طرح حجاب و عفاف که در سال 85 تصویب شد ،اجرای آن را به وزارت ارشاد محول کردند ،در واقع به نوعی تمام وزارتخانه ها بر اساس وظایفی که در این طرح برای آنها تعریف شده بود وظیفه داشتند تا در محیط کاری خود بر مسئله حجاب نظارت داشته باشند

سپیده سعیدی: طرح حجاب و عفاف که سالها پیش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و دولت ملزم به اجرایی کردن آن بود ،هنوز بلاتکلیف مانده است و مسئولان در اجرایی کردن آن به نتیجه مطلوب نرسیده اند .گرچه بسیاری از نمایندگان مجلس در این رابطه متفق القول اظهار می دارند که این اقدام باید هر چه سریعتر در جامعه اجرایی شود چرا که وضعیت حجاب در جامعه ما مغایر با  وضعیت حجاب در یک جامعه اسلامی است. نیره اخوان بیطرف عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی معتقد است برای اجرای طرح عفاف و حجاب در کشور باید از وزارتخانه ها شروع کرد و دولت مهمترین عامل برای ساماندهی این مسئله است .

همان طور که می دانید برای معضل بد حجابی در جامعه سال 85 قانونی تصویب شد و در حال حاضر قانون گذاران انتظار دارند این قانون اجرایی شود ،اما هنوز دستگاه های اجرایی در این رابطه اقدامی انجام نداده اند که این بی توجهی سوالات بسیاری را در اذهان عمومی به وجود می آورد ،اینکه آیا حجاب و عفاف در جامعه اسلامی دیگر از اهمیتی که انتظار می رویک روسری باریک روی خرمنی از مو حجاب است ؟د برخوردار نیست ؟
البته آن طور که در مورد عدم توجه دولت به این موضوع صحبت می شود . من این مطلب را تایید نمی کنم . بحث ما این است که طرح حجاب و عفاف که در سال 85 تصویب شد ،اجرای آن را به وزارت ارشاد محول کردند ،در واقع به نوعی تمام وزارتخانه ها بر اساس وظایفی که در این طرح برای آنها تعریف شده بود وظیفه داشتند تا در محیط کاری خود بر مسئله حجاب نظارت داشته باشند . حجاب نه تنها برای بانوان کارمند بلکه آقایان را هم شامل می شد . وزارت ارشاد هم در این میان وظیفه داشت تا نظارت کند و در این رابطه گزارش هایی تهیه کند .

این قانون فقط در وزارتخانه ها اجرایی می شد ؟ دیگر اماکن عمومی جامعه چیست ؟
با این اقدام دو هدف دنبال می شد ،اول آنکه در واقع سازمانها نظارت کامل بر محدوده خویش داشتند که همین امر باعث می شد در صد بیشتری از افراد جامعه از حجاب مناسب بر خوردار باشند . اما در اواخر دولت نهم این مسئولیت را بر دوش وزارت کشور نهادند تا زمینه برای نظارت بر  حجاب در سطح جامعه هم بر قرار شود . چرا که دشمن در این زمان شروع کرد به جنگ نرم در جامعه  و هزینه  ای برای این کار سرمایه گذاری کرد تا جوانان ما از خط اسلام خارج شوند و برایشان معیار های اسلامی بی ارزش شود

در چنین شرایطی که شما بازگو می کنید چرا دولت از اجرای این قانون سر باز می زند ؟‌
شاید بهتر باشد در این رابطه تقاضا کنیم که دولت ابتدا همه عزم خود را جزم کند و از وزارتخانه های خود شروع کند و این طرح را در این اماکن اجرایی کند . یا اینکه اجرای قانون را نسبت به ارباب رجوع اجرایی کند و به هر حال نگذارد که بی حجابی در ادارات رواج بیابد .

آیا شما از وضعیت کنونی حجاب در جامعه راضی هستید و فکر می کنید که حجاب در حال حاضر با حجاب یک جامعه اسلامی ایرانی مطابقت دارد ؟
مسلما نه تنها من بلکه هیچ زن مسلمانی از این وضعیت راضی نیست ،حجابی که هم اکنون در خیابانهای شهر مشاهده می شود را نمی توان به عنوان حجاب پذیرفت . شما یک روسری باریک روی خرمنی از مو ویک مانتو تنگ و کوتاه را می توانید حجاب تصور کنید ؟ آیا این حجاب با حجابی که اسلام در آن یاد کرده مطابقت دارد ؟ متاسفانه این روزها آستین مانتو ها هم روز به روز بالاتر می رود . این موضوع باید به صورت جدی و اساسی پی گیری شود و نباید به سادگی از آن صرفه نظر کرد .

نکته هم اینجاست که قانون باید اجرایی شود و در حال حاضر دستگاه های اجرایی برای انجام این اقدام عجله ای ندارند ؟برخی از مسئولان معتقدند که این یعنی آب ریختن به آسیاب دشمن .
با این موافقم که در نهایت باید نیروی انتظامی هم دست به کار شود و برای اجرای امر به معروف ونهی از منکر اقداماتی را عملی کند . اما باز هم باید دولت از خودش شروع کند و نیم نگاهی به وزارتخانه ها و ادارات خود بیاندازد و حجاب را ازاین اماکن پی گیری کند . در نظر داشته باشید که اگر هر مسئولی از اداره و شرکت کوچک زیر مجموعه خود این طرح را اجرایی کند و اگر دولت این بخش نامه را ارسال نماید . بازتاب آن وارد جامعه هم خواهد شد . در واقع دغدغه مسئولان در این رابطه کمتر می شود و آرامش و امنیت به جامعه باز می گردد . مردم نیز این موضوع را خوب درک می کنند و می فهمند. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 64245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام GB ۱۳:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۴
    2 0
    یک اقلیت 10 در صدی نتوانسته ونخواهد توانست ایده های فاشیستی خود را به جامعه تحمیل کنند.
  • بدون نام IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۴
    0 0
    چیه؟جرات ندارین کامنت بذارین
  • بدون نام IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۵
    0 0
    ببرخورد چیزی درست نمیشه
  • بدون نام IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۵
    0 0
    الان مشكل ما فقط حجاب ديگه ،اعتياد ،بيكاري ،بي خونه بودن، فقر، فساد ،نا امني، فحشا، كلاهبرداري،بذهكاري بچه هاي خياباني ،دروغ،رشوه گيري ،بند"پ"تو ادارات،دزدي مديران و هزاران هزار از اين دسته موضوعات كه مشكل محسوب نمي شه الن يك كشور خوب دارم كه فقط حجاب مشكلشه بهتر بريت تو جامعه و فقط از بالا به مسائل نگاه نكنيد دور دماغ خودتونو نبينيد
  • بدون نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۵
    0 0
    الحمدالله دولت محترم با تلاش شبانه روزي تمامي مشكلات را حل نموده اند حال مانده اين مشكل فرهنگي كه انشاالله ريشه كن خواهد شد .
  • بدون نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۵
    0 0
    راستي با دزدي مديران چه كار بايد كرد
  • بدون نام IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۵
    0 0
    تورا به خدا از اين كار ها ديت برداريد شما هرچه اصرار بر اين كار ها كنيد مردم برعكس عمل ميكنند ما هزاران مشكل داريم در كشور حجاب امري است اختياري ما كه بي حجاب نيستيم عرصه را بر زنان تنگ نكنيد خوب نيست
  • بدون نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۵
    0 0
    يه پيشنهاد بدم.... اگه بي حجابي را آزاد كنيد مردم خودشان به دنبال حجاب ميرن مگه نه اينكه آدمها رو از هرچي محروم كني حريص تر مي شن.... البته فقط يه پيشنهاد بود
  • بدون نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۵
    0 0
    خداوكيلي وقتي از حل مسائل زير بنايي عاجز مي مونن و آثارشو توي رفتار مردم مي بينن دوباره رو ميارن به بحثهاي فصلي و دوره اي !