«خبرجنوب» نوشت: کاهش بارندگی ها و کمبود آب در استان فارس یک بحث تاریخی است. بر پایه گمانه زنیهای ما حداقل50 شهر این استان با تنش آبی رو به رو است.

مديرعامل شركت آبفا فارس با بيان اين مطلب و ضمن اشاره به بارندگيهاي گسترده اخير در فارس گفت: عليرغم اين مساله با توجه به خشكساليهاي چندين سال گذشته و كمبودهاي آبي موجود نميتوان انتظار داشت كه مشكلات ما با بارندگيهاي اخير به انتها رسيده باشد زيرا وجود 10سال خشكسالي پي در پي همراه با برداشت هاي بيرويه آب، سطح آبهاي زيرزميني ما را با افت شديد رو به رو كرده است.
محمد علي قلندري تصريح كرد: البته شهرهايي كه از آب سدها استفاده مي كنند نظير سد سلمان فارسي ممكن است از وضعيت بهتري برخوردار باشند اما ساير شهرها از جمله شهرهاي شمالي كه فاقد بارندگيهاي مناسب بودند قطعاً دچار مشكل خواهند شد.
وي افزود: از 50 شهر داراي تنش آبي فارس كه وضعيت نامناسبي برايشان پيش بيني ميكنيم احتمالاً 15 شهر وضعيت بدتري خواهند داشت و به همين دليل پيش بينيهاي لازم براي آن ها صورت گرفته و در مجموع بايد گفت تنها 32 شهر از وضعيت پايداري برخوردارند. اين مسئول ارشد آبفا فارس گفت: براي 82 شهر استان نيز برنامه هايي را تدارك ديدهايم كه در برخي از آن ها اين برنامهها در دست اقدام است. وي حل مشكل بي آبي در تمام شهرهاي استان را در گرو تكميل طرحهاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت پيش بيني شده دانست. قلندري گفت: در طرحهاي بلند مدت، شركت آب منطقهاي فارس از طريق سدها اقدام به آبرساني خواهد كرد و اجراي طرحهاي ميان مدت به عهده ماست كه اين گونه طرح ها با جا نمايي براي حفر چاه ها و اجراي خط انتقال تحقق مي پذيرد، ضمناً در طرح هاي كوتاه مدت ما سال گذشته از چاه هاي موجود و حتي چاه هاي كشاورزي و برخي چاه هاي در اختيار ادارات استفاده كرديم و در كنار اين اقدامات ناگزير در برخي نقاط آبرساني سيار صورت گرفت. وي اظهار داشت: مديريت مصرف را سرلوحه كار خود قرار دادهايم و پيرو منويات مقام معظم رهبري در مديريت آب دو مقوله را مدنظر داريم كه عبارتند از بحث مديريت رفتاري و مديريت ساختاري. در رابطه با مديريت ساختاري در برخي نقاط كارهايي از جمله حفر چاه، مهندسي مجدد چاه ها و تاسيسات و اصلاح شبكه ها را انجام داده ايم. قلندري ادامه داد: با اصلاح شبكهها و تاسيسات قسمت عمدهاي از آبهايي كه به علت فرسودگي شبكهها به هدر مي رود مورد استفاده قرار مي گيرد.
وي گفت: با 10 كيلومتر اصلاح شبكه ميتوان به اندازه حفر يك حلقه چاه آبي را كه به هدر ميرود در اختيار گرفت. قلندري اضافه كرد: در سيستم آبرساني به شهرهاي فارس از 7 هزار كيلومتر تقريباً دو هزار كيلومتر آن فرسوده است كه بايد اصلاح يا تعويض شود، برخي از اين شبكه هاي فرسوده داراي قدمت زيادي هستند و قسمت عمده آن ها در روستاهايي قرار دارند كه به شهر تبديل و به ما تحويل شدهاند البته بعضي را اصلاح يا تعويض كرده ايم اما با توجه به هزينه بالاي اين كار، بايد اعتبار لازم تخصيص يابد. مدير عامل آبفا فارس با اشاره به مديريت ساختاري گفت: تمامي تلاش ما در اين عرصه اين بوده كه الگوي مصرفي را تعريف كنيم و در اين مورد به فرهنگسازي بپردازيم. در اين زمينه با استفاده از توانايي آموزش و پرورش با بسيج، ائمه جمعه و جماعات درصدديم فرهنگ صرفه جويي در مصرف آب را اشاعه داده و با استفاده از ظرفيت رسانه ها بر بسيج تشكلهاي گسترده و پر تلاش مردمي استان در زمينه مديريت مصرف آب به اهداف مورد نظر در رابطه با مصرف بهينه آب دست یابیم.
قلندری ادامه داد: با کاهش مصرف و مصرف بهینه آب تابستان سال آينده را با كمترين مشكل پشت سر خواهيم گذاشت و ما نبايد خود را ميراث دار آب بدانيم بلكه بايد بپذيريم كه آب امانتي نزد ماست و وظيفه داريم اين امانت را به نسل بعد منتقل كنيم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 644082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =