نصری: ترامپ به شدت نیازمند رجزخوانِ خارجی است

یک حقوقدان بین المللی با اشاره به مشکلات عدیده ای که ترامپ برای خود و ملت آمریکا پدید خواهد اورد معتقد است که او برای تثبیت خود در داخل آمریکا به شدت نیازمند یک رجزخوان ضد آمریکایی خارجی است.

به گزارش خبرآنلاین دکتر رضا نصری در کانال تلگرامی خود در یادداشتی با عنوان «خطر تقارن فصل انتخاباتی ایران با آغاز دورهٔ ریاست‌جمهوری ترامپ» توصیه کرده است که ایران نباید خود را تبدیل به گزینه مورد نیاز ترامپ کند.

این حقوقدان می نویسد: ترکیب نامتجانسِ تیمِ دونالد ترامپ در حوزه‌های مهم تصمیم‌گیری و زاویهٔ آن با جمهوریخواهان سنتی کنگره از یک طرف؛‌ سیاست‌های نسنجیده و اقدامات افراطی و نابخردانهٔ رئيس‌جمهور از طرف دیگر؛ و همچنین، شخصیتِ خودمحور، ناپایدار و نامتعارف او،‌ همگی عواملی هستند که به احتمال زیاد ترامپ را در ماه‌های آینده - در صحنهٔ داخلی - دچار «بحران سیاسی» و «بحران مشروعیت» خواهد کرد.

اما این بحران‌های داخلی این ظرفیت را دارد که برای ایران و شهروندان مسلمان ایرانیِ مقیمِ آمریکا نیز به شدت زیان‌بار باشد. چرا که دونالد ترامپ به احتمال زیاد تلاش خواهد کرد تا چالش‌های سیاست داخلی خود را از طریق ایجاد «وحدت ملی» حولِ محور «مسلمان هراسی و مسلمان زدایی» از یک سو، و ایجاد «بحران بین‌المللی» از سوی دیگر خنثی و برطرف سازد.

به همین خاطر، واکنش‌های او به اقدامات منتسب به «مسلمانان» (مانند اقدامات تروریستی) و واکنش‌های او در قبالِ «تحریک‌»های کشورهای متخاصم - مانند ایران - به احتمال قوی به شدت نامتناسب، غیر راهبردی، نمایشی، نسنجیده و خشن خواهد بود.

در نتیجه، مهم است که در دوران پیش‌ِ رو، فضای حساس و شکنندهٔ حاکم میان ایران و آمریکا، با علم به این احتمال، بررسی و مدیریت شود.

اما در حال حاضر،‌ یکی از مهم‌ترین چالش‌ها بر سر راه مدیریت مدبرانه و صحیح این فضا، تقارنِ فصل انتخاباتی در ایران با آغاز دورهٔ دونالد ترامپ و شروع اقدامات خشم‌برانگیز و هیجان‌ساز اوست: اگر سیاستمداران ایرانی، برای بهره‌برداری‌های انتخاباتی، در تندگویی و رجزخوانی برای آمریکا، با هم به رقابت بیافتند و از این طریق قطار دیپلماسی را از ریل اعتدال و کارشناسی خارج کنند، چه بسا کشور با مشکلات جدی و مهم امنیتی مواجه شود.

این بار، «تدبیر» باید از روز اولِ فصل انتخابات آغاز شود!

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 630090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
    9 218
    مردم امریکا به کی رای دادند ادم دیوانه و شیرین عقل.......
  • حامد A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
    3 9
    کاش احمدی نژاد رئیس جمهور بشه به به چی میشه آخ جووون جنگ جهانی سوم...کاش این اتفاق بیفته یا جلیلی بشه یعنی من به آرزوم میرسم خدا؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
      11 0
      خودت بیچاره ای میخوای همه مردمم مثل خدت یدفه ای بدبخت شن
  • بلالمی RO ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
    7 1
    قابل توجه..انهایی که منافع جناحی برمنافع ملی ترجیح مدهندونمی خواهند قبول کنند
  • بی نام A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۰
    3 0
    بیشتر از یک رجز خوان لازمه چون هیچ رجزخوانی نمیتونه بیش از یکی دوبار آموزش اصل لانه کبوتری توسط درون ها رو تحمل کنه، مثلا همین مقتدی صدر که دوست داره نفر اولی باشه که با درون ها مباحثه میکنه.
  • مریم A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
    2 19
    هدف ترامپ منزوی کردن ایرانه اونم با تحریک سعودی ها و اسرائیلی ها. وقتی که کشوری رو تهدید کنید اون به جای رجز خوانی و هارت و پورت شما رو فلج میکنه