کره شمالی صبح امروز 4 موشک بالستیک آزمایش کرد؛ حتی برخی از مطبوعات مدعی شده اند که تست این موشکها با موفقیت انجام شده است.

به گزارش خبرآنلاین، صبح روز دوشنبه به وقت محلی پیونگ یانگ بار دیگر غرب و همسایه های نگران خود را نگرانتر کرد.

بار دیگر کره شمالی با آزمایش های خود تیتر مطبوعات شد، مقامات کره جنوبی، ژاپن و آمریکا به این آزمایش ها به شدت واکنش نشان دادند، چرا که این بار تا این لحظه هویت این موشک ها مشخص نشده است.

آزمایش چهار موشکی که گمان می رود از نوع بالستیک باشد، از سوی پیونگ یانگ با حضور کیم جونگ اون رهبر 32 ساله این کشور انجام شده است بازتاب زیادی در سطح رسانه ها به همراه داشته است، برخی مدعی شده اند این آزمایشها با موفقیت کامل انجام شده است و برخی این ادعا را رد کرده اند، با این حال برخی مقامات آمریکایی معتقدند که این موشک ها بین قاره ای نبوده اند و اصلا هویت آن ها مشخص نشده است!

 شلیک این موشک در حالی صورت می گیرد که آمریکا و کره جنوبی هم اکنون در حال بزرگترین رزمایش نظامی سالانه در منطقه شبه جزیره کره با پیشرفته ترین تجهیزات نظامی هستند.

ظاهرا شلیک این 4 موشک بالستیک از ساعت 7:36 دقیقه صبح به وقت محلی به سمت دریای شرقی ژاپن صورت گرفته که پس از طی مسافتی حدود 1000 کیلومتر به داخل دریا فرود آمده اند.


مقام های نظامی کره جنوبی اعلام کردند که مدل دقیق این موشک مشخص نیست اما از نوع بالستیک بوده که از منطقه «دونگ چانگ ری» در نزدیکی مرز کره شمالی شلیک شده است.

 


پس از انتشار این خبر، سخنگوی دولت ژاپن نیز با تایید این پرتاب ها اعلام کرد که سه فروند از 4 فروند موشک شلیک شده به سمت دریای شرقی صورت گرفته و در نزدیکی آبهای منطقه اقتصادی تحت کنترل این کشور فرود آمده است.

پرتاب این موشک ها همچنین امروز اعتراض شدید شینزو آبه نخست وزیر ژاپن را نیز در پی داشت و او از جامعه بین المللی خواست با شدت هر چه تمامتر پیونگ یانگ را برای متوقف کردن فعالیت های موشکی و تسلیحاتی تحت فشار قرار دهند.

به گزارش آر.تی، خبرگزاری یونهاپ ابتدا اعلام کرده بود که یک موشک ناشناخته به سوی دریای ژاپن شلیک شده است اما بعدا اعلام شد که چهار موشک تست شده است. هنوز نوع موشک‌های شلیک شده مشخص نشده اما منابع نظامی گمان می‌کنند این موشک‌ها می‌توانند موشک‌های بالستیک بین‌ قاره‌ای باشند که توانایی رسیدن به خاک اصلی آمریکا را دارند.

در همین حال یک مقام نظامی آمریکایی به خبرگزاری رویترز تاکید کرد هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای بوده‌اند، نداشتند.

در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش داد: واشنگتن آزمایش چهار موشک بالستیک را از سوی کره شمالی به شدت محکوم کرد و قول داد از همه ابزار و امکاناتی که در اختیار دارد بر ضد این تهدید فزاینده استفاده کند.


مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آمریکا قاطعانه آزمایش موشک‌های بالستیک از سوی کره شمالی را محکوم می کند، این آزمایش نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.»


بر همین اساس رویترز گزارش داد است: برخی مقامات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود گفتند تاکنون نشانه‌ای از شلیک شدن موشک‌های قاره پیما دیده نشده است.

مقامات کره جنوبی اعلام کردند که 3 یا 4 موشک شلیک شده و مسافت طی شده از سوی این موشکها هزار کیلومتر بوده است.

این مقامات به رویترز گفتند که تاکنون نشانه‌ای از اینکه موشک‌های بالستیک قاره پیما از سوی کره شمالی شلیک شده باشد، دیده نشده است.

 

به گزارش خبرآنلاین، بنابراین مقامات و بازیگران اصلی جهانی تا کنون هویت این موشک ها را تشخیص نداده اند، اما با استناد به می توان گفت: موشک‌های شلیک شده در روز دوشنبه، تازه‌ترین اقدام کره شمالی از یک مجموعه آزمایش تکنولوژی موشکی این کشور است که کارشناسان می‌گویند پس از هر شلیک به نظر می‌رسد، توان موشکی این کشور توسعه بیشتری یافته است.

هر چند بسیاری دیگر معتقدند کره شمالی با ساخت کلاهک هسته‌ای قابل نصب بر روی موشک فاصله زیادی دارد.

کره شمالی بارها اعلام کرده است که برنامه فضایی‌اش صلح‌آمیز است اما گمان می‌رود که این کشور در حال آزمایش یک موشک بالستیک بین قاره‌ای است که می‌تواند ایالات متحده را هدف قرار دهد.ماه گذشته اعلام کرده بود که یک نوع موشک بالستیک جدید را تحت نظارت کیم جونگ اون، رهبر این کشور با موفقیت به صورت آزمایشی شلیک کرده است.

یونهاپ خبرگزاری کره جنوبی نیز امروز اعلام کرد که پس از شلیک این موشک نشست امنیتی با حضور مقامات نظامی این کشور تشکیل شده است.
کره شمالی براساس قطعنامه های سازمان ملل از توسعه فناوری موشک های اتمی و بالستیک منع شده است اما در یک سال اخیر چندین بار پرتاب های آزمایشی انجام داده است.
از زمانی که کیم جونگ اون در اواخر سال 2011 رهبری کره شمالی را به دست گرفت، این کشور تاکنون بالغ بر 30 پرتاب از انواع موشک از جمله موشک های مدل موسودان و رودونگ را تجربه کرده است.

این کشور همچنین از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون پنج آزمایش اتمی انجام داده که دو مورد آن فقط در سال گذشته میلادی صورت گرفت که انجام آنها باعث شد شورای امنیت دو قطعنامه تحریمی علیه پیونگ یانگ صادر کند.
رهبر کره شمالی در پیام سال جدید میلادی اعلام کرده بود که کشورش باید توان نظامی خود را قوی تر کند و این مهم در سال 2017 با جدیت بیشتری همانند سال قبل دنبال خواهد شد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 643395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =