مقصد گنجینه موزه هنرهای معاصر از برلین به تهران تغییر کرد

ایلنا نوشت: عصر امروز بخشی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر که قرار بود حدود دوماه پیش به آلمان و ایتالیا ارسال شود اما با حاشیه‌هایی روبرو شده بود، به نمایش در آمد.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر با حضور مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی، سرپرست موزه هنرهای معاصر و برخی از چهره‌های هنری و ادبی عصر سه‌شنبه 17 اسفند  برگزار شد. مجید ملانوروزی ابتدای مراسم افتتاحیه نمایشگاه مسافران برلین و رم اظهارکرد: «نمایشگاهی قرار بود دو ماه قبل در برلین نمایش داده شود اما به دلیل حاشیه‌هایی لغو شد که بخشی از این حاشیه‌ها مربوط به تغییر ریاست وزارت‌ارشاد بود و متاسفانه بخشی از آن به دلیل موضوعاتی بود که برای ارسال آثار بود و باعث شد کار به تاخیر بیفتد اما امیدواریم تابستان سال آینده این نمایشگاه در رم و برلین به نمایش درآید.»

او آگاهی از آثار این نمایشگاه را یکی از مطالبه‌های هنرمندان دانست و گفت: «بسیاری از نوشته‌هایی که منتشر می‌شد درباه عدم آگاهی هنرمندان از آثار انتخاب شده بود و حتی خیلی‌ها معتقد بودند این آثار ارسال شده است. از همین‌رو ما تصمیم گرفتیم این آثار را به مدت چهارماه به نمایش بگذاریم تا همه آن‌ را ببینند.»

مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: «ما قول داده‌بودیم آثار گنجینه را در کتابی به چاپ برسانیم. از همه کارهای گنجینه عکس‌برداری شده و خیلی از آنها آماده چاپ است و کارهای صحافی آن باقی‌مانده و یکی از کتاب‌هایی که مهدی حسینی(پژوهشگر) نیز زحمت آن را کشیده‌ بود کارهای مربوط به صحافی آن باقی‌مانده از همین‌رو بعد از عید به چاپ می‌رسد.»

ملانوروزی ادامه داد: «روزی که به موزه آمدم نمایشگاهی به نام چاپ دستی در حال برگزاری بود و کاتالوگی از آن نمایشگاه چاپ شده بود که خیلی زود به فروش رفت، از همین‌رو تصمیم گرفتیم همه کارهای چاپ دستی را به چاپ برسانیم. آن کاتالوگ توسط بنیاد لاجوردی چاپ شده بود و برای چاپ دوم نیز ما از آنها خواستیم از دیگر کارها نیز عکاسی شود و امروز در بخشی از این مراسم این کتاب چاپ دستی آثار گنجینه که شامل هزار اثر است رونمایی می‌شود.»

او افزود: «شاید این کتاب به عنوان یک آلبوم خوب نباشد اما به هر حال به عنوان یک آرشیو حائز اهمیت است حتی کارهایی که به‌دلیل برخی مسائل امکان چاپ کامل آنها را نداشتیم مجبور شدیم در این کتاب سانسور کنیم تا بتوانیم آن را در کتاب بیاوریم و در حقیقت این کتاب مستندی از آثار گنجینه باشد.»

او بیان کرد: «آثار خارجی که برای نمایش در این نمایشگاه در نظر گرفته شده توسط رییس موزه رم و برلین انتخاب شده و بخش ایرانی آثار نیز توسط مهدی حسینی انتخاب شده است.»

در ادامه غلامرضا نامی دبیر نمایشگاه مسافران برلین و رم با بیان اینکه این نمایشگاه بلیت دو سفره داشت، اظهارکرد: «قرار بود این نمایشگاه با یک بلیت دو سفره به اروپا برود و برگردد اما به دلایلی این امر ممکن نشد و ما هنوز هم اعتقاد داریم بلیت این آثار تجدید ‌شود تا بروند چراکه این سفر برای آنها و هنر مملکت مفید است.»

او ادامه داد: «معمولا در تمام دنیا برای برپایی چنین نمایشگاه‌هایی چهار تا ماه ماه زمان لازم است اما از آنجا که این فکر ناگهان به ذهن ملانوروزی رسید ما کمتر از 12 روز این نمایشگاه را آماده کردیم، از همین‌رو امیدوارم اگر کمی و کاستی دارد ببخشید.»

سپس مهدی حسینی (پژوهشگر) درباره انتخاب این آثار اظهارکرد: «از زمانی که صحبت برپایی نمایشگاهی از تعداد آثار گنجینه مطرح شد در رسانه‌ها صحبت‌های بسیاری مطرح بود که این آثار چرا انتخاب شدند و چه کسی آنها را انتخاب کرده؟ همچنین مباحثی مطرح بود مبنی براینکه آیا اگر این آثار از ایران خارج شود باز هم به ایران بازمی‌گردد یا نه؟»

او ادامه داد: «برخی شایعات نیز وجود داشت مبنی براینکه ممکن است مشابه آثار را برای ما بفرستند؟! من از همان ابتدا که این صحبت‌ها را می‌شنیدم خیلی متعجب می‌شدم از اینکه چگونه ممکن است این اتفاق بیفتد. درباره یک کشوری که همیشه با ما از لحاظ سیاسی،‌ اقتصادی‌ و فرهنگی دوست بوده چطور چنین افکاری به ذهن برخی افراد می‌رسد.»

او افزود: «آلمان در سال متجاوز از 10 میلیون دلار با کشور ما رابطه اقتصادی دارد پس چگونه ممکن است این کشور 30 اثر از یک گنجینه رسمی موزه را قرض بگیرد و بعد باز نگرداند یا نمونه مشابه آن را به ما بازگرداند؟ این موضوع اصلا در ذهن هیچ‌یک از افراد اروپایی نیست و نمی‌دانم این موضوع چگونه این‌قدر بزرگ شد و باعث شد برپایی این نمایشگاه به تاخیر بیفتد.»

حسینی خاطرنشان کرد: «موزه برلین فضای خاصی را برای این آثار تدارک دیده و هنوز هم این طراحی را از بین نبرده و به همان صورت که آماده کرده بود نگه داشته است. ان‌شاء الله پس از اینکه این آثار در ایران به نمایش درآمد و هنرمندان در ایران با آن آشنا شدند، آن را به موزه آلمان و ایتالیا می‌فرستیم. کتابی را هم برای این منظور تهیه کردیم که به سه زبان فارسی، آلمانی، ایتالیایی است.»

او تاکید کرد: «این نمایشگاه رسالتی برای معرفی ارزش‌های فرهنگی این کشور دارد و اینکه ما چه آثاری را در گنجینه‌مان نگه ‌می‌داریم و از آن حفاظت می‌کنیم چراکه آثار گنجینه موزه از مکتب نیویورک بعد از نمونه‌هایی که در اروپا و آمریکا دارد از بی‌نظیرترین نمونه‌ها است و ما بزرگترین گنجینه مکتب نیویورک را در اختیار داریم. آنچه امروز در اینجا به نمایش درآمده بخشی از این گنجینه است.»

حسینی اضافه کرد: «امروز از کتابی رونمایی می‌شود که کل آثار چاپی که در گنجینه داریم در آن به نمایش درآمده و این کتاب که توسط آقای لاجوردی تهیه شده امروز به نمایش درمی‌آید. همچنین سال 96 کتابی از آثار موزه را رونمایی می‌کنیم که تمامی آثار گنجینه با کل مشخصات در آن آمده است.»

در این مراسم مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی، علی‌محمد زارع رییس موزه هنرهای معاصر، غلامرضا نامی، محمود دولت‌آبادی، پیل‌آرام، علی فرامرزی و جمعی از هنرمندان عرصه تجسمی حضور داشتند.

در بخش بعدی این مراسم، کتاب آثار چاپ دستی گنجینه شامل 500 اثر از 161 هنرمندان رونمایی شد. قدیمی‌ترین اثر موجود در این کتاب مربوط به سال 1859 میلادی است

در این نمایشگاه 31 اثر ایرانی و 30 اثر خارجی به نمایش در آمده و قرار است به مدت چهار ماه در موزه هنرهای معاصر در معرض دید قرار گرفته و پس از آن تابستان سال آینده به موزه برلین و رم ارسال شود.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 644062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =