وضعیت بیمه‌های زندگی در ایران چگونه است؟

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به نفوذ ۱.۸۵درصدی بیمه های غیر زندگی در ایران گفت: فاصله ما با میانگین جهانی در بیمه های غیر زندگی خیلی زیاد نیست اما در بیمه های زندگی که نفوذ بیمه در کشورمان ۲۵ صدم درصد است، با دنیا فاصله زیادی داریم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از بيمه مركزي، عبدالناصر همتي با اشاره به ريسك هاي بيمه پذيرتاكيد كرد: نقش اصلي صنعت بيمه، پوشش هاي ريسك هايي است كه وقوع آنها مي تواند كسب و كار را مختل نمايد. لذا درصد بيشتري از ريسك هاي فعاليت هاي اقتصادي قابليت بيمه شدن توسط شركت هاي بيمه را دارد .

رئيس كل بيمه مركزي، تامين مالي بلند مدت را وظيفه جانبي اما مهم بيمه ها دانست و گفت: اين وظيفه عمدتاً از طريق رشد بيمه هاي زندگي قابل انجام است.

همتي افزود: در حال حاضر از ۶.۲ درصد نفوذ بيمه در جهان ۳.۵درصد آن مربوط به بيمه هاي زندگي است و صرفاً ۲.۷ درصد ميانگين نفوذ بيمه در جهان مربوط به بيمه هاي غير زندگي است.

وي با اشاره به نفوذ ۱.۸۵درصدي بيمه هاي غير زندگي در ايران گفت: فاصله ما با ميانگين جهاني در بيمه هاي غير زندگي خيلي زياد نيست اما در بيمه هاي زندگي كه نفوذ بيمه در كشورمان ۲۵ صدم درصد است، با دنيا فاصله زيادي داريم.

رئيس كل بيمه مركزي با اشاره به برنامه هاي بيمه مركزي براي توسعه بيمه هاي زندگي افزود: تاكيد بر تخصصي شدن بيمه ها و گسترش شركت هاي تخصصي بيمه هاي زندگي از اقدامات مهم بيمه مركزي است و با توجه به مفاد برنامه ششم توسعه در طول برنامه، سهم بيمه زندگي در پرتفوي بيمه ها بايستي حداقل ۵۰ درصد افزايش يابد.

دكتر همتي با اشاره عملكرد صنعت بيمه در ۱۰ ماهه اول سال، رشد كل صنعت بيمه را ۲۲ درصد اعلام كرد و گفت: بيمه ها زندگي با حدود ۴۰ درصد رشد همراه بوده كه بيانگر توجه مردم به اين رشته خاص از بيمه است.

رئيس كل بيمه مركزي، توسعه فعاليت بيمه ها و رشد آنها خصوصاً در رشته بيمه هاي زندگي را بطور مستقيم و غير مستقيم بر بازارهاي مالي موثر دانست و گفت: درحالت مستقيم موجب اصلاح تركيب عرضه وجوه در بازار شده و به سهم خود تقاضا براي ابزارهاي بازار سرمايه را تقويت مي كند و موجب تعميق بازار سرمايه
مي گردد. ساختار مالي شركت ها و دولت ها را با تغيير نسبت سهام به بدهي و طولاني كردن دوره سررسيد بدهي بهبود مي بخشد.

وي افزود: همچنين به طور غير مستقيم با توسعه سرمايه گذاري، شركت هاي بيمه موجب بهبود بهره وري بازار سرمايه از طريق تشويق ساير واسطه هاي مالي به حرفه اي تر بودن و تخصصي تر شدن مي شود. توسعه بيمه، مديريت بهتر ريسك را موجب شده و لذا بهره وري تخصيص را در اقتصاد بهبود مي بخشد.

همتي، برنامه ديگر بيمه مركزي را توجه به اوراق بهادار متصل به بيمه دانست و گفت: ارزش اين ابزار مالي از اتفاقات مربوط به حوادث طبيعي سرچشمه مي گيرد و به خسارت هاي اموال ناشي از حوادث طبيعي مرتبط مي گردند و طبقه منحصر به فردي از دارايي هستند كه بازده آنها عموما بي ارتباط با آنچه در بازار مالي حادث مي شود، هستند.اين بازار براي بيمه گران و سرمايه گذاري جذابيت خاص خود را دارد.

همتي در پايان با اشاره به ضرورت وجود يك بازار مالي يكپارچه و تكامل يافته براي توسعه اقتصادي پايدار مجددا ضرورت تشكيل كميته ثبات بازار مالي را مورد تاكيد قرار دارد و ابراز اميدواري كرد با توسعه بيمه هاي زندگي نقش بيمه در ارزش افزوده بازارهاي مالي افزايش يابد.

39223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 635553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =