۰ نفر
۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۰

در حالی که از سال گذشته تا کنون مجلس سنای امریکا در تلاش بوده تا بنزین ایران را تحریم کند امروز اوباما دستور به تعلیق درآمدن تحریم بنزین ایران را صادر کرد.

روز دوشنبه خبرگزاری رویترز اعلام کرد، علت این عقب نشینی اختلاف نظر میان مجلس نمایندگان و سنا آمریکا بوده است. هرچند که برخی از کارشناسان علت اصلی متوقف شدن این تصمیم را در توانایی ایران در تامین بنزین داخلی می دانند.مساله ای که آمریکایی ها را متقاعد کرده است که این تحریم نیز برای تحت فشار قراردادن ایران بی تاثیرخواهد بود و تنها باعث خواهد شد ایران به خودکفایی بیشتری دست یابد.

گفتنی است، طرح تحریم صادرات بنزین به ایران، بهار سال گذشته کلید خورد; زمانی که سناتور جان کیل به نمایندگی از 25 سناتور مجلس سنای آمریکا(مجلسی که یکصد و یک نماینده دارد) از آغاز روند اجرایی تحریم صادرات بنزین به ایران خبر داد و گفت: باید به کمپانی های صادرکننده بنزین به ایران اعلام شود که دو راه می توانند برگزینند: یا اقتصاد ایران با حجم مبادلات 250 میلیارد دلاری یا اقتصاد آمریکا با حجم سیزده تریلیون دلار و این حق انتخاب برای آنها محفوظ است.

البته گفته می شد باراک اوباما در بدو امر با آغاز تحریم بنزین ایران مخالف بوده اما همراهی وی با این پیشنهاد به دلیل  فشار نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان بوده است. این تحریم شامل منع خرید نفت خام از شرکت های تامین کننده بنزین و فرآورده های نفتی برای ایران توسط آمریکا می شد. طرح سنا در قالب قانون 34 میلیارد دلاری هزینه های انرژی و آبرسانی آمریکا تصویب شد. جالب اینجاست که طرح اولیه تحریم بنزین ایران که بهار سال گذشته  به سنا رفت مورد تایید نمایندگانی از هر سه طیف سنا برخورداربود به طوری که در همان زمان، اون بیسناتور دموکرات، جان کیل سناتور جمهوری خواه و جوزف لیبر من سناتور مستقل که نویسندگان این لایحه هستند، در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که محدود ساختن دسترسی ایران به منابع ضروری انرژی می تواند کمکی باشد به تلاش های دیپلماتیک آمریکا برای وادار ساختن دولت ایران به مصالحه در مورد فعالیت های هسته ای این کشور. در حقیقت  آمریکا تحریم بنزین ایران را به عنوان ابزاری برای متوقف ساختن فعالیت های هسته ای ایران قلمداد می کرد، چرا که آنها بنزین را پاشنه آشیل اقتصاد ایران می دانند.

این در حالی است که معاون سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران روز دوشنبه در گفت و گو با شانا تاکید دارد:بازار جهانی به گونه ای نیست که با محدود کردن یک یا چند فروشنده بنزین، مشکلی برای تامین فرآورده های مورد نیاز کشور ایجاد شود.

براساس اظهارات غنیمی فرد ، هیچ پالایشگاهی در دنیا با تولید نکردن فرآورده های نفتی و نفروختن آن در بازارهای بین المللی سرمایه گذاری خود را کاهش نمی دهد.

به گفته وی: تامین بنزین در صحنه بین المللی برای هر کشوری آسان است و میزان فرآورده هایی که به کشور ما وارد می شوند، در قیاس با مبادلاتی بین المللی رقم قابل توجهی نیست.

این در حالی است که تاکنون بسیاری از کشورهای همسو با سیاست های آمریکا فروش بنزین به ایران را تا حد چشم گیری کاهش داده اند.اما با این حال کشورهایی چون چین بنزین ایران را طی ماه های گذشته تامین کرده اند.از سویی دیگر نیز تلاش برای تولید بنزین از پتروشیمی ها نیز راهی دیگر برای تامین بنزین ایران برشمرده می شود .

براین اساس ایران روزانه حدود 21 میلیون لیتر بنزین وارد می کند که اگرچه برخی از شرکت ها از فروش این فراورده به کشور خودداری کرده اند اما تا کنون برای تامین این میزان بنزین ایران با مشکل جدی مواجه نشده است.گفته می شود  بخش اعظم بنزین وارداتی ایران توسط شرکت ریلاینس، شرکت فرانسوی توتال، شرکت های سوئیسی ویتول و گلنکور و شرکت بریتانیایی بریتیش پترولیوم تامین می شود و شرکت بیمه لویدز لندن بیمه کننده بیشتر محموله های بنزین صادراتی به ایران است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 64006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۳
    0 0
    این کار پاداش همراهی چین با قطع نامس