روزنامه جام جم نوشت: با نزدیک شدن نوروز افراد زیادی به سفر می‌روند و برخی از آنها هواپیما را انتخاب می‌کنند، اما تعدادی از مسافران حمل و نقل هوایی زمانی که به فرودگاه مراجعه می‌کنند، متوجه می‌شوند که بلیتشان ارزشی ندارد و این یکی از معضلات خرید بلیت از فضای مجازی بخصوص کانال‌های تلگرامی است.

اخیرا در برخی کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های اجتماعی، عده‌ای سودجو به فروش بلیت پروازهای هوایی اقدام می‌کنند که کلاهبرداری محض بوده و بلیت آنها جعلی است. این کانال‌ها معمولا لینک سایت یکی از آژانس‌های معتبر را درج می‌کنند تا به‌این ترتیب اعتماد مردم را به خود جلب کنند. اما فروش بلیت از طریق سایت این آژانس‌ها انجام نمی‌شود بلکه مشتری باید پول را به صورت کارت به کارت به حساب شخص فروشنده واریز کند.

خبرنگار ما با شماره تلفنی که در فضای مجازی قرار داشت، تماس گرفت و با اعلام سفر خود جویا شد که بلیت چه قیمتی و چه زمانی پرواز دارد. فرد پاسخگو گفت: شما می‌توانید روز پرواز خود را بگویید و بعد مبلغ از طریق کارت به کارت انجام شود و با واریز پول و تائید نهایی بلیت به صورت تلگرامی برای شما ارسال خواهد شد.

زمانی که خبرنگار ما از وی پرسید شما نماد الکترونیکی فعالیت ندارید، فروشنده با لحنی تند گفت: شما اگر اطمینان ندارید می‌توانید خرید نکنید. ما ده سال سابقه کار درخشان داریم و برای اخذ مجوز هم اقدام نمی‌کنیم، چون نیازی نمی‌بینیم.

با یک شماره دیگر تماس گرفته شد که فرد پاسخ‌دهنده اعلام کرد: تا وقتی مبلغ پرداخت نشود، نمی‌توانیم بلیت را برایتان بفرستیم. خبرنگار ما پرسید که چطور می‌توانم به شما اعتماد و مبلغ را واریز کنم که با پاسخی جالب روبه‌رو شد. وی گفت: شما این همه پول را می‌خواهید چه کار. بهتر است کمی افکارتان را تغییر دهید تا به زیبایی‌های دنیا پی ببرید. این چه حرفی است که شما می‌زنید؛ یعنی ما خودمان را برای مبلغ 200 هزار تومان زیر سوال می‌بریم؟

با بررسی و رصد میدانی انجام شده در بازار، مشخص شد که افراد یا دفاتری با راه‌اندازی سایت‌هایی بدون داشتن مجوزهای لازم اقدام به توزیع، صدور و فروش بلیت به‌صورت مستقیم یا با واسطه در مسیرهای پروازی داخلی و خارجی و بعضا بدون رعایت مقررات می‌کنند.

به مقامات قضایی گزارش دادیم

در این زمینه مرتضی دهقان، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح کرد: به افراد حقیقی و حقوقی و سایت‌های غیرمجاز درخصوص هرگونه فعالیت و ارائه خدمات فروش بلیت بدون اخذ مجوزهای قانونی از این سازمان تذکر جدی داده شده است.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: با توجه به این‌که فروش و عرضه بلیت اینترنتی توسط افرادی با هویت نامشخص در بازار موجبات اخلال در نظم اقتصادی در سیستم‌های توزیع و رزرواسیون و احتمال بروز کلاهبرداری در سطح جامعه را فراهم می‌آورد، این سازمان به تمام افراد حقیقی و حقوقی تذکر جدی می‌دهد که از هرگونه فعالیت غیرمجاز جداخودداری کرده و در صورت تمایل به ارائه خدمات فروش بلیت، مجوزهای لازم را از این سازمان اخذ و با درج اطلاعات دقیق از جمله مجوز فعالیت، نشانی و شماره‌های تماس قانونی روی پرتال سازمان که به نام دارنده مجوز ثبت شده، فعالیت کنند.

وی افزود: بر مبنای قانون هر کسی که بخواهد در بخش صنعت حمل و نقل هوایی فعالیت کند، باید دارای مجوز باشد که به بند الف معروف است. سایت‌ها و شرکت‌های هواپیمایی که قصد دارند در زمینه گردشگری و زیارتی فعالیت کنند، باید از سازمان گردشگری و سازمان حج و زیارت مجوز بگیرند. این فعالیت فرقی ندارد که در فضای مجازی باشد یا به صورت حضوری خدمات ارائه کند. دهقانی تاکید کرد: ما در مراجع قضایی طرح دعوایی هم کردیم، چون کسانی هستند که بدون مجوز سازمان هواپیمایی کشوری در این حوزه کار می‌کنند و این موضوع در حال پیگیری است.

این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: برخی افراد سودجو، سایت‌هایی را راه می‌اندازند و از تلفن همراه‌هایی استفاده می‌کنند که به نام خودشان نیست و آدرسی در آن درج نشده است. از آنجا که فضای مجازی به طور صددرصد قابل پیگیری نیست، مردم نباید خرید خود را از این بخش انجام دهند.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: مسئولیت فروش بلیت با شرکت‌های هواپیمایی است و اکنون شرکت‌های هواپیمایی اعلام کردند ما مجوز فروش را به کسی ندادیم، اما از اعتبار شرکت سوء استفاده کردند و مشکلاتی به وجود آمده است. خوشبختانه انجمن شرکت‌های هواپیمایی و انجمن خدمات مسافرتی با هم هماهنگ هستند و از سودجویی برخی افراد متضرر شدند که برای مقابله با فعالیت آنها تلاش می‌کنند.

وی تاکید کرد: اگر کسی می‌خواهد در فضای مجازی کار کند، باید مجوز را از سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان توسعه تجارت برای دریافت نماد دریافت کند.

ابزاری برای برخورد نداریم

از سوی دیگر مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به جام‌جم گفت: در شبکه‌های مجازی شاهد فعالیت برخی افراد غیرمرتبط با صنعت حمل و نقل هوایی و سودجو هستیم که به هیچ عنوان مورد تائید ما نیست.

وی افزود: افرادی به فضای مجازی ورود کرده و به عرضه بلیت بدون هماهنگی با شرکت‌های هواپیمایی اقدام می‌کنند که مشکلاتی را برای شرکت‌ها به وجود آوردند. در برخی از این موارد شاهد موضوعاتی بودیم که بلیت صادرشده اصلا پروازی برای آن تعریف نشده است.

اسعدی‌سامانی ادامه داد: مردم باید بلیت‌های خود را از طریق دفاتر و سایت آنها یا آژانس‌های هواپیمایی دارای بند الف خریداری کنند. برای دریافت آژانس‌های معتبر می‌توان به سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی مراجعه کرد و از طریق لینک ارتباطی، راستی آزمایی کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: متاسفانه ابزاری برای برخورد با این شبکه‌ها نداریم. مراجع قضایی و پلیس فتا باید برخورد لازم را داشته باشند و در مقابل خسارات مردم بایستند. اکنون صدور بلیت تغییر کرده و بلیت کاغذی وجود ندارد و می‌توان با ارائه کد ملی در فرودگاه کارت پرواز را دریافت کرد، اما به این معنا نیست که افراد اقدام به خریدی کنند که اصلا اعتباری ندارد. هر کسی که در فضای مجازی بدون مجوز بلیت هواپیما خریداری کند، قطعا متضرر خواهد شد و هیچ مرجعی پاسخگو نیست. با توجه به نزدیک شدن نوروز این‌گونه فعالیت‌ها بیشتر می‌شود و مردم حتما باید دقت لازم را در زمان خرید داشته باشند.

302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 632992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
    28 2
    پس سازمانهاي نظارتي كجايند كه مي گويند حواسشان به همه جا هست؟
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۸
    23 1
    چه قدر پر رو و وقیحند