یک بیمار 43 ساله آمریکایی پس از 2 سال زندگی با دستگاه توانست از جدیدترین فناوری قلب‌های مصنوعی استفاده کند و مرخص شود. ساخت قلب 125هزار دلار و مراقبت سالیانه از آن، 18هزار دلار هزینه در بر دارد.

فاطمه محمدی‌نژاد: چارلز اوککه 43 سال بیشتر ندارد، اما از 30 سالگی تاکنون دردسرهای زیادی را برای زنده ماندن پشت سر گذاشته است. این مهندس رایانه که 3 فرزند نیز دارد، در 30 سالگی به‌دلیل تشکیل یک لخته خون در قلبش، مجبور به پیوند قلب شد. خوشبختانه تا ده سال او بی هیچ مشکلی به زندگی خود ادامه داد، تا این‌که سال 2008 / 1387، بدنش قلب را پس زد. در آن زمان یک پیوند دیگر غیرعملی بود، از این‌رو او برای 2 سال زندگی خود را در حالی که به یک دستگاه 180 کیلوگرمی وصل بود، در بیمارستان گذراند.

اما اکنون اوضاع فرق کرده است. به گزارش سی.نت، اوککه حالا چیزی دارد که "قلب کاملا مصنوعی" نامیده می‌شود. هر دو بطن بیرون آورده شده و لوله‌های اتصال دوخته شده‌اند. این قلب درست مانند قلب انسان، خون را تلمبه می‌کند. این دستگاه تنها پنج کیلوگرم وزن دارد و نخستین فناوری همراهی است که می‌تواند کل قلب مصنوعی را پشتیبانی کند.

در گفتگو با خبرنگاران، اوککه با اشاره به چند لوله که از بدنش بیرون آمده‌اند، گفت:« قلبی مصنوعی درون من است که این لوله‌ها درست از این‌جا به آن متصل شده‌اند. البته این را هم بگویم که تا روزها نمی‌توانستم دستم را روی سینه‌ام بگذارم، چون احساس خیلی عجیبی داشتم.»

زندگی اوککه رو به دگرگونی است، زیر او نخستین بیماری قلبی آمریکا است که جدیدترین فناوری قلب مصنوعی را آزمایش کرده است..

اما نگرانی‌هایی نیز وجود دارد. آیا این وسیله انرژی کافی به قلب می‌رساند تا کبد و کلیه‌ها نیز کارشان را درست انجام دهند؟ آیا اوککه به این دستگاه اعتماد خواهد کرد؟

دکتر فرانسیسکو آرابیا، رئیس کلینیک جراحی قلب مایو گفت: «این‌که او چقدر با این وسیله احساس راحتی می‌کند، به اندازه درستی کار دیگر اندام‌های بدن اهمیت دارد.»

پس از گذشت چند هفته و انجام آزمایش‌های تکمیلی، اوککه پس از دو سال آزادی را تجربه کرد و بیمارستان را ترک کرد. او در خانه فرزندانش را در آغوش گرفت و گفت: «حالا من خوشحال‌ترین فردی هستم که می‌توانید تصور کنید. پس از دو سال خوابیدن روی تخت بیمارستان، حالا می‌توانم در خانه خودم بخوابم.»

اما چارلز باید برای بازگرداندن سلامتی‌اش تلاش کند تا بتواند یک قلب جدید پیدا کند؛ هرچند که به گفته پزشکان اگر قلب جدیدی هم برای او پیدا نشود، وی می‌تواند به مدت نامحدود با این وسیله زندگی کند. البته اگر بتواند از عهده هزینه‌های سنگین آن برآید. این قلب مصنوعی 125 هزار دلار هزینه داشته و سالانه 18هزار دلار نیز صرف نگهداری از آن می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 64394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =