عکس‌هایی زیبا با درون‌مایه تلخ/ نمایشگاه عکس‌های کیارنگ علایی در فنلاند

نمایشگاهی از عکس‌های کیارنگ علایی از ٣ تا ٢٤ فوریه ٢٠١٧ (15 بهمن تا ششم اسفند) به میزبانی مرکز هنری آهیو در فنلاند، برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایشگاه عکس‌های کیارنگ علایی با عنوان «نیمه تراوا» از نیمه بهمن تا چهارم اسفند در مرکز هنری آهیو واقع در شهر یوئنسو فنلاند برگزار می‍شود.

در این نمایشگاه چهل اثر در ابعاد 30 در 45 سانتیمتر تا 70 در 105 سانتیمتر چاپ شده بر روی کاغذ فاین آرت هانه موله ارائه می‌شوند.

کیارنگ علایی درباره این نمایشگاه گفت: «این نمایشگاه در سالن ١٦٣ متر مربعی اصلی این مرکز هنری با نام سالن سیسی برگزار می‌شود و شامل عکس‌های من از مناطق مختلف گیلان از جمله گردنه الماس، محلات چرسو، خرجگیل، گرمدول، زندانه، متش، کورکاء، آستانه اشرفیه، ماسوله، بندر انزلی، بندر کیاشهر، رشت و امیربکنده است که در طول سه سال عکاسی شده‌اند.»

او در توضیح طولانی شدن روند عکاسی این مجموعه افزود: «علت این زمان طولانی، برخورد من با موضوعاتی بود که نیاز به زمان و مراجعه دوباره به آن مکان داشت، لذا باید صبر می کردم تا دوباره شرایط مهیا شود و بتوانم به بعضی از مناطق صعب العبور سفر کنم تا درنگی را در مجاورت این مردمان و آداب خاص‌شان داشته باشم.»

علایی ادامه داد: «دغدغه من در این مجموعه، کشف روابط بود. من تعریفی جز پیداکردن روابط در یک فضا، برای خلاقیت ندارم و همیشه کوششم این بوده که روابط موجود در متن را بیرون بکشم. برخی از این روابط به سلطه طبیعت بر انسان برمی‌گردد؛ مثل آن چه در شهرهایی چون ماسوله می‌بینیم. برخی دیگر به سلطه انسان بر طبیعت بازمی‌گردد؛ مانند آن چه در روستاهایی چون گرمدول، کورکا و شهر شفت دیدم. در آن جا مردم شرایط سخت طبیعت را کنار می زنند تا به بقای باشکوه خود ادامه دهند. به این دلیل نام نیمه تراوا را برای این نمایشگاه انتخاب کردم تا عنوان، به صورت نمادين گویای این نکته باشد که گاهی موفق می‌شدم در بطن یک موضوع پیشروی کنم، و گاهی ناکام از عبور از لایه رازآمیز یک موضوع، در می‌ماندم. در نهایت این که این نمایشگاه تلاشی است برای بیان احساسم نسبت به فضا،مکان و روابط آدم ها در مکان زیستی شان».

مقدمه این نمایشگاه را مایکل کنا، عکاس شهیر انگلیسی نوشته است، او در بخشی ازاین مقدمه گفته است: «کیارنگ علایی در پروژه‌ای چند ساله به شناخت و عکاسی از استان گیلان پرداخته و با زبان و وصفی شاعرانه زندگی روزمره مردمان و ساکنان مناطق دور دست آن دیار را به تصویر کشیده است. عکس های او علیرغم زیبایی، درون مایه‌ای تلخ دارند و از این منظر که به پرسش درباره ماهیت زندگی انسانی می‌پردازند، فقط یک ثبت مستقیم و بی واسطه از واقعیت نیستند. بی تردید کیارنگ به خوبی توانسته است با محیط و اجتماع گیلان ارتباطی نزدیک برقرار کند که بدون شک اگر چنین نبود وی هرگز قادر به ثبت مشاهداتی صمیمی و پر احساس نبود.»

افتتاحیه نمایشگاه عکس «نیمه تراوا»، جمعه ٣ فوریه ٢٠١٧ (15 بهمن) برگزار می‌شود.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 628916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =