گوسفند مشکوک به هاری در شهرستان فامنین همدان معدوم شد

رئیس اداره دامپزشکی فامنین گفت: در راستای مهار این بیماری در گوسفندان و سگ های گله که مشکوک به بیماری هاری بودند، این حیوان معدوم‌سازی شد.

به گزارش خبرآنلاین از فامنین همدان ؛ دکتر بهزاد صادقی رئیس اداره دامپزشکی این شهرستان طی گفتگویی با اعلام مطلب فوق افزود: پیرو گزارش رسیده و پیش مبنی بر رفتار مشکوک عصبی یک قلاده سگ از یکی از روستاهای شهرستان فامنین و با مراجعه کارشناسان اداره و استخراج تاریخچه بیماری، معلوم شد که این سگ ،گوسفندان را مورد حمله قرار داده که در اقدامات بعدی معدوم سازی بهداشتی گوسفندان و سگ و همچنین نمونه برداری های لازم در دستور کار قرار گرفت و نتیجه نمونه ارسالی بیماری هاری در مرحله اول منفی اعلام گردید که پس از انجام آزمایشات تکمیلی توسط انستیتو پاستور در نمونه ارسالی هاری مثبت اعلام شد.


وی با اعلام اینکه بیماری هاری قابل انتقال است، گفت: با توجه به اینکه منشأ آلودگی در این روستا وجود داشت، به همین خاطر تمام سگ‌های گله در این روستا که 27 قلاده بودند واکسینه شدند.

صادقی با اشاره به اینکه نمونه مشکوک این دام نیز جهت آزمایش های تخصصی به آزمایشگاه ارسال شده، خاطرنشان کرد: هاری یک بیماری ویروسی کشنده است که مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده و انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار به طور تصادفی و غالبا از طریق گزش به آن مبتلا می شوند.

رئیس اداره دامپزشکی فامنین، مرگ مبتلایان به بیماری هاری را بعد از آغاز علایم بیماری قطعی دانست و تصریح کرد: از دیدگاه اپیدمیولوژی‌ در انتقال بیماری هاری سگ و گربه نقش اصلی را داشته و گوشتخواران وحشی نظیر گرگ، روباه، شغال و ... به عنوان مخزن و ناقل بیماری تلقی می‌شوند.

وی افزود: این بیماری به دو فرم خاموش و خشمگین در حیوانات بروز می‌کند که علائمی از جمله گوشه‌گیری، زوزه و ناله، ترشح بزاق، عدم بلع، حمله و گاز گرفتن اجسام، فشار دادن سر به اجسام سخت و در نهایت فلجی و مرگ را به دنبال دارد.

دکتر صادقی گفت: دامپزشکی شهرستان برای آشنایی روستائیان با بیماری‌های مشترک انسان و دام و پیشگیری از این بیماری‌ها توسط کارشناسان کلاس‌های آموزشی ‌بر‌گزار می‌کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه دامداران باید بعد از اینکه علائم بیماری هاری را در دام خود مشاهده کردند، به دامپزشکی گزارش دهند، افزود: سازمان دامپزشکی بعد از معدوم سازی دام مشکوک به هاری غرامت دامدار را پرداخت می کند.

وی تذکر داد: احمال کاری در برابر گزش حیوانات وحشی و حتی اهلی می تواند مرگ را به دنبال داشته باشد بنابراین انسان باید با حتی کوچکترین خراشی هم توسط یک حیوان به مراکز بهداشت مراجعه کرده و مراحل واکسیناسیون و درمان را طی کنند.

به گفته این مسئول، پس از معدوم‌سازی، کار پایش و مراقبت ادامه یافت و واکسیناسیون سگ‌های گله و اهلی روستا انجام شد و تاکنون نیز مشکلی مشاهده نشده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 634221

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =