۰ نفر
۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹

«خبرجنوب» نوشت: سهم استان فارس از صادرات نامرئی کشور ۳.۴ درصد است که نسبت به ظرفیت گردشگری استان قابل توجه نیست.

تاثیر پذیری کشور از تحولات سیاسی و اقتصادی جهانی به واسطه تکیه به اقتصاد و صادرات نفتی سبب شد که در چند سال اخیر به صادرات غیرنفتی توجه ویژه شود، چراکه این نوع صادارت علاوه بر کاهش اتکا به اقتصاد نفتی سبب بهبود اشتغال در جامعه جوان ایران نیز میشود.
در این میان نوع دیگری از صادرات نیز وجود دارد که به صادرات نامرئی شهرت دارد اما درآمدی به مراتب بیشتر از صادرات کالاهای نفتی و غیرنفتی دارد. صادرات گردشگری که به صادرات نامرئی معروف است به درآمد حاصل از ورود گردشگران خارجی گفته میشود.
این نوع صادرات که مرکز توسعه تجارت ایران آن را در ردیف صادرات خدمات گنجانده، در 8 ماه امسال درآمدی 5 هزار و 120 میلیون دلاری برای کشور داشته است.استان فارس به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگران خارجی در 8 ماه نخست امسال میزبان 250 هزار گردشگر خارجی بوده که به گفته مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس ورود گردشگران خارجی به استان 33درصد رشد داشته است.
موید محسننژاد، معاون گردشگری میراث فرهنگی استان فارس در گفتوگو با تسنیم از هزینه 700 دلاری هر گردشگر خارجی در استان فارس سخن میگوید که با توجه به آمار 250 هزار نفری گردشگران در 8 ماه امسال رقمی حدود 175 میلیون دلار برای استان درآمد داشته است.
حال اگر مبنا را آمار مرکز توسعه تجارت ایران بگذاریم، سهم استان فارس از درآمد این نوع صادرات 3.4 درصد از کل کشور بوده که نسبت به ظرفیت استان فارس در بعد انواع گردشگری تاریخی، مذهبی، طبیعی و سلامت سهم اندکی است.
امیرحسین حکمتنیا مدرس دانشگاه و فعال عرصه گردشگری علت این سهم اندک را تمرکزگرایی گردشگری استان فارس میداند. به باور وی تا زمانی که شناخت گردشگر خارجی از استان فارس منحصر به شیراز و بناهای تاریخی ثبت شده جهانی مانند تخت جمشید و پاسارگاد باشد، نمیتوان مدت اقامت گردشگر در استان را افزایش داد.
به گفته وی گردشگری استان فارس باید به سمت استانگردی حرکت کند تا ظرفیتهای گردشگری همه نقاط و شهرستانهای استان دیده شود و علاوه بر آن گردشگر خارجی را باید با این ظرفیتها آشنا کرد.
حکمتنیا راه این امر را اطلاع و آگاهی راهنمایان گردشگری و مسئولان آژانسهای مسافرتی استان فارس میداند و معتقد است «تا زمانی که راهنمایان گردشگری استان مناطق دیدنی ترکیه و دیگر کشورها را بیش از شهرهای استان فارس میشناسند نمیتوان انتظار داشت سهم صادرات گردشگری افزایش یابد».
علاوه بر مسئله تبلیغات که این مدرس دانشگاه به آن اشاره دارد، موید محسننژاد معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی استان فارس به توسعه زیرساختهای حمل و نقلی اشاره میکند و میگوید: ایجاد خطوط پروازی مستقیم با کشورهای هدف یکی از راههایی است که میتوان مدت اقامت گردشگر را در استان فارس افزایش داد.
وی به انعقاد قراردادی بین استانهای فارس، اصفهان و یزد اشاره میکند که بر مبنای آن ورودی و خروجی گردشگر خارجی در استان فارس و اصفهان صورت میگیرد و این سبب میشود مدت اقامت گردشگران خارجی یک شب اضافه شود.
محسننژاد میگوید: پیش از انعقاد این قرارداد ورود و خروج گردشگران از تهران بود بنابراین در عمل دو شب از حضور گردشگران در تهران سپری میشد اما با این قرارداد مدت حضور گردشگران بین مثلث طلایی یزد، فارس و اصفهان قرار میگیرد.
صدور روادید در فرودگاه یکی دیگر از مواردی است که میتوان شرایط سفر برای گردشگر خارجی را تسهیل کرد و درآمد صادرات گردشگری استان را افزایش داد. به گفته وی در حال حاضر این امر در فرودگاه شیراز انجام میشود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =