۰ نفر
۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۳
ترامپ، روسیه را تحریم کرد

بر خلاف وعده های انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای بازسازی روابط با روسیه، کنگره آمریکا در نخستین اقدام ضدروسی پس از تشکیل دولت جدید، پنتاگون را از عقد هر گونه قرارداد همکاری و معامله تسلیحاتی با مسکو منع کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از ایرنا، کنگره آمریکا قانون برنامه همکاری های نظامی این کشور را در سال 2017 تصویب کرد که در آن وزارت دفاع این کشور نمی تواند از بودجه نظامی برای عقد قراردادهای تسلیحاتی با شرکت دولتی روس آبارون اکسپورت روسیه استفاده کند و در حقیقت همکاری در این زمینه کامل منع شده است.

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد: کنگره آمریکا در قانون جدید شرایط لغو ممنوعیت عقد قرارداد با شرکت تسلیحاتی روس آبارون اکسپورت را قید کرده است.
بر اساس این قانون، وزیر دفاع آمریکا فقط در شرایطی می تواند این ممنوعیت را لغو کند که عقد قرارداد با شرکت روسی برای آمریکا اهمیت حیاتی داشته باشد.
باز هم در این صورت، روس آبارون اکسپورت باید تحویل تسلیحات و تجهیزات نظامی به دولت سوریه را متوقف کند، نیروهای نظامی روسیه شبه جزیره کریمه را ترک کنند (جز نیروهایی که با توافق مسکو و کی یف می توانند در این منطقه حضور داشته باشند).

در حقیقت غیرقابل اجرا بودن شرط مربوط به سوریه و همچنین با توجه به بارها اعلام مسکو مبنی بر بی بازگشت بودن کریمه به اوکراین و تاکید بر اینکه این شبه جزیره در کناره دریای سیاه جزئی از خاک روسیه است، امکان لغو تحریم نظامی ضدروسی وجود ندارد.

کنگره آمریکا پیشتر هم با تصویب قانونی هر گونه همکاری میان وزارت دفاع این کشور با روسیه را منع کرد که باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آن را امضا کرده بود.
اوباما اواخر دوره ریاست جمهوری خود قانون بودجه آمریکا را امضا کرد که در آن اعتباری برای همکاری با روسیه تخصیص نیافت.
آمریکا در سال های اخیر در چارچوب توافق با دولت افغانستان، چندین فروند بالگرد نظامی از نوع «ام.آی-17» از روسیه خریداری و به کابل تحویل داد.

از سوی دیگر، گروهی از سناتورها از هر دو حزب جمهوریخواه حاکم و دموکرات اقلیت با پشتیبانی جان مک کین رئیس کمیته نیروهای مسلح آمریکا در مجلس سنا، طرح های افزایش تحریم های ضدروسی و همچنین سلب اختیارات ترامپ برای لغو تحریم های سه ساله علیه روسیه در رابطه با مسائل اوکراین را پیگیری می کنند که اگر عملی شود، همکاری های دو کشور را بیشتر به رکود می کشاند.
در چارچوب سیاست های ضدروسی اوباما در دوره دوم ریاست جمهوری، روابط واشنگتن و مسکو از سال 2014در سه محور گسترش نفوذ نظامی ناتو بوِیژه آمریکا نزدیک و حتی هم مرز روسیه در شرق اروپا، دریای بالتیک و اوضاع سوریه تیره شده است.

در آخرین روزهای سال 2016 نیز اوباما در یک اقدام ناگهانی دستور اخراج 35 دیپلمات روسی از این کشور را به عنوان عنصر نامطلوب صادر کرد و دو مرکز دیپلماتیک روسیه را نیز بست.
از سوی دیگر، آمریکا و اتحادیه اروپا از سال 2014 با طرح اتهام دخالت روسیه در درگیری های شرق اوکراین و کمک به مخالفان دولت این کشور، مجموعه ای از تحریم های گسترده اقتصادی و مالی ضدروسی را وضع کرده اند که واکنش متقابل مسکو را در پی داشته است.
راهیابی ترامپ به کاخ سفید امیدها برای احیای روابط روسیه و آمریکا را که به پائین ترین سطح از زمان فروپاشی شوروی (سال 1991) رسیده است، افزایش داده بود که اکنون در حال کمرنگ شدن است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 644573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =