چرا اسنپ این‌قدر ارزان است؟/ پاسخ مدیرعامل اولین تاکسی اینترنتی ایران را بخوانید

روزنامه شهروند با شهرام شاهکار، مدیرعامل اسنپ درباره موضوعات مربوط به این تاکسی اینترنتی گفتگو کرده است که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید؛

در رابطه با مناسب‌بودن نرخ‌های سفر با این سیستم‌ها صحبت کردید، دلیل نرخ‌های ارزان‌تر این نوع تاکسی‌ها نسبت به آژانس‌ها و تاکسی‌های دربستی چیست؟

ما به‌عنوان یک پلتفرم تا زمانی می‌توانیم عملکرد خوبی داشته باشیم که کاربران مسافر و کاربران راننده را راضی نگه داریم. تاکنون نیز دلیل موفقیت ما بسیار ساده بوده است، چراکه مدل کسب‌وکارمان این اجازه را می‌دهد که بهره‌وری خودروی رانندگان‌مان را بالا ببریم تا هزینه سفر مسافر این خودرو‌ها کاهش داشته باشد. به این معنی که ما برای یک راننده مسیر برگشت به محل ثابتی را حذف کرده‌ایم و یک راننده بعد از رساندن مسافرش می‌تواند بلافاصله از همان منطقه یک مسافر دیگر بگیرد، بنابراین تعداد سفرهای یک راننده بدون اتلاف وقت چندین برابر می‌شود. به همین‌خاطر نرخ کرایه مسافران نیز کمتر شده، درحالی‌که درآمد راننده افزایش داشته است.

آقای شاهکار در شرایط فعلی هنوز سیستم‌های سنتی با تکنولوژی نوین منطبق نشده‌اند، به دلیل همین تضادها در حوزه حمل‌ونقل گاهی‌اوقات شایعات زیادی مبنی بر پلمپ کردن این شرکت‌ها شنیده می‌شود، در این شرایط چطور می‌توان بازار تکنولوژی نوین را حفظ کرد؟

مهم‌ترین چیزی که باید یادآوری کنم این است که این نوع کسب‌وکار نوین است و ما هم به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان تلاش کردیم تمام مجوزهای قانونی فعلی را که در حیطه کاری ما است، اخذ کنیم. مجوز نماد الکترونیک از صنعت معدن و تجارت، پروانه کسب مجازی از اتاق اصناف تهران، مجوز مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجوز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور همه مجوزهای قانونی بودند که در حال‌حاضر برای کسب‌وکارهای اینچنینی تعریف شده است. حالا روی دیگر سکه تفسیر کسانی است که در سیستم سنتی حوزه حمل‌ونقل فعالیت می‌کنند و آنها معتقدند در سیستم‌شان دو نوع فعالیت وجود دارد؛ یکی تاکسی‌های سبز و زرد و دیگری آژانس‌ها. با این تفاسیر مدل کسب‌وکار ما هیچ شباهتی با سیستم سنتی ندارد، بنابراین جایگاهی نیز برای آن تعریف نشده و این طبیعی است که برخی‌ها واکنش‌های تندی نسبت به کسب‌وکار نوین نشان دهند. درنهایت همه ما می‌دانیم که این مدل کسب‌وکار نه‌تنها در حوزه حمل‌ونقل ایجاد مزیت کرده، بلکه به محیط‌زیست، ترافیک و درآمد خانوارها نیز کمک می‌کند. منافع مصرف‌کننده در برنامه‌ریزی‌های شرکت ما اولویت دارد، بنابراین فکر می‌کنم موفقیتی که در این دو‌سال‌ونیم کسب کرده‌ایم یکی از دلایلی است که می‌تواند این تکنولوژی را در کشور حفظ کند.

اگرچه استارآپ اسنپ نخستین شرکتی بود که اپلیکیشن درخواست خودرو را به ایران وارد کرد و حدود یک‌سال‌و‌نیم بعد تپسی نیز وارد بازار حمل‌ونقل نوین شد؛ با این تعریف شما حدود یک‌سال بدون رقیب در این صنعت کار کردید، حالا شرایط کاری و استراتژی با ورود رقیب چه تغییر کرده است؟

رقابت بازار را بزرگتر می‌کند و درنهایت به نفع مصرف‌کننده است. به همین خاطر من از داشتن رقیب بسیار خوشحال هستم. در ‌سال نخست که ما بدون رقیب کارمان را انجام می‌دادیم، بسیار متعجب بودم که چرا کسی وارد بازار رقابتی نشد، چراکه چنین شرایطی به مراتب انگیزه‌های بیشتری برای کار و ارایه بهتر خدمات ایجاد می‌کند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 638398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
    13 10
    بنظرم پسي هم خيلي عاليه من تا بحال اسنپ استفاده نكردم .
  • آرش IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
    41 9
    همه چیز برای مصرف کننده عالیه و قطعن عرصه رقابتی کار رو برای خود این مجموعه ها هم بهتر میکنه. اما خواهش میکنم اون عنوان "دانش بنیان" رو از روی خودتون و هر محصول دیگه ای که کاملن مشابه یک ایده خارجی هست، بردارید یک آفرین بزرگ برای شماست که این ایده رو به خوبی داخل ایران اجرا میکنید اما ذیگه چرا اصرار دارید همه چیز رو به پای خودتون بنویسید؟ خوب کپی کردن هم هنره و من به شما تبریک میگم.
  • اميرمعين A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
    18 2
    كلا خوبه البته هنوز يك سري كاستيهايي داره اوقات شلوغ و پر تردد راننده ها ترجيح مي دن قبول نكن مسيرهاي طولاني كه از اون سمت مسافري نداره ترجيحا از سوي راننده قبول نمي شه خلاصه برا مسيرهاي كوتاه خصوصا كم ترافيك فوقالعادس
  • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
    32 3
    اسنپ اون اوایلش واااااااااقعاً خوب بود . امنیت خوب ، هزینه خوب ، همه چیش عاااالی بود. حنی اونن موقع راننده ها وقتی درخواست می دادی باهات تماس میگرفتند. الان نه تماس میگیرند که چی مثلاً از شارژشون نره ، مسیریابی هاشون خیلی بد شده ، خودت باید بهشون زنگ بزنی .الان نزدیک یه یک ماهی هستش که مسیر رو انتخاب میکنی حتی توی اون منطقه اسنپ هم وجود داره ولی راننده ها درخواست رو قبول نمی کنند، حتی اگه هوا خوب هم باشه ، دیگه چه برسه به هوای بارونی و برفی این شرکت اوایلش واقعا خوب بود وولی الان واقعا داره کاری میکنه که به ضرر خودش تموم بشه
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
    7 10
    البته خیلی هم قیمتها پایین نیست و همانطور که میدانیم اسنپ در شرایط بد جوی و ترافیکی تا 30 درصد اضافه تر هم میگیره.
  • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
    59 9
    این پول حلاله. من از فرودگاه مهرآباد با تاکسی فرودگاه بیام تا خونه باید 34 نومن بدم ولی با استپ 10 تومن گرفت توی اوج ترافیک. چرا؟؟ چون از اون 34 تومن چیزی به راننده نمی دن همش میره جیب این سازمان و اون ارگان. کرایه هم الکی میره بالا ولی پول اسنپ خر چی هم که باشه ولی واسه رانندست. آقا از کیش بلیت هواپیما گرفتم 1000 کیلومنر پرواز کرده و پذیرایی هم شدیم تو هواپیما با بلیت 75 تومنی اومدم تهران حالا چرا 40 تومن کرایه تاکسی بدم واسه یه قدم راه درون شهری ؟؟ قیمت آژانس و تاکسی ها انقدر زیاد شد که در نهایت حالا مردم جایگزینشون رو ساختن. این یعنی درس عبرت برای سایر گرانفروش ها
  • بی نام RO ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
    31 2
    فقط بایدسختگیریهایی که ابتدا برای راننده ها داشتن رو ادامه بدن جدیدا به خاطر عضوگیری بیشتر بعضی از شرایط ظاهرا رعایت نمیشه
  • بی نام FI ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
    40 5
    اسنپ را در شهرهای دیگر هم توسعه دهید
  • بی نام FI ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
    26 4
    کی می تونیم منتظر اسنپ در شیراز باشیم؟
  • سعید IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
    13 2
    دو مورد در استفاده از اسنپ خیلی مارو اذیت کرد یکی اینکه یک شب سرد ما تو هفت تیر یک ساعت منتظر موندیم تا یک راننده پیدا بشه. هیچ کس انتخاب نمیکرد مسیر مارو. دومیش هم همین چند روز پیش بود که راننده زنگ زده به خانم بنده ازش قیمت مسیر رو میپرسه بعد میگه نمیصرفه خانم و درخواست رو لغو میکنه عجیبه مگه راننده ها دوره خاصی نمیبینن یا از فیلتری رد نمیشن؟
  • بی نام CN ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
    6 1
    بنده خارج از کشور اقامت دادم هر موقع که برگشتم تهران اسنپ استفاده کردم سریع و اقتصادی . اژانس های تهران اگر در یه هفته استفاده کنی هزینه شده از بلیت خارج از کشور بیشتر میشه ..
  • بی نام IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
    15 1
    خیلی از راننده های آژانس اومدند با اسنپ کار می کنند پس اگه در کل نگاه کنیم فقط صاحبان آژانس از این موضوع ناراحت هستند و ضرر کردند و حالا اصرار دارند همه فواید این کار را زیر سوال ببرند
  • بی نام ES ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
    3 0
    با توجه به اینکه قانون حمایت از طرح های نوآورانه نداره بعد از یک مدت کلی اپلیکیشن تاکسی خواهیم داشت. بگذریم از این که خودشون هم کپی نمونه خارجی هستند.
  • بی نام A1 ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
    1 0
    من پیشنهاد میکنم روی نقشه شون ترافیک آنلاین رو هم بذارن تا سریع تر به مقصد برسیم.
  • بی نام A1 ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
    1 1
    عالی عالی
  • الی IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
    0 2
    هر دو اپ خوبن و برای من بسیار پر کاربرد اما یه سری جاها اسنپ از اژانس هزینش بیشتره،علتشو نمیدونم اما راضیم، اگر که بخوان قیمت رو افزایش بدن دیگه کاربردی نداره و تقاضا خیلی پایین میاد