۰ نفر
۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹

مهر به نقل از وزیر نفت نوشت: ۵۰ میلیارد دلار یارانه سوخت می دهیم.

وزیر نفت با اشاره به پرداخت سالانه حدود ۵۰میلیارد دلار یارانه سوخت و انرژی در کشور، گفت: آماده امضای قرارداد با مترو به منظور توسعه ظرفیت ناوگان حمل و نقل مسافر در ازای کاهش مصرف سوخت هستیم.

بیژن نامدار زنگنه امروز در مراسم امضای قرارداد طرح جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با تاکسی‌های پایه‌ گازسوز با پیمایش بالا، با بیان اینکه بر اساس بند «ق» قانون بودجه سال ۹۳، امکان بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت با جایگزین کردن حامل‌های انرژی همچون گاز طبیعی با فرآورده‌های نفتی فراهم شده است، گفت: بر اساس مطالعاتی که انجام گرفته و با احتساب قیمت‌های فعلی نفت خام، به طور متوسط سالانه ۴۵ تا ۵۰ میلیارد دلار یارانه سوخت در کشور پرداخت می‌شود که این یارانه، تهدیدی برای اقتصاد ایران است.

وزیر نفت با اعلام اینکه بر اساس مصوبات شورای اقتصاد، تاکنون ۱۵ میلیارد دلار قرارداد به منظور جایگزین کردن گاز طبیعی با فرآورده‌های نفتی در کشور امضا شده است، اظهار داشت: ۷.۵ میلیارد دلار از این قراردادها مربوط به راه‌آهن، ۲.۵ میلیارد دلار مربوط به جایگزین کردن کامیون‌های جدید با کامیون‌ها و خودروهای فرسوده و مابقی در حوزه گازرسانی به نیروگاه‌ها و روستاها است.

این عضو کابینه یازدهم با تأکید بر اینکه یکی از برنامه‌های در دست اجرا، امضای قرارداد بهینه‌سازی مصرف سوخت و انرژی با همکاری مترو است، یادآور شد: امضای قرارداد با مترو بسیار ضروری به نظر می‌رسد و بهترین روش صرفه‌جویی در مصرف سوخت و انرژی کشور است.

این مقام مسئول با بیان اینکه امیدوارم تا پایان فعالیت دولت یازدهم، قرارداد بهینه‌سازی مصرف سوخت با افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل مترو در کشور نهایی شود، تأکید کرد: امضای این قراردادها علاوه بر صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف سوخت و انرژی کشور، به بهبود فضای کسب و کار به ویژه در حوزه صنعتی کمک می‌کند.

وی با اعلام اینکه در کشور، پتانسیل اجرای ۱۰۰ میلیارد دلار قرارداد بهینه‌سازی و جایگزین کردن گاز با فرآورده‌های نفتی وجود دارد، گفت: امروز قرارداد جایگزین کردن ۱۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده با تاکسی‌های جدید و گازسوز امضا می‌شود و بر این اساس پیش‌بینی ما بر این است که در آینده، این طرح با جایگزین کردن ۱۴۰ هزار دستگاه تاکسی فرسوده با تاکسی جدید گازسوز، ادامه یابد.

زنگنه با تأکید بر اینکه هم‌اکنون ایران بزرگترین ذخیره و شبکه گسترده گاز جهان را در اختیار دارد، گفت: وجود این ذخایر عظیم گاز، یک مزیت برای اقتصاد ایران بوده و با توسعه شبکه‌های گازرسانی و جایگزین کردن گاز با فرآورده‌های نفتی می‌توان، در مصرف سوخت و انرژی صرفه‌جویی کرد.

وزیر نفت با اشاره به عرضه روزانه ۲۰میلیون مترمکعب CNG که معادل مصرف ۲۰ میلیون لیتر در کشور است، خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های بهینه‌سازی در مصرف سوخت و انرژی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور اجرا می‌شود.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 630485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
    1 1
    باید حمل و نقل عمومی گسترش و یارانه این بخش افزایش یافته و به موازات آن یارانه سوخت خودروهای شخصی قطع گردد. تا ضمن کاهش معضل ترافیک و آلودگی شهرها، این بار اقتصادی بی دلیل از کشور برداشته شود.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
    1 0
    نتیجه این یارانه بی دلیل و بی منطق، شده نابهنجاریهای شهری و اوضاع ترافیک و آلودگی هوای اسفناک شهرها.
  • بی نام IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۱
    1 0
    کدامیک از متصذیان امر از خودروی گاز سوز استفاده می‏‏ کنند؟