نخستین همایش کورش هخامنشی و ذوالقرنین، فردا با سخنرانی موسوی بجنوردی، باستانی پاریزی و محقق داماد در مراسم افتتاحیه و برپایی سه نشست تخصصی، در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار می شود.

 به گزارش خبرآنلاین نخستین همایش کورش هخامنشی و ذوالقرنین، فردا در مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار می‌شود.
در این همایش که از ساعت 9:30 روز پنجشنبه 6 خردادماه آغاز می‌شود، سیدکاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی سخنرانی می‌کند. محمدابراهیم باستانی پاریزی نیز دومین سخنران مراسم افتتاحیه است و آیین گشایش نخستین همایش کورش هخامنشی و ذوالقرنین با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی محقق داماد پایان می‌یابد.

پس از مراسم افتتاحیه، سه نشست تخصصی به ترتیب با ریاست سیدصادق سجادی، حسن رضائی باغ‌بیدی و عباس ملکی برگزار می‌شود. در نشست اول، فتح‌لله مجتبایی در خصوص «ذوالقرنین در منابع یهودی» سخنرانی می‌‌کند. «تأسیس دولت هخامنشی» موضوع سخنرانی عنایت‌الله رضا، «درباره نام کورش» عنوان سخنرانی «حسن رضائی باغ‌بیدی» و «قرائت و ترجمه بخش‌هایی از استوانه کورش» نیز با ارائه عبدالمجید ارفعی، دیگر عناوین نشست اول را تشکیل می‌دهد.

نشست دوم این همایش یک‌روزه که پس از نماز و ناهار آغاز می‌شود، با سخنرانی سیدصادق سجادی در موضوع «ذوالقرنین و کورش هخامنشی در نخستین منابع تاریخ اسلام» ادامه می‌یابد.

روزبه زرین‌کوب سخنران دوم نشست دوم است که «کوروش هخامنشی در منابع یونانی» را شرح می‌دهد. «ذوالقرنین: گزارشی اسطوره‌شناختی» نیز عنوان سخنرانی محمود جعفری دهقی و «استوانه کورش: تاریخچه کشف و پژوهش‌های انجام شده بر روی آن» نیز موضوع سخنرانی آخر این نشست با ارائه عسکر بهرامی است.
نشست سوم این همایش از ساعت 16:30 با ریاست عباس ملکی و سخنرانی احمد پاکتچی، شهرام خداوردیان، رضوانه مساح، ناهید غنی و علی غضنفری برگزار می‌شود. موضوعات این نشست به ترتیب عبارتند از: «آشنایی با شخصیت کورش در منابع اسلامی»، «مجمع‌البحرین وجوب و امکان، تأملاتی فلسفی و تأویلی بر اسطوره ذوالقرنین»، «ذوالقرنین‌ها و بررسی واژه ذوالقرنین از دیدگاه زبان‌شناسی تاریخی»، «کورش هخامنشی: برگزیده یا پادشاه» و «مدیریت هوشمند و ذوالقرنین، کورش بزرگ».
این همایش در ساعت 19:00 با نمایش «شکوه ایران» به کار خود پایان می‌دهد.

پیش از این، سیدکاظم موسوی بجنوردی، دبیر علمی همایش «کوروش هخامنشی و ذوالقرنین» هدف از برگزاری این همایش را شناساندن شخصیت ایرانی کوروش و نیز بررسی شخصیت قرآنی ذوالقرنین عنوان کرده و گفته بود: بابل یک سال در محاصره بود و پس از فتح آن با جنگ، کوروش نه تنها خانه‌ها را ویران نکرد، بلکه آزادی را به مردم هدیه داد و فرمان حقوق بشر را صادر کرد که هم‌اکنون مایه افتخار ما ایرانیان است.

همچنین، حسین رضایی باغ‌بیدی، دبیر علمی همایش «کوروش هخامنشی و ذوالقرنین» در نشست خبری این همایش که هفته پیش برگزار شد، تصریح کرد: هدف از برگزاری این همایش شناساندن شخصیت ایرانی کوروش و نیز بررسی شخصیت قرآنی ذوالقرنین است. 50 مقاله برگزیده این همایش در قالب کتابچه‌ای منتشر خواهد شد. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 64473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۵
    6 0
    درود بر كورش بزرگ كاشكي عكس سنگ برجسته كورش را كه در پاسارگاد بود مي‌گذاشتيد اين فكر كنم سنگ برجسته خشايارشاه است