متفکر روس درباره کنفرانس فلسطین در تهران می‌گوید

الکساندر پروخانوف رئیس انجمن نخبگان و سردبیر روزنامه "زافترا" روسیه پس از شرکت در کنفرانس دفاع از انتفاضه فلسطین در تهران و بازگشت به کشورش مطلب زیر را نگاشته است.


تهران شهر عظیمی است، شهری سنگی، شهر در حال سوسو زدن، شهری مملو از صدا. با کاخ‌ها و وزارتخانه‌ها، با آرامگاههای لاجوردی و باغهای جادویی و مساجد شبیه به گوهرهای گرانبها. پایتخت تمدن بزرگ ساخته شده توسط خورشید پرستان، صوفیان اهل نور. بعدها خردمندان شیعه پیرو عدالت الهی کارهای پرعظمت آنها را ادامه دادند.
در تهران همایش بزرگی در مورد جنبش مقاومت فلسطین برگزار شد. هیئت‌های پارلمانی صدها کشور، مسلمانان آفریقایی و اروپایی، اقیانوسیه، اندونزی، یهودیان نیویورک (مخالفان صهیونیسم که معتقدند تأسیس سرخود کشور یهودی در خاورمیانه خلاف خواسته خداوند است) در کاخ کنفرانس‌ها جمع شدند. رهبر روحانی ایران در این محل سخنرانی کرد. آیت‌الله خامنه‌ای شخصی نجیب، قاطع و متین است. اندرزهای مذهبی وی با عملکرد معقول سیاسی همراه بود. همه برای او کف می‌زدند، او را ستایش می‌کردند. وقتی او محل را ترک گفته و از صفوف هیجان زده حضار عبور می‌کرد هوادارانش، مریدانش به او لبیک می‌گفتند. رهبر احاطه شده در حلقه محافظان از بین انبوه پر جوش و خروش حضار عبور می‌کرد و دستمال‌های فلسطینی را به آنها می‌داد. یکی هم به من رسید. و من آن را به گردن خود بستم.
معنای سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای این بود که جهان اسلام دارد موضوع اصلی خاورمیانه - رنج‌های ملت فلسطین - را فراموش می‌کند. آیت الله گفت فراموش کردن این موضوع مقدس مجاز نبوده و آرمانهای جهان اسلام را نقض می‌کند. اتحاد پیرامون مسئله فلسطین به معنی غلبه بر تفرقه در جهان اسلام است.
امروز خود جنبش فلسطین هم دچار بحران شده ولی بخشی از آن مبارزه را ادامه می‌دهد. سخنرانی هیئت حماس رادیکال و پرشور بود. نماینده آن درخواست جنگ فراگیر با اشغالگران را مطرح کرد. رئیس‌جمهور ایران در همایش سخنرانی کرد.
این سخنرانی‌ها به کنسرتی شباهت داشت که ایران به عنوان رهبر ارکستر خاورمیانه آن را هدایت می‌کرد. جای تأسف دارد که کسی از نمایندگان پارلمان روسيه بین هیئت‌های پارلمانی نبود. روسيه کشور دارای جمعیت مسلمان است. و مسلمانان روسيه نسبت به مسائل جهان زجر کشیده امروز بی‌تفاوت نیستند. از قرار به نمایندگان روسيه توصیه شده بود در جایی حضور نیابند که اسرائیل در آن محکوم مي‌شود. ولی هیئت غیر پارلمانی روسيه در همایش حضور گسترده داشت که مخلص شما هم بین آنها بود.
ایران و روسيه به هم نزدیک می‌شوند. بسیاری موانع سیاسی و اقتصادی و موانع مربوط به پیش داوریهای دیرینه از بین می‌رود. سامانه ضدهوایی اس300 امروز در خدمت ارتش ایران است. فرودگاههای ایران برای هواپیماهای جنگی روسيه باز شده‌اند. قرارداد ساخت مرحله دوم نیروگاه اتمی بوشهر امضا شده است...
روسيه، ایران و ترکیه اعضای مثلث متحدانی هستند که در سوریه جمع شدند. ایران و ترکیه که رقبای دیرینه یکدیگر بودند از دو جناح به داعش حمله کرده‌اند و از تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کنند.
فلسطین وجدان و شرافت نه تنها جهان عرب بلکه تمام بشریت معاصر است. امروز انقلاب عدالت در جهان آغاز شده و جایی که این عدالت کافی نیست جنگ و شورش در آن آغاز مي‌شود. وقتی به نوار غزه رفته بودم آنجا نهال درخت زیتونی کاشتم. بگذار این نهال قد کشیده هیچ موشکی به آن اصبت نکند. بگذار این نهال درختی شود که میوه آن به ساکنان غزه قهرمان می‌گوید: حماس، من برادر تو هستم.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 642651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =