تهیه‌کنندگان سینما جشنواره فیلم 100 ثانیه را ظرفیتی بزرگ برای کشف استعدادهای جوانان فیلمساز دانستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جمال شورجه، محمدمهدی عسگرپور، داریوش بابائیان و قاسم قلی‌پور از فیلم‌های 100 ثانیه‌ای به عنوان یک ظرفیت بزرگ یاد کرده و بر اهمیت این گونه فیلمسازی و یا سینمای مینیمال تاکید کردند.

جشنواره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای قدیمی ترین جشنواره ثانیه‌ای جهان به شمار می‌آید. علاوه بر این جشنواره چند جشنواره ثانیه‌ای دیگر هم وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها جشنواره فیلم‌های60 ثانیه‌ای دانمارک، جشنواره 60 ثانیه‌ای پاکستان، جشنواره 60 ثانیه‌ای هند، جشنواره 100 ثانیه‌ای بوستون، ویدیو میکر ایتالیا و ... است.

جمال شورجه تهیه‌كننده سینما و تلویزیون درباره ماهیت برگزاری جشنواره فیلم 100 گفت: «جشنواره‌ای با این عنوان كه مختص فیلم‌های كوتاه 100 ثانیه‌ای است، سكوی خوبی برای فیلمسازان جوان است تا بتوانند از این مدیوم با این محدوده زمانی استفاده كنند و خودشان را محك بزنند.»

او ادامه داد: «به نظرم برگزاری این جشنواره كه برعهده حوزه هنری است، در حوزه فیلم سازی حركت خوبی است؛ خصوصا برای نسل جوان و خوش فكر و با استعداد فیلمسازان ما كه عادت كنند در كوتاه‌ترین زمان بهترین پیام را به مخاطب منتقل كنند. جشنواره فیلم 100 از طرفی  فیلمسازان را به تولید آثار كم هزینه اما در عین حال موثر و همراه با پیام اخلاقی و تذكرات لازم، تشویق می‌كند تا فیلم‌هایشان مورد ارزیابی و حتی تشویق قرار بگیرد.»

محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل سابق خانه سینما، جشنواره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای را دارای جایگاه و اهمیت ویژه دانست و بر این باوراست جشنواره فیلم 100 از اهیمت زیادی برخوردار است.

او اضافه کرد: «فشردگی و زمان کوتاهی که لازمه فیلم‌های بخش مسابقه است باعث می‌شود که عصاره وجودی فیلمساز کشف شود، در واقع فیلمسازان باید در این زمان کوتاه داستانشان را روایت کنند و هدف و منظور خود را به مخاطب انتقال دهند و در این زمان کوتاه است که استعداد و خلاقیت فیلمساز بیشتر نشان داده می‌شود و در واقع عصاره و توانایی آنها به رخ کشیده می‌شود.»

داریوش بابائیان تهیه‌کننده سینما در مورد جشنواره فیلم‌های 100 ثانیه‌ای، بیان کرد: «جشنواره فیلم‌های مینیمال با محوریت موضوع اخلاق برگزار می شود و نهاد یا سازمانی که تصمیم به برگزاری چنین جشنواره‌ای گرفته است قطعا اهمیت اخلاق را هدف خود قرار داده، موضوعی که بسیار جای بحث و پرداخت دارد.»

او ادامه داد: «حال به اعتقاد بنده اگر اتاق فکری وجود داشته باشد تا همگی این متولیان با بیان نظرات و ایده‌های خود به یک اجماع نظر درست و منطقی دست یابند و روی این نکته تمرکز داشته باشند که کدام یک از این جشنواره‌ها اثرگذاری بیشتری دارند، قطعا نتایج بهتری به دست خواهد آمد.»

قاسم قلی‌پور تهیه‌‌کننده با بیان اینکه اگر هدف این رویداد سینمایی به واقع شناخت بهتر سینما و ایجاد فرصت و زمینه برای رشد و گسترش استعدادهای جوان و پویای سینما باشد، استعدادهای بالنده جوانان ما شناخته میشود و بی‌تردید حتی اگر به تعداد روزهای سال هم جشنواره داشته باشیم بازهم کم است.

او معتقد است المان‌ها و مفاهیم بسیاری در ادبیات و فرهنگ سرزمین ما وجود دارد که هر کدام به خودی خود می‌توانند محور ساخت و تولید آثار قابل تأمل و مفیدی در عرصه هنر و فرهنگ باشند. در ساختار فیلم‌های کوتاه به ویژه فیلم‌های مینیمال با محدودیت زمانی صد ثانیه، متل‌های غنی و پرمعنایی در ادبیات ما وجود دارد که می‌توانند دست مایه این گونه آثار قرار گیرند؛ متل‌هایی که ابعاد مختلف اخلاقی و ارزشی زیادی در آن‌ها مستتر است و با توجه به اینکه محوریت موضوعی این جشنواره نیز اخلاق است، می‌توانند عناصر مهمی در خلق یک اثر هنری در مدت زمان کوتاه صد ثانیه باشند.

قلی پور خاطرنشان کرد: «چنین اتفاقات‌های هنری و فرهنگی در صورتی نتایج مطلوب در بر خواهند داشت و موفق عمل خواهند کرد که از حالت صرفا نمایشی خارج شده و با در نظر داشتن اهداف عملی، با برنامه ریزی صحیح پیش روند.»

57243

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 637634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =