نمایشگاه «طرح ستاره‌دار» به یاد آراپیک باغداساریان هنرمند عرصه تصویر سازی در گالری «آ» برپا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گالری «آ» در تازه‌ترین پروژه خود با عنوان «طراح ستاره دار» فرصتی فراهم آورده تا بسیاری آثار به جا مانده از آراپیک باغداساریان در معرض دید همگان قرار داده شود.

این نمایشگاه به کوشش امیر اثباتی، آرش تنهایی و امیر سقراطی تلاش می‌کند تا بخش‌هایی از زندگی شوریده و چند وجهی آراپیک باغداساریان را نمایش دهد. کاریکاتورهای آراپیک که با نام مستعار پطروس کارامیان در مجله معتبر نگین چاپ می‌شدند، طراحی‌ها، پوسترها و کتاب‌هایی که ترجمه و منتشر کرده است، در این نمایشگاه به نمایش درآمده است.

علاوه بر این فیلم «در حوزه استحفاظى» كه سال ها توقيف شده بود و انیمیشن‌های «گرفتار» و «وزنه بردار»، همچنین آثاری به یاد آراپیک از امیر اثباتی، مصطفی اسداللهی، محمدعلی بنی‌اسدی، ابراهیم حقیقی، علی خسروی، مصطفی رمضانی، جمشید سماواتیان، داوود شهیدی، کیومرث کیاست، نعمت لاله‌ای، علی اصغر محتاج، مهنوش مشیری، معصومه مظفری و مسعود مهرابی در این کارنما به نمایش درمی‌آید.

علاوه بر بخش‌های یاد شده، مستندی درباره این هنرمند به نام «ستاره دور اما روشن» به کارگردانی مرتضی آکوچکیان در هفته‌ دوم نمایشگاه رونمایی خواهند شد.

رویی پاکباز در دایره المعارف هنر درباره باغداساریان می‌نویسد: «آراپیک تنها 46 سال زندگی کرد. عمری کوتاه اما پربار با آثاری به غایت قدرتمند و ایده‎پرداز. او در زمان خود، چنان‌که باید شناخته نشد. او در زمینه‌های مصورسازی و طراحی کتاب، نقاشی متحرک، پوستر و هنر تبلیغات فعالیت می‌کرد ولی بیشتر به طنزنگاری و کاریکاتور علاقه داشت. او طنز سیاه را وسیله‌ای مناسب برای بیان انسان‌دوستی و حساسیت‌های اجتماعی خود یافت و بیش از هر چیز به تأثیر اجتماعیِ تصویرهایش اهمیت ‌داد.»

نمایشگاه «طراح ستاره دار» با همراهی مجله «آنگاه»، «قاب هفت» و مجتمع چاپ دیجیتال کوفا از 29 بهمن تا 10 اسفند در گالری «آ» برپا خواهد بود.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 636498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =