روش مدیریتی شهرداری منطقه چهار رشت درخصوص مواجهه با بحران برف

اصلی ترین اهداف برنامه های مدیریت بحران برف در بخش فضای سبز، ایجاد تدابیر پیشگیرانه و عملکرد بهینه در زمان بارش برف با انجام عملیات سریع و به موقع است

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین به نقل از روابط عمومی منطقه چهار رشت،اصلی ترین اهداف برنامه های مدیریت بحران برف در بخش فضای سبز، ایجاد تدابیر پیشگیرانه و عملکرد بهینه در زمان بارش برف با انجام عملیات سریع و به موقع می باشد. با تهیه دستورالعمل ها و عملیات های مختص فصل زمستان و ابلاغ آن به پیمانکاران فضای سبز و نظارت بر حسن انجام این فعالیتها، زمینه لازم جهت انجام اقدامات پیشگیرانه جهت مدیریت شرایط بحران در بروز حوادث احتمالی بارش برف فراهم گردید.

با توجه به این امر که سربرداری مکرر درختان باعث کاهش عمر دیرزیستی و از بین رفتن درختان می گردد به منظور رعایت مفاد قانون حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی رویه درختان و ممنوعیت از بین بردن درختان واقع در معابر، پارکهای عمومی و ... پس از شناسایی درختان خطر آفرین و اخذ مجوز کمیسیون ماده ۷ پس از شروع فصل خواب، عملیات رفع خطر شامل قطع، سربرداری و هرس بالای تاج درختان و بستن قیم انجام می گردد.

با آغاز فصل مناسب جهت هرس درختان اقدامات پیشگیرانه مانند عملیات هرس و شاخه زنی به موقع درختان، درختچه ها، پرچین ها، قیم زنی و بستن آنها آمادگی لازم در راستای مقابله با بحران­های احتمالی فصل پاییز و زمستان (باد، باران و برف) فراهم گردید. واحد فضای سبز خدمات شهر منطقه چهار با هرس تعداد ۲۵۵۰ اصله درخت و درختچه های موجود در کمربندی ها و شریانهای اصلی، خسارت احتمالی وارده به این درختان همیشه سبز و زینتی را در بارش برف اخیر به صفر رساند، بطوریکه از شکستن درختان نارنج و لگستروم و توری در سطح منطقه گزارشی ارائه نگردید.

با توجه به شرایط بحران از دلایل اصلی سقوط درختان و شکسته شدن شاخه ها وزش باد با سرعت حدود ۸۰ کیلومتر در ساعت و بارش برف به میزان بیش از ۶۰ سانتیمتر در بازه زمانی کمتر از ۸ ساعت می باشد در همین راستا در حین بارش برف از اولین ساعات بارندگی با حضور نیروهای فضای سبز، برف تکانی درختان و درختچه ها آغاز گردید و در پی تلاش مستمر و بی وقفه با تجهیزات و امکانات کافی خسارت ناشی از بارش برف در سطح منطقه به حداقل رسید. به طوریکه با توجه به حجم بالای بارش برف و وزش باد در حین بارش و با عنایت به تعداد بیشمار درختان موجود در منطقه، تنها ۶ اصله درخت به علت عدم تحمل سنگینی ناشی از برف در سطح منطقه علیرغم برف تکانی مکرر دچار شکستگی شده و سقوط کردند و در سایر موارد هم شکستگی شاخه های درختان به علت سنگینی وزن برف نشسته بر روی شاخه های خشک صورت پذیرفت که در اسرع وقت و از زمان بارش برف اقدام به جمع آوری شاخه های شکسته و درختان سقوط کرده گردید و در بازه زمانی ۵ ساعته تمام مسیرهای اصلی در وجود درختان پاک گردیده تا انجام عملیات برف روبی معابر به راحتی صورت پذیرد. شاخه های شکسته و مدفون شده در زیر برف با عملیات شبانه روزی در کمترین بازه زمانی جمع آوری گردید.


۴۸

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 632840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =