هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه ، گفت: ما نمی توانیم اجازه دهیم که حمله کره شمالی به ناو جنگی کره جنوبی از سوی جامعه بین‌المللی بی‌پاسخ بماند.

 به گزارش خبرگزاری کیودو، کلینتون امروز در دیدار با کاتسویا اوکادا وزیر امور خارجه ژاپن در توکیو، افزود: ما به دنبال آن هستیم که بهترین گزینه را در این زمینه بکار ببریم به طوری که پیام آن به طور روشن و بدون اشتباهی به کره شمالی منتقل شود.

به گزارش ایرنا به نقل از کیودو، کلینتون در این دیدار که یک روز پس از انتشار گزارش تیم تحقیقات بین‌المللی در خصوص غرق ناو جنگی کره جنوبی که در آن عامل غرق این شناور اژدر ساخت کره شمالی اعلام شده بود، برگزار شد، اضافه کرد: ما به دنبال آن هستیم تا اعلام کنیم که جامعه جهانی و به ویژه کشورهای همسایه کره شمالی از رفتار این کشور نگران هستند.

به گزارش کیودو، اوکادا و کلینتون امروز در دیدار با یکدیگر با همکاری مشترک دو کشور برای ارایه پاسخی به اقدام کره شمالی در خصوص حادثه غرق ناو جنگی کره جنوبی توسط نیروهای نظامی کره شمالی و همچنین همکاری برای حل مساله جابجایی نظامیان آمریکایی پایگاه هوایی فوتمما در استان اوکیناوا موافقت کردند.

اوکادا در نشست خبری مشترکی که با حضور کلینتون برگزار شد، گفت: وی و کلینتون با این موضوع که برای ژاپن، آمریکا و کره جنوبی همکاری نزدیک در خصوص حادثه اخیر غرق ناو کره‌ای بسیار مهم است ، توافق کرده اند.

کلینتون در این زمینه به خبرنگاران گفت که واشنگتن طی هفته آینده جزئیات سیاست‌های آمریکا را در قبال کره شمالی اعلام خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ژاپن اظهار داشت: کلینتون در پاسخ به سووالی مبنی بر این که آیا واشنگتن کره شمالی را بار دیگر به فهرست کشورهای حامی تروریسم باز می‌گرداند یا خیر؟، پاسخ روشنی ارایه نکرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در سفر یک روزه خود به ژاپن همچنین با یوکیو هاتویاما رهبر حزب حاکم و نخست وزیر این کشور دیدار کرد.

در این دیدار کلینتون و هاتویاما و اوکادا، با این موضوع که روابط همپیمانی توکیو - واشنگتن در حالی که تنش در منطقه افزایش یافته است ، باید توسعه یابد، موافقت کردند.

دو طرف در مورد طرح جابجایی نظامیان آمریکایی پایگاه هوایی فوتمما آمریکا در استان اوکیناوا موافقت کردند که تمامی تلاش خود را بکار گیرند تا این طرح تا ‪ ۳۱‬ماه می(‪۱۰‬خرداد)، مهلت تعیین شده از سوی نخست وزیر ژاپن به نتیجه نهایی خود دست یابد.

اوکادا با بیان این که دولت ژاپن تمامی تلاش خود را برای آن که شهروندان ژاپنی ساکن استان اوکیناوا را به اجرای این طرح در این استان متقاعد کند ، ابراز امیدواری کرد که دو کشور بتوانند یک راه حل مناسب برای اجرای این طرح در اوکیناوا بیابند.

کلینتون، گفت: واشنگتن امیدوار است که دولت ژاپن بتواند راه حلی کاربردی و از نظر سیاسی با دوام برای حل مساله جابجایی نظامیان آمریکایی در اوکیناوا بیابد.

به گزارش کیودو، این سخن کلینتون ظاهرا پیشنهادی برای دولت هاتویاما است که وی لازم است رضایت شهروندان ژاپنی ساکن استان اوکیناوا و نیز رضایت احزاب ائتلافی با حزب حاکم را نیز دریافت کند.

توکیو و واشنگتن در حال حاضر با هدف دستیابی به یک راه حل جدید برای اجرای طرح جابجایی نظامیان آمریکایی در استان اوکیناوا را دنبال می‌کنند تا بتوانند تا ‪ ۳۱‬ماه می‌سال جاری میلادی مهلت تعیین شده از سوی هاتویاما، این طرح را به نتیجه نهایی برسانند.

در این راستا مقامات سیاست خارجی و وزارت دفاع ژاپن و آمریکا مذاکرات خود را روز جمعه نیز دنبال کرده و به دنبال آن هستند که نتیجه نهایی در این زمینه را تا ‪ ۲۸‬ماه می‌اعلام کنند.

منابع نزدیک به دولت‌های ژاپن و آمریکا می‌گویند، بعید به نظر می‌رسد که دو طرف بتوانند در زمان تعیین شده به موافقتنامه‌ای در این زمینه دست یابند و برای حل این مساله نیاز به مذاکرات بیشتر است.

اوکادا و کلینتون در این دیدار همچنین نگرانی‌های خود را از ادامه ناآرامی‌ها در بانکوک پایتخت تایلند اعلام کرده و ابراز امیدواری کردند که آرامش به این کشور واقع در جنوب شرق آسیا بازگردد.

وزرای امور خارجه ژاپن و آمریکا از ادامه برنامه غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران ابراز نگرانی کرده و موافقت کردند که در این زمینه با یکدیگر همکاری‌های نزیدکی داشته باشند.

وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به ژاپن که نخستین دیدار وی از فوریه سال گذشته میلادی (‪ (۲۰۰۹‬تاکنون است که انجام می‌شود، پس از دیدار با هاتویاما و اوکادا، توکیو را به مقصد شانگهای چین ترک کرد.

کلینتون قرار است پس از بازدید از نمایشگاه جهانی اکسپو ‪ ۲۰۱۰‬شانگهای، روز دوشنبه با سفر به پکن در نشست مذاکرات راهبردی اقتصادی میان آمریکا و چین شرکت کند.

وی همچنین برای مذاکره با همتای کره جنوبی خود قرار است پس از اقامت دو روزه در پکن روز چهارشنبه آینده عازم سئول پایتخت این کشور شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 63393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =