تحقیقات نشان می‌دهد ماهی تأثیر کمی روی فشار خون و کلسترول انسان‌ها دارد.

اگرچه امگا-3 موجود در اسیدهای چرب برای سلامتی انسان‌ها مفید است، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد این ماده تأثیر کمی در محافظت از ابتلای انسان‌ها به نارسایی‌های قلبی دارد.
البته این تحقیقات بدان معنا نیست که بزرگسالان باید عادت خوردن دو بار ماهی در هفته را کنار بگذارند و به هر حال ماهی غذای سالم‌تری نسبت به گوشت قرمز است و فواید زیادی برای سلامتی انسان‌ها دارد.

دکتر ماریان جلینس یکی از محققان این بررسی و استاد دانشگاه واگنینگن در هلند در این باره گفت: نارسایی‌های قلبی زمانی به وجود می‌آیند که عضلات قلب انسان با گذشت زمان ضعیف شده و به این ترتیب قدرت کافی برای پمپاژ کردن خون در سراسر بدن انسان را ندارد. زمانی که انسان به این بیماری دچار می‌شود به علائمی مانند کمبود نفس و خستگی زودهنگام دچار می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که روغن ماهی بیش از هر چیزی روی عملکرد الکتریکی قلب تأثیر می‌گذارد و به این ترتیب از مرگ‌هایی که به دلیل تغییر ریتم طبیعی قلب انسان رخ می‌دهد پیش‌گیری می‌کند.

اما بررسی‌های بیش‌تر نشان می‌دهد که روغن ماهی تأثیر کمی روی فشار خون و کلسترول بدن انسان دارد و به عبارت دیگر با خوردن این ماده غذایی نمی‌توان انتظار داشت بیماری‌های قلبی در انسان که به دلیل این دو عامل به وجود می‌آید بهبود چشم‌گیری داشته باشد.

این تحقیق که نتایج آن در نشریه اروپایی نارسایی‌های قلبی به چاپ رسیده است با انجام مطالعه پزشکی روی 5 هزار و 299 بیمار که بالاتر از 55 سال سن داشتند انجام شد. در این تحقیق فاکتورهای زیادی مانند رژیم‌های غذایی این افراد، وضعیت سلامت قلب، شیوه زندگی و مانند آنها مورد نظر قرار گرفت.

در طول مدت تحقیق که بیش از 11 سال به طول انجامید، 669 نفر به نارسایی‌های قلبی مبتلا شدند و پزشکان متوجه شدند هیچ ارتباطی بین مصرف ماهی در بین این افراد و ابتلا به بیماری‌های قلبی وجود ندارد.

به عبارت دیگر دانشمندان با انجام این تحقیقات به این نتیجه رسیدند که رابطه ضعیفی بین مصرف اسیدهای چرب امگا-3 موجود در ماهی و کاهش خطر ابتلا به نارسایی‌های قلبی وجود ندارد.

البته بدون توجه به نتایج این تحقیقات، کارشناسان هنوز توصیه می‌کنند بهتر است عموم مردم، خصوصاً بیماران قلبی به مصرف دو وعده ماهی در طول هفته ادامه بدهند. به هر حال این بدان معنا نیست که ماهی به طور کامل بی‌فایده است.

بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد ماهی خصوصاً برای بیماران دیابتی بسیار مفید است و می‌تواند از بدتر شدن بیماری آنها جلوگیری کند.

افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند با احتمال دو برابر نسبت به افراد سالم به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند مصرف ماهی می‌تواند تغییراتی در بدن انسان‌ها به وجود آورد تا از ابتلای آنها به بیماری‌های قلبی محافظت بیش‌تری کند.

15 اکتبر، MSNBC

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 20705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =