زنگزدگی، موتور مستهلک یا سیستم تعلیق فرسوده باشد، هزینهای قابلتوجه دارد. در حقیقت بودجه موردنیاز برای این کار از حدود ۵۰ میلیون شروع شده و حتی تا فراتر از ۱۰۰ میلیون تومان نیز میرسد. از سوی دیگر، اگر هزینه بازسازی نزدیک به تفاوت قیمت بین همان خودرو و یک مدل بالاتر باشد، صرفه اقتصادی کاهش مییابد.
کارایی و عمر باقیمانده خودرو
هر خودروی کارکرده و بهویژه خودروهای داخلی که سالها کار کردهاند، ممکن است با فرسودگیهایی مواجه باشند که از دید اول پنهان است: موتور و گیربکس با کارکرد بالا، بدنه با پوسیدگی، قطعات تزریق یا برقی که مستهلک شدهاند. برخی کارشناسان اعتقاد دارند وقتی موتور یا گیربکس یک خودرو قدیمی نیاز به تعمیر اساسی دارد، اغلب این تعمیرات بهصرفه نیستند؛ بنابراین، بازسازی خودرو در شرایطی که عمر باقیمانده آن پایین است یا احتمال دارد دوباره هزینههای سنگین بخواهد، ریسک دارد.

پتانسیل ارتقا یا ارتقای کیفیت در خودروی مدل بالاتر
اگر خودروهای مدل بالاتر در دسترس باشند (حتی کارکرده) و با همان بودجه یا مقدار کمتری بتوان آنها را خرید، ممکن است که گزینه بهتری باشند چراکه خودروی جدیدتر احتمالاً عمر مفید بیشتری خواهد داشت و هزینه تعمیر کمتر و امکانات فنی و رفاهی بهتر خواهد بود.
وابستگی به بازار قطعات و تخصص تعمیر
هرچند خودروهای داخلی مزیتی همچون قطعات فراوانتر و تعمیرکارهای بیشتری دارند اما بازسازی سنگین ممکن است به قطعات خاص، مهارت بالا و زمان زیاد نیاز داشته باشد. باید دانست که خودروهای قدیمیتر در ایران به دلیل تأمین قطعه سختتر، ِ هزینهبر هستند و مکانیکهای تخصصی کمتری دارند و به همین خاطر نگهداری آنها دشوارتر میشود؛ بنابراین، بازسازی زمانی منطقی است که قطعات و تخصص لازم فراهم باشند و ریسک تأخیر یا هزینه پنهان کم باشد.
کاربری و هدف مالک
اگر هدف شما صرفاً نگه داشتن خودرو برای چند سال دیگر با بودجه محدود است، بازسازی میتواند گزینه منطقی باشد؛ اما اگر میخواهید برای مدت طولانیتر از خودرو استفاده کنید یا آن را بهعنوان خودرو اصلی در نظر میگیرید، شاید خودرویی با عمر کمتر انتخاب بهتری باشد.

با در نظر گرفتن این عوامل، میتوان نتیجه گرفت که بازسازی خودروی کارکرده تولید داخل میتواند در برخی موارد ارزش داشته باشد، اما صرفاً بهعنوان یک انتخاب عمومی نه همیشگی. اگر هزینه بازسازی به مقدار زیادی نزدیک به هزینه خرید خودروی مدل بالاتر شود یا عمر قابلتوجهی از خودرو باقی نمانده باشد، شاید انتخاب دوم یعنی خرید خودروی مدل بالاتر منطقیتر باشد.
در صورت بازسازی خودرو چه مواردی باید مدنظر باشد؟
برای اینکه بازسازی با کمترین ریسک و بیشترین بهره همراه باشد، موارد زیر را حتماً لحاظ کنید:
برآورد دقیق هزینهها
قبل از شروع کار، یک فهرست کامل از قطعات نیازمند تعویض یا تعمیر، هزینه رنگکاری بدنه، هزینه رنگ، هزینه تعویض سیستم تعلیق، موتور، گیربکس، جلوبندی و هزینه نیروی کار تهیه کنید. به این برآورد هزینهای که ممکن است طی مسیر اضافه شود را هم اضافه کنید؛ برای مثال اگر قطعهای پیدا نشود یا تعمیرات زمان بیشتری بگیرد هزینهها بیشتر خواهد شد.
بررسی وضعیت فعلی خودرو
قبل از اقدامات، خودرو را دقیق بررسی کنید:
- بدنه: آیا شاسی یا پانل زیر خودرو پوسیده یا زنگزده است؟ اگر پانل یا شاسی نیاز به تعمیر اساسی دارد، هزینه بسیار بالا خواهد بود.
- موتور و گیربکس: آیا روغنسوزی دارد؟ صدا میدهد؟ گیربکس مشکل دارد؟ اگر موتور نیاز به تعویض کامل دارد، شاید گزینه بازسازی هزینهبر شود.
- سیستم برقی: سیمکشی فرسوده، قطعات برقی قدیمی و مشکلساز میشود.
- تأمین قطعه: مطمئن شوید قطعات موردنیاز در بازار موجود هستند و قیمت آنها منطقی است.
- سابقه تعمیرات قبلی: اگر خودرو قبلاً تصادف سنگین داشته یا تغییرات غیراصولی انجام شده بنابراین ریسک بازسازی بیشتر است.

تعیین اولویتها
ممکن است نتوان همه بخشها را یکباره بازسازی کرد؛ بنابراین از موارد حیاتی شروع کنید: موتور، گیربکس، جلوبندی و سیستم ترمز. سپس به بدنه و زیباسازی بپردازید. اولویت با ایمنی و کارکرد است، نه صرفاً ظاهر خودرو.
انتخاب تعمیرکار یا کارگاه مناسب
تجربه و تخصص تعمیرکار بسیار مهم است، مخصوصاً برای خودروهای با کارکرد بالا یا سال ساخت بیشتر. واضح است که کمبود مکانیک آشنا به خودروهای قدیمیتر کار را دشوار میکند. بنابراین، قبل از شروع، از چند کارگاه بازدید کنید، با افراد متخصص صحبت کنید، نظرشان را بخواهید و اگر ممکن است قرارداد یا فهرست کاری تهیه کنید.
مقایسه با گزینه خرید خودروی مدل بالاتر
همزمان با برنامه بازسازی، گزینه هزینه همان بودجه یا بخشی از آن را برای خرید خودرو مدل بالاتر بررسی کنید. مقایسه کنید که با همان مقدار پول، چه خودرویی با کارکرد کمتر یا عمر کمتر میشود خرید؟ مزایا و معایب هر گزینه را بسنجید.
برنامه نگهداشت بعد از بازسازی
بازسازی کار مقطعی نیست؛ اگر میخواهید نتیجه آن ماندگار باشد باید برنامه منظم نگهداری داشته باشید. مثلاً سرویسهای دورهای، محافظت از بدنه در برابر رطوبت و زنگزدگی و مراقبت از سیستم برق و موتور.

جمعبندی
با توجه به وضعیت فعلی بازار ایران، بازسازی خودروهای تولید داخل کارکرده میتواند گزینه منطقی برای بسیاری از مالکان باشد، به ویژه کسانی که بودجه محدودی دارند و میخواهند با هزینه کمتر از خرید خودروی صفرکیلومتر یا مدل بالاتر از خودروی فعلی استفاده کنند؛ اما این گزینه بهطور مطلق توصیه نمیشود و ریسکهای قابلتوجهی دارد که باید با دقت سنجیده شوند.
اگر خودرو از لحاظ فنی و بدنه وضعیت مناسبی دارد، قطعات در دسترس است، هزینه بازسازی از بودجه خرید خودرو مدل بالاتر کمتر است و تعمیرکار مطمئن آن وجود دارد، بازسازی میتواند انتخابی منطقی باشد؛ اما اگر خودرو بسیار فرسوده است، هزینه بازسازی سرسامآور میشود، یا مدتزمان استفاده بعد از بازسازی کوتاه خواهد بود، بهتر است همان بودجه صرف خرید خودروی مدل بالاتر شود. در نهایت، تصمیم بازسازی یا خرید جدید نه صرفاً بر پایه احساسات یا نوستالژی بلکه باید بر پایه محاسبه دقیق هزینه، وضعیت فنی، مدتزمان استفاده و گزینههای جایگزین گرفته شود.
۵۸۳۲۲







نظر شما