تسنیم نوشت: وزیر نفت از آغاز مناقصه واگذاری توسعه میدان آزادگان خبر داد و گفت: مناقصه مربوط به میدان آزادگان تقریبا آغاز شده است اما مناقصه های ما محدود است و مناقصه عمومی نخواهد بود چرا که تنها از تعدادی شرکت محدود دعوت خواهیم کرد.

«بیژن زنگنه» وزیر نفت در حاشیه دیدار با «دارمین ناستین» وزیر هماهنگی امور اقتصادی جمهوری اندونزی اظهار داشت: تهران و جاکارتا در دو بخش اصلی تجارت نفت خام و فرآورده‎های نفتی و امکان مشارکت اندونزیایی‎ها در توسعه میدان‎های نفتی ایران در حال همکاری هستند.

وی افزود: اندونزی از بازارهای بزرگ آسیای جنوب شرقی در زمینه نفت خام و LPG به شمار می‎آید و بازار این کشور برای هر تولیدکننده نفت و فرآورده‎های نفتی غیرقابل چشم پوشی است.

وزیر نفت از آغاز خرید محموله های نفتی و گاز مایع ایران توسط اندونزی خبر داد و گفت: ما در هر فاز پارس جنوبی 500 هزار تن LPG تولید می کنیم که این مقدار باید صادر شود، زیرا با توسعه گازرسانی مقدار مصرف این فرآورده در بازار داخلی تقریبا به سمت صفر در حال حرکت است.

زنگنه با بیان اینکه شرکت های اندونزیایی علاقه دارند در توسعه میدان‎های نفتی به ویژه در زمینه افزایش ضریب بازیافت با ایران مشارکت کنند، گفت: پیش از این یادداشت تفاهمی میان شرکت ملی نفت ایران با شرکت ملی نفت اندونزی برای مطالعه توسعه میدان‌های در حال بهره برداری آب تیمور و منصوری در جنوب اهواز به امضا رسیده بود و امیدواریم با توجه به اینکه اندونزیایی‎ها در زمینه ارتقای ضریب بازیافت از میدان‎های نفتی تجربه بسیار خوبی دارندف بتوانیم از تجربیات آنها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: شرکت پرتامینا پیشنهادهای فنی خود درباره چگونگی افزایش ضریب بازیافت، افزایش ظرفیت تولید نفت خام در این دو میدان‎ به همراه برآوردی ابتدایی از هزینه را بر اساس اطلاعاتی که از ما دریافت کرده، ارائه کرده است.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه "مقرر شده تا در نخستین فرصت تیم کارشناسی پرتامینا به ایران بیایند، گفت: ما تا آن زمان پیشنهاد آنها را برای توسعه میدان‎های آب تیمور و منصوری مطالعه خواهیم کرد و پس از تمام شدن بحث‎های فنی وارد بحث‎های مالی می‎شویم.

وی افزود: البته برای این دو میدان پیشنهاد دهندگان دیگری هم وجود دارند، از اینرو ما برای انتخاب یک یا دو شرکت بین الملی به منظور توسعه این دو میدان، فضایی رقابتی داریم.

وزیر نفت در پاسخ به اینکه "آیا امکان مشارکت چند شرکت برای توسعه این دو میدان‎ وجود دارد، تصریح کرد: مرسک هم برای آب تیمور پیشنهاد داده، اما ما نمی توانیم به این شرکت‎ها بگوییم با هم مشارکت کنند، زیرا پیشنهادهای آنها گاه از نظر پایه ای تفاوت دارد، از این رو بهتر است رقابت وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: اندونزی تاکنون یک محموله نفت خام حدود یک میلیون بشکه از ایران وارد کرده که اگر به قول خودشان پس از آزمایش در پالایشگاه‎های این کشور مناسب بود به خرید از ایران ادامه خواهند داد اما تا امروز تعهدی در خصوص میزان خرید نفت از ایران نداشته اند.

زنگنه در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات با شرکت فرانسوی توتال گفت: مدیران این شرکت گفته اند که تصمیم نهایی را وقتی می گیریم که تکلیف قرارداد از نظر تحریم‎ها یا نحوه حمایت اتحادیه اروپا مشخص شود.

وی افزود: مذاکرات با توتال برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی همچنان ادامه دارد و این شرکت هم کارهای ابتدایی برای جکت و پایه سکوها را انجام می دهد.

وزیر نفت با بیان اینکه "ما با شرکت باسف آلمان برای فعالیت در بخش‎های بالادستی صنعت نفت و گاز مذاکره ای نداشته ایم"، گفت: در خصوص توافق اعضای اوپک برای کاهش عرضه نفت به بازار باید بگویم که بر اساس گزارش‎ها در مجموع برای ماه نخست رعایت اعضا، در حد قابل قبولی بوده است اما طول می کشد تا کشورهای غیرعضو اوپک هم همراهی کنند، به نظر من این توافق خوبی خواهد بود و همگی به آن نیاز دارند اما برای بحث درباره امکان تمدید آن برای 6 ماه دیگر زود است.

وی ادامه داد: گزارش مستقیم ما به دبیرخانه اوپک برای تولید نفت خام ایران در ماه فوریه بالای سه میلیون و 900 هزار بشکه خواهد بود.

این عضو کابینه دولت از آغاز مناقصه واگذار ی توسعه میدان آزادگان خبر داد و گفت: مناقصه مربوط به میدان آزادگان تقریبا آغاز شده است اما مناقصه های ما محدود است و مناقصه عمومی نخواهد بود چرا که تنها از تعدادی شرکت محدود دعوت خواهیم کرد.

39225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 641384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =