رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) آذربایجان شرقی گفت: دخالت به حریم خصوصی بالاترین سهم را در جرایم سایبری آذربایجان شرقی دارد.

به گزارش خبرآنلاین، سرهنگ محسن محمودی در نشست خبری با جمعی از خبرنگاران با اشاره به اینکه رسانه‌ها افسران حوزه جنگ نرم ما هستند افزود: باهم افزایی با رسانه‌ها می‌توانیم جرائم سایبری را به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی واجب است، ادامه داد: این مسِئله باعث پیشگیری بسیاری از رخدادها می شود.

محمودی گفت:آذربایجان شرقی جز 5 استان مطرح در امنیت فضای مجازی است و در رزمایش کشوری اخیر مقام چهارم کشوری در فضای سایبر را کسب کردیم.

وی به کسب رتبه سوم در ارتقای زیرساخت‌ها و حرکت جهادی پلیس فتا نیز اشاره کرد و اظهار داشت: آذربایجان شرقی قابلیت و توانایی کسب رتبه نخست را دارد.

رئیس پلیس فتای آذربایجان شرقی گفت: در سال گذشته برداشت غیرمجاز اینترنتی در صدر جرائم سایبری استان بود که با اطلاع رسانی به موقع، جرایم کاهش یافت و به اولویت دوم و سوم رسید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نشر اکاذیب و دخالت به حریم خصوصی بیشترین آمار جرم را به خود اختصاص می دهد گفت: برداشت غیرمجاز اینترنتی و مزاحمت اینترنتی رتبه دوم و سوم جرائم اینترنتی استان را به خود اختصاص داده است.

محمودی با بیان اینکه سن یک سوم مجرمان 17 تا 25 سال است افزود: مردان بیشترین درصد مجرمان سایبری را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: بیشترین جرائم سایبری از تلگرام، اینستاگرام، ایمیل و دیوار است و شگرد اغلب متهمان، مهندسی اجتماعی است که با به کار بردن جملاتی مانند برنده شدن در مسابقات و برنده شدن شارژ و... سعی در وسوسه مخاطبان دارد .

وی از افزایش 37 درصدی جرائم سایبری در ابتدای سال جاری خبرداد و گفت: 98.22 درصد پرونده‌های تشکیل شده در استان کشف شده اند و می توان گفت فضای نا امنی را برای مجرمان سایبری ایجاد کرده‌ایم.

رئیس پلیس فتای آذربایجان شرقی با بیان اینکه میانگین کشف جرایم در کشور 45 روز است، اذعان داشت: میانگین کشف آذربایجان شرقی به 30 روز رسیده است و این در شرایطی نیروی انسانی به پلیس فتا افزوده نشده بود و تنها با اقدامات جهادی این موضوع محقق شده است.

وی افزود: در روزهای پایانی سال ، سه باند مدلینگ با 16 نفر دستگیر شدند که به صورت غیرمجاز و زیرزمینی فعالیت داشتند.

وی گفت: اجازه نمی‌دهیم مجرمان اینترنتی امنیت کاربران را خدشه‌دار کنند و با انحرافات فضای مجازی مبارزه خواهیم کرد و تاکید کرد پلیس فتا در فضای مجازی حواسش به همه چیز است.

محمودی بیان کرد: در دو شهرستان مراغه و مرند شعبه رسمی پلیس فتا دایر است و در چهار شهرستان اهر، شبستر، میانه و جلفا شعبات غیر رسمی پلیس فتا دایر است و با توسعه زیرساخت های لازم مقرر شده در چهار شهرستان استان شعبات رسمی این پلیس ایجاد شود.

رئیس پلیس تولید و تبادل اطلاعات آذربایجان شرقی با بیان اینکه 170 شبکه اجتماعی وجود دارد، گفت: روزانه 18 هزار پیام توسط مامورین پلیس فتا در فضای مجازی بررسی می شود.

وی در انتها با اشاره به ترویج مصرف مواد مخدر در فضای مجازی ادامه داد: قلیان های الکترونیکی، مواد مخدر گل و مواد مخدر دیجیتالی در فضای سایبری در حال تبلیغ است که باید نسبت به این موضوع حساس سازی و آگاه سازی در جامعه انجام شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 643641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =