با آغاز روزهای گرم سال، نیروی انتظامی تدابیری را برای مقابله با کم‌حجابی درپیش می‌گیرد. برخی از این تدابیر برای نخستین‌بار به کار گرفته می‌شوند.

مهدی خاکی‌فیروز:
فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ دیروز از خبرنگاران اجتماعی رسانه‌های گروهی دعوت کرد تا دیدگاه‌های خود درخصوص حجاب و برنامه‌های پلیس برای برخورد با بانوان بدحجاب را اعلام کند. آنچه او در این‌خصوص بیان کرد، نشان‌دهنده عزم جدی پلیس برای کنترل پدیده بدحجابی در پایتخت است. این در حالی است که سال گذشته به دلیل شرایط سیاسی ویژه‌ای که بر کشور حاکم بود، نیروی انتظامی در زمینه برخورد با بدحجابی، اقدام چندانی به عمل نیاورد و حتی با عدم تمدید قرارداد خود با نیروهای قراردادی طرح گشت عفاف، فعالیت‌های پلیس در این بخش را موقتاً تعطیل کرد.

از سال 59 که رعایت حجاب در اماکن عمومی الزامی اعلام شد، تاکنون نهادهای مختلفی مسئولیت اجرای قوانین حجاب را برعهده داشتند. نخستین نهادی که در این خصوص مأموریت یافت، کمیته‌های انقلاب اسلامی بودند که با تشکیل گشت ویژه‌ای در این خصوص فعال شدند اما تندروی‌های صورت گرفته باعث شد این اقدام‌ها متوقف شود. در مراحل بعدی مسئولیت نظارت بر رعایت حجاب در خیابان‌ها و اماکن عمومی به ترتیب به سپاه پاسداران، نیروی مقاومت‌بسیج و نیروی انتظامی واگذار شد. اوایل دهه 70 قوه قضائیه با ایجاد مجتمع قضایی ویژه‌ای در خیابان وزرا، حمایت قضایی از ضابطان را آغاز کرد.

به دنبال تحولات اجتماعی و افزایش حضور اجتماعی نسل سوم که حال و هوای دهه 50 را ندیده بود، پدیده بدحجابی در کشور گسترش یافت. در این میان دستگاه‌های فرهنگی نخواستند یا نتوانستند اقدامی جدی برای مهار این پدیده انجام دهند و به ناچار،‌ همه انتظارها به سوی نیروی انتظامی نشانه رفت. این نیرو نیز از سال 85 با راه‌اندازی گشت عفاف، اقدام‌هایی سلبی را در مقابل این پدیده اجتماعی - فرهنگی آغاز کرد که گرچه در جلوگیری از رواج بی‌حجابی مطلق در جامعه بی‌تأثیر نبود ولی نتوانست تغییر جدی در فرهنگ عمومی ایجاد کند و حتی لجاجت‌هایی را نیز به دنبال داشت.

عزم جزم پلیس
یکی از انتقادهایی که در دوره پیشین اجرای گشت عفاف به عملکرد نیروی انتظامی وارد می‌شد، برخوردهای سلیقه‌ای و افراط و تفریط در مقابل پدیده بدحجابی است. برخی مأموران اجرای این طرح در معرض این اتهام قرار گرفتند که در مقابل برخی هنجارشکنان سکوت می‌کنند ولی برخی افراد بدحجاب که فاصله چندانی با رعایت ضوابط شرعی و عرفی ندارند، از سوی آنها مورد تذکر و حتی جلب قرار می‌گیرند. این بار نیروی انتظامی قصد دارد با بهره‌گیری از ابزارهای مدرن همچون دوربین عکاسی، اتهام برخورد سلیقه‌ای را از خود دور کند و به دستگاه‌ قضایی کمک کند تا در صدور احکام قضایی مرتبط با بدحجابی، مدارکی بیشتر از گزارش مأموران گشت عفاف را نیز در اختیار داشته باشد.

سردار حسین ساجدی‌نیا فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در این خصوص می‌گوید: پلیس برای برخورد با مزاحمین نوامیس و مانکن‌های خیابانی،‌ به طور مستمر به انجام وظیفه می‌پردازد و این‌طور نیست که فعالیت‌های پلیس در این زمینه پس از چند روز متوقف شود.

وی می‌افزاید: با توجه به رویکرد جدیدی که در اجرای طرح امنیت اخلاقی داشته‌ایم، کلیه نیروهای پلیس در این رابطه آموزش دیده‌اند و با یک نوع طرز تفکر، می‌دانند سوژه‌ای که باید با آن برخورد شود، باید چه معیارهایی داشته باشد. یعنی به صورت سلیقه‌ای با کسی برخورد نمی‌شود.

ساجدی‌نیا همچنین تأکید می‌کند: تمام اقدامات نیز مستند می‌شود و فیلم و عکس در پرونده افراد قرار می‌گیرد که کسی نتواند اقداماتش را کتمان کند و اگر به محاکم قضایی نیز معرفی شد، مستند وجود داشته باشد.

رئیس پلیس پایتخت در مورد انگیزه زنان بدپوشش و سنت‌شکن می‌گوید: برخی از زنانی که دستگیر می‌شوند، به خاطر مسائل اقتصادی مجبور به این کار شده‌اند که ما آنها را به کمیته امداد معرفی می‌کنیم اما برخی افراد برای تفریح این کار را می‌کنند که بر همین مبنا با آنها برخورد می‌شود.

جریمه 1300000 تومانی بدحجابی
هرچند تاکنون مسئولان ارشد نیروی انتظامی و قوه قضائیه میزان جریمه بدحجابی را بیان نکرده‌اند اما دادستان مشهد 2 روز پیش این جریمه را تا سقف یک میلیون و سیصدهزار تومان دانست. او گفت که جریمه نقدی بدحجابی پیش از این 50 هزار تومان بود که از ابتدای امسال براساس تعرفه های ماده 3 وصول برخی درآمدهای دولت این رقم به یک میلیون و سیصدهزار تومان افزایش یافت.

او افزود: اگر آقایی نیز برخلاف عفت عمومی رفتار کند، مشمول چنین جرایمی می‌شود. به گفته وی تاکنون چند مورد حکم جریمه 500 هزار تومانی و یک میلیون‌تومانی برای زنان بدحجاب مشهدی صادر شده است.

گفتنی است در برخی کشورهای اروپایی جریمه‌هایی برای استفاده از حجاب وجود دارد. این جریمه در فرانسه 15 تا 20 یورو است. چندی پیش زنی مسلمان در ایتالیا به جرم استفاده از حجاب به 200 یورو جریمه نقدی محکوم شد که این رقم، یکی از بالاترین جریمه‌های مربوط به حجاب در کشورهای غربی است.

قفل زرد در انتظار ماشین‌های سرگردان
سال گذشته بنیاد تعاون ناجا قفل‌های زردرنگی را وارد کشور کرد که در نخستین کاربرد، برای متوقف کردن اتومبیل‌های غیرمجاز وارد شده به طرح ترافیک مورد استفاده قرار گرفت. این قفل چرخ‌ها این هفته کاربرد جدیدی نیز پیدا کرده است. به گفته فرمانده انتظامی تهران بزرگ، اتومبیل‌هایی که سرنشینان آن مزاحم نوامیس مردم شوند، با این قفل‌ها متوقف می‌شوند و سرنشین آن به محاکم قضایی معرفی می‌شود. بیش از 200 تیم ویژه پلیس در بزرگراه‌های پایتخت مشغول نظارت بر این موضوع هستند. فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ معتقد است این گشت‌ها توانسته‌اند امنیت اخلاقی بزرگراه‌های کشور را افزایش دهند و به زودی از تعداد آنها کاسته می‌شود. هرچند این نظارت همچنان با جدیت ادامه خواهد یافت. او البته به این موضوع اشاره نکرد که نیروی انتظامی برای برخورد با آن دسته از مزاحمین به نوامیس مردم که سوار اتومبیل نیستند،‌ چه تدبیری اندیشیده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 64322

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مورینیو IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۴
    0 0
    بی ربط بود لطفا جلوی اوباش و اراذل را بگیرند با تشکر
  • بدون نام IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۴
    0 0
    اگه حجاب یکیو تو کشور دیگه ای بردارن،ما از اونا انتقاد می کنیم،با این کارا فرق ما با اونا چیه؟
  • بدون نام IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۴
    0 0
    امیدوارم دولت حامی مستضعفین به فکر قشر محروم نیز باشد برای مثال بنده توان پرداخت یکجای جریمه فوق را ندارم لذا خواهشمند است دولت محترم امکان پرداخت قسطی آن جریمه را فراهم بیاورد
  • بدون نام IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۴
    0 0
    واقعا اين ممكلكته داريم؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۴
    0 0
    اره ديگه ما الان مشكلي تو مملكت نداريم بايد بچسبيم به حجاب زنها ودخترها
  • بدون نام IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۴
    0 0
    .بگو چرا یکدفعه همه اعتراض کردند
  • بدون نام IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۴
    0 0
    یعنی همه چیز کامل هست فقط همین جریمه ها و این برخوردها باقی مانده بود!!!!خیلی کار فرهنگی کردیم که حالا توقع داریم این چیزا نباشه!!!
  • بدون نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۵
    0 0
    وافعا که چه کشور آزادی داریم آدم لذت می بره خوب به زور نمی خوایم بریم به بهشت ...........................به ظاهر آدم ها چه کار دارید همه نماز می خونن روزه می گیرن و هزار تا پدر سوخته بازی در می یارن این یعنی جی
  • بدون نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۵
    0 0
    بابا چهرا دست برنميدارين هرجي از ديد خودتون درست بود كه نبايد انجام بديد
  • آدم معولي IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۵
    0 0
    تا عدالت برقرار نشه اين كارا فايده اي نداره شايد فردا دختر فلان وزير يا وكيل يا آقا رو گرفتن بعد چي ؟ اونو به خاطر بابا جونش ول مي كنن و آدم هاي ديگه برا اينكه خطري تهديد شون نكنه دور اون جمع ميشن و دوباره همينه كه هست
  • بدون نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۵
    0 0
    اينجا مملكت امام زمان عج است وجائي براي شما كه دوست داريد با وضع انچناني رفت وامد كنيد ندارد
  • h IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۵
    0 0
    همه چیزمون ردیفه مثل شغل و درامدو مسکن و رفاه و اعتیادو...فقط مونده بود حجاب که اونم انشاا... داره درست میشه!!!!
  • قلب یک ایرانی IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۵
    0 0
    مثا بریتانیا که همه مردمش در تیرش دوربین های هستند وجزء کشورهای متمدن است ایران نیز با این عمل ازآنها عقب نمی ماند این است آزادی و حفظ حریم شخصی ؟؟؟؟؟؟
  • رضا IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۵
    0 0
    كاش مي شد ادم از اينا يوال مي كرد تاثير اين كار چيه ؟؟ شايد من ابلهم!! چند نفر رو بيارم كه سر گشت ارشاد همون نمازيم كه مي خوندن ترك شد .مسؤول اين اتفاق كيه خواهشا ريشه اي فكر كنيد.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۵
    0 0
    من فقط می خواهم یک چیز کوچولو دربارهی حجاب بگم و خیلی مزاحم چشمهای زیباتون نشم اگر شما یک انگشتر بسیار قیمتی از جنس طلا داشته باشی حاضری ان را در کف دست گرفته و در کوچه برزن به تماشا بگزاری واگر چنین کردی ایا ان شی گرانبها ممکن نیست دزدیده شود؟پس بیایم ارزش خود را به عنوان انسان و وجود گرانقدر خویشتن را شناخته تا خدایی نکرده رایگان زکف نرود نظر شما چیه
  • فیلمبرداری پلیس از مانکن‌های خیابانی IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۵
    0 0
    قانون با مقتضاي زمان وضع مي شود و عدم اموزش لازم به اجراع كنندگان ان وضعيتي بدتر از عدم اجراي ان را به دنبال دارد اموزش لازم به مامورين وقضات در اين مورد داده شده يا سليقه اي عمل خواهد شد
  • بدون نام IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۵
    0 0
    کار پلیس قشنگ نیست
  • بدون نام IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۵
    0 0
    خیلی جالب حالا کی فیلمش پخش میشه ببینیم راستی اسلام گفته فیلم بگیرن یا اصلا اسلامی وجود نداره همش خالی بندیه نمی دونم من گیچ شدم کجا اسالم گفته باید کسی و شخصی رو به زور مسلمان کرد اگه اسلام این ما نمی خوایم مسلمان باشیم
  • بدون نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۶
    0 0
    اصلا کار قشنگی نیست واقعا زشته دیگه نمیدونم چی بگم
  • شهروند IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۶
    0 0
    ازسخنان حضرت علی(علیه السلام)درنهج البلاغه می فرماید: خدای عزیز واجباتی برای شما تعیین کرده آنها را انجام بدهید، حدودی برای شما تعیین کرده ار آن تجاوز نکنید،ار کارهائی شما را نهی کرده آنها را انجام ندهید و از اموری ساکت مانده و مطلبی بیان نکرده نه بخاطر اینکه فراموش کرده است،در این مورد خودتان را به زحمت نیندازید. دستورات الهی :واجب،حرام،مکروه،مستحب ومباح تعیین گردیده و کسی که مسلمان است باید این مقررات را رعایت کند.
  • یه ایرانی IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۶
    0 0
    من دوست دارم اون انگشتر گرانبها تو انگشتم باشه.همون جایی که باید باشه...اگر هم نخوام هیچ کس نمیتونه به زور از انگشتم درش بیاره.اینه معنای واقعی حجاب...
  • تربچه IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۶
    0 0
    واقعا که...
  • بدون نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۶
    0 0
    به قول یک شخصی ایا مشکل مملکت موی جوانهای ماست
  • بي نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۶
    0 0
    نمرديمو فهميديم مملكت امام زمان چه جوري هست پر از دروغ و نيرنگ و فساد و اعتياد لجن گرفتتش تو رو به همون امام زمان هر كاري دوست دارين نكنيد بعد بگين مملكت امام زمان به خودمون بيايم زير پرچم اسلام داريم چه كارايي ميكنيم مشكلات همه حل شد با حجاب
  • روزبه / اهواز IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۶
    0 0
    همین یه مشکل مونده بود که اون هم داره حل میشه.
  • بدون نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۶
    0 0
    شما که همتون مخالف هستین بگین منه جوان که دوست ندارم بدحجابی رو ببینم چیکار کنم؟
  • افشاري IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۶
    0 0
    باسلام طرح خوبي است ولي اگر بشود وسايل و امكانات ترويج بدحجابي را جمع كنند بهتر است.
  • بدون نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۶
    0 0
    دوست عزيز پس برنامه هاي صدا و سيما رو هم نبين فيلم اروپايي يا عربي همه بي حجابن ديگه پس شهدا يا امام زمان(عج) يا فساد گسترش پيدا نمي کنه؟ بي حجابن تازه استين کوتاه هم خانوماشون مي پوشن
  • بدون نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۶
    0 0
    عیسا به دین خودش موسی به دین خودش.خسته شدیم دیگه کاش در لبنان لا اقل متولد می شدیم انجا ازاد بودیم . ای خدا..
  • بدون نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۶
    0 0
    فیلم برداری از نوامیس مردم خود ایجاد فتنه بزرگ و باعث گمراهی است لطفا برادران و خواهران نیروی انتظامی قبلا از مراجع زی صلاح مستقیما سوال فرمایند لطفا با این روشها خورده دین باقی مانده مردمم هم به باد ندهید
  • بدنام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۶
    0 0
    از این به بعد هم یکسره توی سایتها می خونیم که: فیلم خانمهای بد حجاب که نیروی انتظامی گرفته بود، عین برنامه "در استان" لو رفت، کلیک کنید و ببینیدو...
  • يكي IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۶
    0 0
    "...جریمه نقدی بدحجابی پیش از این 50 هزار تومان بود ... براساس تعرفه های ماده 3 ...این رقم به یک میلیون و سیصدهزار تومان افزایش یافت...." اين نرخ رشد و پيشرفت رو وقتي ادم ميبينه واقعا پي ميبره كه ما ميتوانيم...
  • اشکان IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۶
    0 0
    ما یه مملکت اسلامی هستیم .آره باید حجاب باشه اما اگه بخواد به زور باشه تازه بدتر میشه واقعا بد ترمیشه . باید گذاشت تا عادی بشه تا مردم و افراد خودشون بفهمن که حجاب چه نعمتییه ما باید یه جاهایی برای جوانها اختصاص بدیم تا نیازهاشونو برطرف کننن . همن جوز که خونه و مسجد دستشویی میخواد که نجس نشه . کشور اسلامی هم جاهایی میخواد برای نیازهای جوانها به خودا که اگه این کار بشه ببینید چی میشه
  • هموطن IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۶
    0 0
    برای رفع این معضل باید اموزش اون از سنین نونهالی در صداوسیما و خانواده و مدرسه ووو صورت بگیره
  • لبخند بزن هموطن IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۶
    0 0
    دمشون گرم مسئولای ما زرنگ ترین آدمای دنیان مسئله بی حجابی رو انداختن جلو مفاسد اقتصادی یادمون بره ای شیطونا
  • بدون نام IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۶
    0 0
    من که موافقم .فقط بگین کی بلو توثش می اد تو بازار و قیمت دولتی اش چنده ؟
  • بدون نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۷
    0 0
    چیزی به جز بی فرهنگی بدنبال ندارد . می توان طور دیگری برخورد کرد.