رضا کیانیان باحضور در برنامه «چشم شب روشن» از مزیت‌های فعالیت در بخش خصوصی گفت و با انتقاد از هنر دولتی، اذعان کرد که این هنر به نتیجه نمی‌رسد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رضا کیانیان بازیگر و کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر به بهانه کارگردانی تئاتر «حرفه‌ای‌ها» که این روزها در تماشاخانه پالیز روی صحنه می‌رود، مهمان برنامه «چشم شب روشن» بود.

کیانیان که قبل از این در بخش سینمایی این برنامه حضور پیدا کرده بود، در ابتدای برنامه، درباره اینکه چگونه از بازیگری به سمت کارگردانی کشیده شد، گفت: «همیشه علاقه‌مند به بازیگری بودم ولی چون آدمی هستم که به طور مرتب خودم را غافلگیر می‎کنم، یک دفعه درعرض دو ماه نمایش «حرفه‎ای‎ها» را روی صحنه بردم. دوره‎ای تصور می‎کردم اگر بخواهم کارگردانی کنم باید کاری بی‎نقص ارائه کنم که البته شدنی نیست چون هر چیز روی زمین پر از نقص است.»

او افزود: «هنر دولتی راه به جایی نمی‎برد و محکوم به شکست است. هنر خلاقانه و آزادانه، فردی است. چنانچه آزادی، فردیت یا خلاقانه بودن را از هنر بگیریم دچار مشکل می‎شود. هنر باید در فضای غیر دولتی و خصوصی رشد کند.»

کیانیان درباره اینکه بخش خصوصی بهتر و موفق‌تر از بخش دولتی ظاهر شده ادامه داد: «در حال حاضر سالن‌هایی در شهر ایجاد شده که البته ایرادهایی هم دارد اما باید ادامه پیدا کند تا اصلاح شود. با بودجه دولتی نباید گداپروری کرد. بودجه متعلق به استادان است نه دیگران. هرکس باید خود سرمایه گذاری کند و دنبال سالن برود.»

این بازیگر پیشکسوت سینما در پاسخ به طرح این موضوع که بخشی از هنرمندان این روند را که خودشان سرمایه گذار باشند قبول ندارند و معتقدند به نمایش لطمه وارد می‌شود، اظهار کرد: «ما عادت کردیم دستمان جلوی دولت دراز باشد. وقتی که ما می‎خواهیم کالایی به اسم تئاتر تولید کنیم باید سلیقه مخاطب را بشناسیم و خودمان مخاطب را جذب کنیم تا بتوانیم کالای خود را به مردم بفروشیم و عرضه کنیم. بازیگر و کارگردان نباید حقوق ماهیانه بگیرند در واقع این همان تئاتر دولتی است.»

همچنین کیانیان درباره این موضوع که چطور پس از 12 سال تئاتر «حرفه‌ای‌ها» را انتخاب کرد، توضیح داد: «سال‌های قبل فضای مملکت ما با اکنون متفاوت بود. آن زمان اشاره سیاسی در متن خیلی عجیب بود ولی امروزه امری عادی است. رویکرد من به این تئاتر سیاسی نیست. نگاه نوین من به این نمایش این است که اگر می‌خواهیم جهان را تغییر دهیم باید از خودمان شروع کنیم نباید انتظار تغییر از دیگران داشته باشیم. همانطور که پیامبر ما روزی فردی را از خوردن خرما منع کرد که در آن روز خودش هم خرما نخورده بود ما هم باید تغییر را از خودمان شروع کنیم.»

کیانیان در پایان بازیگر مولف را چنین تعریف کرد: «نکته مهم این است که کاری کنیم که منحصر به فرد باشد یعنی کاری که فرد آن را تالیف کرده. برای این کار باید یک دنیای مستقل برای خود پیدا کنیم. ابتدا باید دنیای شخصی خود را کشف کنیم. بعد از آن یگانه می‌شویم سپس هرکاری انجام دهیم منحصر به فرد است همه ما باید گنج نهانی درون خود را کشف کنیم. اگر کشف نکنیم دنبال گنج دیگران و ریزه خوار گنج آنها خواهیم بود.»

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 640844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =