شال شماره دوزی هنرمند استان سمنان مهر اصالت یونسکو دریافت کرد

معاون صنایع دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: شال شماره دوزی هنرمند استان سمنان(مکنه) موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو در برنامه داوری نشان بین المللی صنایع دستی 2016 شد

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین ،«جعفر صفاخواه» افزود: اثر «سيده فاطمه خادميان» هنرمند صنايع دستي شهرستان مهديشهر با عنوان«شال شماره‌دوزي» در«رشته رودوزي سنتي » به همراه 9 اثر فاخر صنايع دستي ايران، موفق به دريافت مهر اصالت يونسكو شد.
وي با اشاره به اينكه 14 محصول صنایع دستی ایرانی نامزد اخذ مهر اصالت یونسکو بودند، گفت: از این میان 10 محصول صنایع دستی ایرانی موفق به کسب این استاندارد شدند.
صفاخواه با بيان اينكه داوری برای انتخاب محصولات صنایع دستی در كشور کویت انجام شد، افزود: صنايع دستي ايران با 250 اثر از کشورهای مختلف آسیایی و اقیانوسیه رقابت كردند.
معاون صنايع دستي اداره كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان گفت: تا كنون 36 اثر صنايع دستي استان سمنان موفق به دريافت مهر اصالت ملي و هفت اثر از جمله نساجي سنتي، سفالگري، زيورآلات سنتي، سراميك نيز موفق به دريافت مهر اصالت يونسكو شده است.
اين براي اولين بار است كه اثري از رشته رودوزي‌هاي سنتي استان سمنان موفق به دريافت مهر اصالت يونسكو شده است.
تا كنون پنج اثر هنرمندان مهديشهري موفق به دريافت مهر اصالت ملي شده اند، از بين آثار هنرمندان مهديشهري تا كنون سه اثر سيده فاطمه خادميان در رشته‌هاي شال شماره دوزی سنگسری (مکنه)، لباس زنان ایل سنگسر ( کژین) و رومیزی ناهارخوری ، يك اثر از خیرالنساء صمدیان در رشته پالتو شماره دوزی و يك اثر از گل بهار احقاقي در رشته آويز تزئيني موفق به دريافت مهر اصالت ملي شده است.
داوری مهر اصالت از سال 2000 میلادی زیر نظر یونسکو آغاز شده است و این مراسم هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود. ایران از سال 2007 به این برنامه پیوسته و در همان سال، شش اثر صنایع دستی کشور موفق به دریافت این مهر شده‌اند.
این داوری‌ها به‌دلیل حجم زیاد آثار ارسالی از تمام کشورها معمولا به‌صورت منطقه‌ای برگزار می‌شوند که آثار ایران تا کنون در منطقه‌ی غرب آسیا داوری شده‌اند.
یونسکو در سال 2014 میلادی اجرای این مراسم و داوری‌ها را به شورای جهانی صنایع دستی (WCC) که زیر نظر یونسکو است، واگذار کرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 632554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =