اعتراض کارگردان آخرین فیلم به نمایش درآمده در جشنواره فجر/ چرا «رهایی از بهشت» نادیده گرفته شد؟

کارگردان «رهایی از بهشت» از بی‌توجهی به این فیلم بلند انیمیشن که در آخرین سانس جدول برج میلاد به نمایش درآمد، انتفاد کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری انیمیشن «رهایی از بهشت» به کارگردانی علی نوری‌اسکویی، دفتر نشست‌های خبری سی‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم فجر را بست.

در این نشست خبری، علی نوری‌اسكویی (تهیه‌كننده و كارگردان)، سید وحید اولیایی (تهیه‌كننده)، مسعود حمزه‌ای (مدیر تولید)، آرش قاسمی (صداگذار)، پانته‌آ رهنمون و كتایون اعظمی (صداپیشگان انیمیشن) حضور داشتند.

در آغاز نشست، پانته‌آ رهنمون با اشاره به 16 سال سابقه کار تخصصی در حوزه انیمیشن و سینما گفت: «انیمیشنی كه اولین بار در دنیا از دو سیستم ساخت در کنار هم برای یک کار سینمایی بلند استفاده کرده و برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران وارد بخش مسابقه جشنواره شده است، باید با دقت بیشتری مورد توجه قرار می‌گرفت. کاش قدر هنرمندانی را که چهار سال از زندگی‌شان را پای آن گذاشته‌اند، می‌دانستند. معتقدم این انیمیشن سرشار از دقت و ظرافت است، موسیقی متن آن با احساس آدمی بازی می‌كند و تصاویر آن گویا هستند.»

كتایون اعظمی نیز گفت: «گله‌ام از این است که اگر فیلمی از اساس درخور نبوده است، چرا به بخش مسابقه پیدا كرده و بعد رفتاری این‌چنین با آن می‌شود. یك انیمیشن برای اولین بار به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر امسال راه پیدا کرده است، اما آن را نادیده می‌گیرند. «رهایی از بهشت» در ایران یک اتفاق كم نظیر است.»

او ادامه داد: «این انیمیشن برای بزرگسالان است، تمام مدت برایش صدا درست شده و صداگذاری محض داشته است. اما مهجور واقع شد و برای آن متاسفم. مگر می‌شود كار منحصر به فردی كه شصت دقیقه موسیقی متن برای آن ساخته شده، شنیده نشود.»

در ادامه نشست، علی نوری‌اسكویی درباره روند ساخت این انیمیشن توضیح داد: «پرداختن به داستان زندگی چمران در یک انیمیشن، راه رفتن بر روی لبه تیغ بود. از آنجا که مخاطبان ایرانی هنوز با یكسری از انیمیشن‌ها در دنیا آشنا نیستند، فكر كردم می‌شود دریچه‌ای را برای گشودن روایت‌های جدی‌تر از طریق این انیمیشن در ایران باز كرد چرا که سینمای انیمیشن ایران اولین قدم‌هایش است و در این میان بارقه‌ای به وجود آمده تا صنعت انیمیشن ما بتواند بیش از پیش رشد كند.»

این کارگردان افزود: «ما جز معدود كشورهایی در دنیا هستیم كه هر سال چند فیلم انیمیشن بلند را به سینما وارد می‌كنند در حالیکه  تولید انیمیشن بلند كار سنگینی است كه همه كشورها قادر به تامین زیرساخت‌های آن نیستند. «رهایی از بهشت» یك پله از هزاران پله‌ای است كه سینمای انیمیشن باید طی كند تا به جایگاهی كه سینمای بلند ما اکنون در دنیا دارد، برسد.»

او در بخش دیگری ار صحبت‌هایش به مخاطبان اصلی این انیمیشن اشاره و تصریح کرد: «مخاطب هدف «رهایی از بهشت» نوجوان و بزرگسال است و مخاطبان كودك آن را متوجه نخواهند شد، گرچه ممكن است از تصاویر آن لذت ببرد. یكی از بزرگترین چالش‌های این فیلم كه به واسطه آن مورد تحسین بزرگان دنیا قرار گرفته است، استفاده از عنصر روایت تركیبی از تکنیک دوبعدی و سه‌بعدی همزمان در این انیمیشن است که به غیر از كارهای تجربی تا به حال كسی در دنیا به سراغ چنین تجربه‌ای نرفته بود.»

سید وحید اولیایی تهیه‌کننده اثر نیز درباره برنامه اکران این انیمیشن در عرصه بین‌المللی گفت: «خدا رو شكر بحث فروش «رهایی از بهشت» در اروپا و امریكا به خوبی پیش رفته و در چین هم با وجود سختی‌هایش خوب بوده است و به زودی اكران خواهد شد.»

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 634301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =