پس از مصادره چوگان، تار بر پول آذربایجان نقش بست/ پیرنیاکان: کمانچه را باید نجات دهیم

پس از اینکه ترکیه تلاش کرد مولانا را به عنوان شاعر خود ثبت کند، آذربایجان توانست ورزش چوگان و ساز تار را که کامل‌ترین ساز در موسیقی ایرانی است و موسیقی عاشیقلار را به نام خود ثبت کند، به تازگی عکس تار هم روی پول این کشور حک شده است.

ساجده سلیمی: بحث ثبت جهانی میراث معنوی و مادی ایران در یونسکو از مواردی است که چندسالی می شود محل مناقشه ایران با کشورهای همسایه است؛ از تلاش برای مصادره شاعرانی چون مولانا و نظامی گنجوی گرفته تا ثبت بازی چوگان و ساز تار و کمانچه و مثنوی معنوی از مواردی هستند که محل بحث بین مدعیانی چون ایران، ترکیه، افغانستان، آذربایجان و... بوده‌اند.

سابقه سال‌های پیش بیانگر این است که از میان کشورهای همسایه ایران، جمهوری آذربایجان بیش از دیگران سعی در آنچه به اصطلاح پارسی‌زدایی خوانده می شود، دارد. این کشور تاکنون در مورد ثبت بازی چوگان، موسیقی عاشیقلار، ساز تار، جنگل‌های هیرکانی، شب یلدا و موسیقی بخشی‌های خراسان ادعاهایی داشته است و جز درمورد موسیقی بخشی‌های خراسان و شب یلدا که ناموفق بوده و جنگل‌های هیرکانی که هنوز محل مناقشه است، در باقی موارد تقریبا موفق شده است! تخریب کاشی‌های فارسی نوشته مقبره حکیم نظامی گنجوی نیز از مواردی است که توسط این کشور انجام شد و در همان زمان، محمدعلی نجفی رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی به این موضوع واکنش تندی نشان داد.

اما سه، چهارسالی می شود که ساز تار به نام کشور آذربایجان در یونسکو به ثبت رسیده است. داستان از جایی شروع می‌شود که اواخر آذرماه سال91 بعد از هفتمین نشست کمیسیون میراث معنوی یونسکو در پاریس ساز تار به نام کشور جمهوری آذربایجان ثبت شد. براساس این تصمیم روش‎های سنتی در ساخت و همچنین روش‎های نوازندگی و اجرای ساز تار به نام کشورآذربایجان ثبت شد و این در حالی بود که در آن زمان، نماینده ایران در یونسکو هیچ اعتراضی به این تصمیم نکرد. با اعلام این خبر از سوی یونسکو هنرمندان ایرانی تقریبا شوکه شدند و اعتراضاتی هم در سانه ها مطرح شد و با اینکه این احتمال وجود داشت که با اعتراض از سوی ایران این پرونده لغو شود اما همچنان مسئولان در سکوت از کنار این موضوع گذشتند. اکنون اما چندروزی است با انتشار تصویر ساز تار و کمانچه بر روی پول ملی آذربایجان دوباره پرونده این ساز بر سر زبان ها افتاده و داغ دل هنردوستان تازه شده است. سازی که خاستگاه ایرانی دارد و تنها براثر غفلت مدیران وقت به نام کشوری دیگر به ثبت رسیده است.

داریوش پیرنیاکان نوازنده پیشکسوت تار دراین باره به خبرآنلاین می گوید: «همان زمانی که یونسکو آن را به نام آذربایجانی ها ثبت کرد، تنها کسی که اعتراض کرد من بودم که متاسفانه آن زمان هم اعتراضمان به جایی نرسید چرا که در آن زمان نمایندگی ما در یونسکو اطلاع نداده بود که چنین اتفاقی در حال رخ دادن است. مکانیسمی در یونسکو وجود دارد که نماینده ما در آن زمان می توانست اعتراض کند و نگذارد تار به نام آذربایجانی ها ثبت شود. متاسفانه این اتفاق در آن زمان(دولت آقای احمدی نژاد) نیفتاد. من هم اعتراض کردم و هنوز هم پیگیر هستم.»

بحث انتساب تار به کشور آذربایجان درحالی رخ داده که بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه خطه آذربایجان پیش از این جزو خاک ایران بوده، بنابراین آثار فرهنگی این کشور متعلق به ایران فرهنگی است.

بهروز وجدانی پژوهشگر موسیقی پیش از این در این مورد پیش از این به ایسنا گفته است: «یونسکو برای ثبت یک اثر، تاریخ را بررسی نمی‌کند. جمهوری آذربایجان حدود 200سال می‌شود که شکل گرفته است. در حالی که چند سال پیش از شکل‌گیری جمهوری آذربایجان، ساز تار در آن منطقه وجود داشته است».

داریوش پیرنیاکان هم با تایید این موضوع در ادامه با اشاره به سابقه تاریخی کشور آذربایجان می گوید: «اولا جمهوری آذربایجان بخشی از خاک ایران بوده است. شما تصور کنید در زمان حال کسی از شیراز سازی را بیاورد و مثلا در ارومیه تدریس کند. اسم جمهوری آذربایجان در ابتدا این نبوده است و در ژوئن 1918میلادی یعنی یک سال پس از انقلاب بلشویکی روسیه حزب مساوات به رهبری محمدامین رسول‌زاده که خودش هم ایرانی و پان ترکیست بود، بخشی از قفقاز را که امروزه جمهوری آذربایجان نامیده می‌شود و اران نام داشت، جدا کرد و نامش را جمهوری آذربایجان گذاشت. در آن زمان هم نماینده آذربایجان ایران یعنی آذربایجان اصلی، شیخ محمد خیابانی در مجلس شورای ملی اعتراض کرد، اما خب در زمان احمدشاه در کشور بهم ریختگی وجود داشت و حکومت مرکزی ضعیف بود و آنها موفق به این کار شدند. آنجا جزو خاک ایران بوده و نزدیک به 180سال پیش در جنگ های ایران و روسیه جدا می شود.»

آب و هوای آذربایجان نمی تواند خاستگاه تار باشد

در این میان مناقشات بر سر وجود تار آذربایجانی یا تار ایرانی این موضوع را کمی پیچیده می کند. عده کمی معتقدند تاری که در موسیقی آذربایجان نواخته می شود تاری است مجزا از تاری که در ایران استفاده می شود و آذربایجان باید کلمه آذری را در دنباله تار اضافه و بعد آن را ثبت می کرد.

بهروز وجدانی در این باره به ایسنا می گوید: «اشکال کار در یک پسوند است. این ساز باید با عنوان «تار آذربایجانی» به ثبت می‌رسید در حالی که در فهرست میراث معنوی تنها از عنوان «تار» استفاده شده است و باید به این نکته هم توجه داشت که تار آذربایجان از نظر شکل، تعداد سیم و شیوه نوازندگی با تار ایرانی متفاوت است»

اما آنچه اکثریت متخصصان و پژوهشگران برآن اذعان دارند این است که ما سازی به نام تار آذربایجانی نداریم و تاری که در آذربایجان نواخته می شود همان تار ایرانی است چون علاوه بر مستندات فراوان مبنی بر ایرانی بودن تار، آب و هوای آذربایجان به گونه ای نیست که بتواند خاستگاه سازی چون تار باشد.

پیرنیاکان درهمین رابطه بیان می کند: «شخصی به نام میرزاعلی شیرازی که اهل شیراز و نوازنده کمانچه و تار بوده از شیراز به شهر شوشان (شوش کوچک) می رود و کمانچه و تار تدریس می کند و این ساز و موسیقی را آنجا اشاعه می دهد. از آن زمان تار و کمانچه به آنجا می رود وگرنه پیش از این در آنجا وجود نداشته است. دلیل هم برای این کار داریم. دلیلش این است که حتی در شمال خودمان هم تار و کمانچه نیست زیرا تار و کمانچه متعلق به مکان های خشک است چون روی آن پوست است نمی توان از آن در جاهای مرطوب استفاده کرد امروزه تکنولوژی پیشرفت کرده و می توان در همه جا از آن استفاده کرد ولی در آن زمان اینگونه نبوده است.»

آذری ها تنها یک سیم و اخوان اضافه کردند!

ساز تار در گذشته 5 تار داشته و درویش خان در اواخر دوره قاجار یک تار به آن اضافه کرده است. این ساز زمانی که از ایران به جمهوری آذربایجان رفت ربع پرده‌هایش برداشته شد و کمی تغییر شکل پیدا کرد این در حالی است که در ماهیت ساز تغییری ایجاد نشده و همچنان از مقام‌های موسیقی ایران و دستگاه‌های این موسیقی استفاده می شود.

پیرنیاکان با اشاره به این که ادعای آذربایجان درباره متفاوت بودن شکل سازشان درست نیست، می گوید: «میرزاعلی در آذربایجان شروع به تدریس و تربیت شاگردان می کند. از بین شاگردان ایشان یک نفر به نام صادق داود اوغلو برای تار یک سیم و اخوان اضافه می کند. این را هم که ادعا می کنند شکل تار را تغییر داده اند دروغ است، شکل تار را تغییر نداده ‌ند شکل تار را ایرانیان یعنی استاد فرج‌الله و یحیی تغییر دادند. شما را به کتاب سرگذشت موسیقی ایران ارجاع می دهم. در آنجا از صنیع الملک استاد کمال الملک یک نقاشی از آقاعلی اکبر فراهانی هست، تنها عکسی است که از ایشان وجود دارد. این عکس را من در منزل آقای شهنازی از نزدیک دیده بودم. عکس تاری که کنار آقا علی اکبر فراهانی بزرگ خاندان هنر است، دقیقا شکل تاری است که امروزه در جمهوری آذربایجان وجود دارد آنها هیچ تغییری نداده‌اند. آقای درینگ همان زمان که من اعتراض کرده بودم از موزه لوور پاریس برای من عکسی فرستاد از یک تار منبت کاری و صدف کاری شده که دقیقا شکل همان تاری است که در جمهوری آذربایجان می‌نوازند. از این روست که آنها به دروغ می گویند شکل سازشان متفاوت است حتی زمانی که من اعتراض کردم سفیرشان در اینجا به واسطه‌ای از من خواست بروم با او صحبت کنم، او گفت ما که نگفتیم تار مال ماست، ما فقط ساختنش را به ثبت رسانده ایم! من به او گفتم دروغ می گویید شما تار را به اسم خود ثبت کرده‌اید اصلا ما تار قفقازی و ایرانی نداریم تار برای ایران است.»

کیوان ساکت دیگر هنرمند نوازنده تار کشورمان نیز پیش از این دراین‌باره به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته است: «اغلب هنرمندان بزرگ عرصه موسیقی قدیم ایران لااقل از 500 سال پیش تا به امروز نوازنده ساز تار بوده‌اند و تاکنون نیز بیشترین ردیف‌ها، برای ساز تار نوشته شده است. کشور آذربایجان بر اثر بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی پادشاهان قاجار برپایه قرارداد ترکمانچای برای 100سال از ایران جدا شد و همین موضوع موجب تغییر اندک شکل سازها شد.»

ساکت با اشاره به این موضوع که استاد علینقی وزیری شیوه گرفتن و نواختن تار را عوض کرد، سرمنشا ساز تار را شهرهای مرکزی و فرهنگی ایران آن زمان، یعنی اصفهان و خراسان می داند و می افزاید: «خاستگاه ساز تار باید محل‌های کم رطوبت مانند اصفهان یا خراسان قدیم باشد و مناطق رطوبتی مانند شمال یا جنوب ایران یا باکو و آذربایجان که لب دریاست و رطوبت زیادی دارند مناسب برای ساخت و نواختن ساز تار نیستند»

پیرنیاکان نیز در پاسخ به این سوال که آیا تاری که آذربایجان ادعا می کنند مال آنهاست به تارهای قبل از یحیی شبیه بوده است، بیان می کند: «نه تفاوتی نداشته و یحیی تنها کمی آن را شکیل تر کرده و تغییر آنچنانی در آن داده نشده است. سیم هایی هم که آنها اضافه کرده اند واخوان است و استفاده ملودیک از آن نمی شود. تنها از همان شش سیمی استفاده می کنند که قبلا هم روی تار بوده است. با سیم اضافه کردن که نمی توان گفت این تار مال قفقاز است. مگر آنها امروز ماهور، شور، سه گاه نمی زنند؟ این اسم ها مال کجاست؟ مال موسیقی ایرانی است! پس موسیقی ایران و آنور(تمام ایران) یکی بوده است.»

پیرنیاکان می‌افزاید: «من حتی نوارهایی از 80-90سال پیش دارم که هنوز در موسیقی شان ربع‌پرده وجود دارد. یعنی چهارگاه را دقیقا عین ما اجرا می کنند. تقی‌اف ساز میزند و خان شونسکی می خواند و دقیقا با ربع پرده‌ها و دقیقا همانی که اینجا اجرا می‌کنیم اجرا می کنند. الان اما ربع پرده ندارند. از زمانی که یکسان سازی در اتحاد جماهیر شوروی اتفاق افتاد آنها ربع پرده ها را حذف کردند و مثلا چهارگاه را اگر با رکرن و می بکار می زدند الان آن را با ربمل می بکار می زنند. به جای لاکرن لا بمل می زدند و لحن آن شده موسیقی قفقازی. آن زمان با توجه به یکسان سازی هایی که استالین می خواست انجام دهد، تمام خرده فرهنگ ها را می خواستند از بین ببرند و همه را یکجور کنند. آن اتفاق هم آن زمان افتاد.

اگر شعر آوازخوان فارسی نبود می گفتند آواز بلد نیست

سخنگوی سابق خانه موسیقی می افزاید: من مقالات پسر خان شونسکی یعنی فریدون شونسکی را خواندم، او می گوید آوازخوان ها اگر آوازی می خواندند حتما باید شعرش را فارسی می خواندند. اگر فارسی نمی خواندند کسی به آنها اهمیت نمی داد و می گفت این آواز خوب بلد نیست بخواند. این جریانات بعدا اتفاق افتاد و این ماجراهایی که ترکیه هم به آن دامن زد که شما ترک هستید و از این دست حرف‌ها، بیشتر آتش بیار معرکه بود. اینها می‌خواهند بگویند کمانچه مال ماست تار مال ماست و اصلا خود شما مال اینطرف بوده‌اید!

چرا صدای تار آذربایجانی با ایرانی متفاوت است؟

وی پاسخ به این سوال که چرا صدای تار آذربایجانی اندکی زیرتر است، می‌گوید: من می‌توانم همین تار ایرانی را جوری پوست بکشم که همان صدای تار آذربایجانی را داشته باشد، فرقی ندارد ساز همان است آنها اینگونه از آن صدا در می آورند. به جای پوست بره تودلی پوست ماهی می کشند و صدای ساز آنطور می شود و کمی زیرتر می شود. آن زمان آنها جزو ایران سیاسی بوده اند و زمان فتحعلی شاه و جنگ های روس از ایران جدا شده اند. اینها جزو ایران سیاسی بوده اند. ایران فرهنگی خیلی از این حرف ها بزرگ تراست. ایران فرهنگی شامل تاجیکستان و ازبکستان و قزاقستان و افغانستان و اینها بوده اند ایران فرهنگی حتی زمان صفویه ایران به اندازه هخامنشیان شد تمام پنج کشوری که از اتحادیه جماهیر شوروی جدا شدند جزو ایران بودند. شما اسم ها را نگاه کنید: خوارزم، تاشکند، سمرقند، بخارا و... همه اسم های ایرانی هستند. اینها جزو سرزمین ایران بوده اند. پس همه اینها در ایران بوده و یک نفر از یک جای ایران رفته در جای دیگر ایران سازها را برده و آموزش داده است. به استناد اسناد خودشون هم این را می‌توان تایید کرد. خودشان در اسنادشان آورده اند میرزاعلی شیرازی این ساز را به آنجا برده و تدریس کرده است. ساز تار حتی برای مرکز ایران هم نیست تار برای جهرم و شیراز است و آمده در مرکز ایران اصلاح شده و بعد هم در همه جای ایران پخش شده است.»

چرا ثبت آثار مادی از آثار معنوی مهم تر است؟

هرچند تلاش برای ثبت آثار مادی و معنوی هردو حائز اهمیت هستند اما از آنجایی که هر کشور در سال می تواند یکی از میراث خود را در یونسکو به ثبت برساند، به نظر می رسد تلاش مسئولان باید معطوف به ثبت این دست میراث فرهنگی هم باشد، چرا که میراث معنوی چون نوروز قابلیت بیشتری در ثبت مشترک دارند.

یدالله پرمون  از اعضای ارشد هیأت ایرانی حاضر در اجلاس یونسکو در هشتمین دوره، پیش از این به تابناک گفته است: در ثبت میراث مادی (مثل همین ساز تار) به دلیل آنکه مربوط به یک مکان یا شیء خاص است، رقابت حساس و مهم‌تر است در حالی که میراث معنوی سیار است و رقابت در ثبت آن وجود ندارد.

وی می گوید: «دستورالعمل‌هایی که برای ثبت میراث مادی صادق است، با دستورالعمل‌هایی که برای ثبت میراث ناملموس تنظیم شده تفاوت اساسی دارد. در ثبت میراث مادی، به واسطه آنکه مربوط به یک مکان یا شیء خاص است، رقابت معمول و مرسوم است؛ اما درباره میراث ناملموس، رقابت چندان معنایی ندارد و ثبت انحصاری نمی‌شود. در واقع اگر کشوری اثری را ثبت کند، دیگر کشور‌ها نیز‌‌ همان میراث ناملموس را با شرایطی می‌توانند ثبت کنند. علت مشخص نیز آن است که میراث ناملموس سیار است و شاید یکجا شکل بگیرد و به دلایلی همچون مهاجرت یا تقسیم کشور‌ها‌ حرکت کند. 



پرمون می افزاید: «این ثبت‌ها به پازل می‌ماند و در پایان مشخص می‌شود که دامنه نفوذ یک میراث ناملموس در سطح جهان تا کجاست. با این اوصاف‌‌، همان تاری که آذربایجان ثبت کرده ‌ایران نیز می‌تواند ثبت کند، چون در آذربایجانِ ایران نواخته می‌شود و اتفاقاً پرونده ایران می‌تواند پروپیمان‌تر نیز باشد، چون ما می‌توانیم در پرونده‌مان علاوه بر ثبت تارِ آذری، تارِ ایرانی را نیز بگنجانیم. نکته جالب اینکه همین تار را کشور دیگری که در آن تار نواخته شده نیز می‌تواند ثبت کند و در واقع هیچ محدودیتی در این باره در نظر گرفته نشده و بنا بر ‌قوانین یونسکو پیشینه تاریخی، زمینه ثبت را محدود به یک کشور نمی‌سازد.»

اعتراضی که به جایی نرسید!

سابقه اعتراضات نشان داده است که پیگیری آن می تواند در تصمیمات یونسکو تاثیر گذار باشد. کما اینکه در مورد ثبت بازی چوگان اعتراضات نتیجه بخش بود و آذربایجان تنها بازی تحت عنوان بازی محلی قره باغ  را به ثبت رسانید. اما در مورد تارهنوز گویا وقت آن نشده که مسئولان مصرانه پیگیراین موضوع باشند.

در سال 91 پس از اعلام ثبت تار در یونسکو به نام کشور آذربایجان و اعتراضات هنرمندان، قرار شد خانه موسیقی از طریق سازمان میراث فرهنگی این قضیه را دنبال کند و اعتراض جامعه ایرانی و بخصوص جامعه موسیقی را به آنها برساند و به این سازمان اثبات کند که خاستگاه اصلی ساز تار ایران است.

اما گویا پس از گذشت چهارسال هنوز این اعتراضات نتیجه ای نداشته و نه تنها تار به عنوان ساز ایرانی ثبت نشده بلکه کشور آذربایجان آن را به همراه کمانچه روی پول خود ثبت کرده است. هرچند پیرنیاکان می گوید این شکایت همچنان در جریان است و درحال پیگیری هستند.

پیگیر نباشیم کمانچه را هم ثبت می‌کنند!

داریوش پیرنیاکان همچنین به این موضوع اشاره می کند که «باید مراقب باشیم ساز کمانچه را هم به نام خود ثبت نکنند.»

وی می گوید: «ما هنرمندان که کاری نمی توانیم بکنیم و مسئولان باید کاری بکنند. الان مسئولان کشور ما باید کم کم زمزمه کنند اسم آنجا آذربایجان نیست و اسم آنجا اران بوده و جعلی است و ما به این اعتراض داریم. این خودش آنها را در موضع دفاع قرار می دهد و دیگر جرات نمی کنند بیایند و روی کمانچه هم دست بگذارند. من به همین دلیل سریع اقدام کرده‌ام و اکنون پرونده کمانچه را جمع کرده ام و فرستاده ام. آنها خواسته اند در این شریک شوند و ما هم گفته ایم اشکالی ندارد. این کار را درمورد تار هم انجام می دهیم و پروند تار را ذیل پروند نوروز دوباره مطرح می‌کنیم. متاسفانه در میان هنرمندان کسی همکاری نمی‌کند و من به تنهایی این کار را انجام می دهم. باید مسئولان سیاسی به این چیزها اهمیت دهند.»

جدای این موضوع که هیچوقت کسی توضیحی نداد چرا نماینده ما در یونسکو در آن زمان به این اقدام کشور آذربایجان اعتراضی نکرد، به نظر می رسد هرچه زودتر باید برای ثبت بازمانده های فرهنگی مان اقدام کنیم.

۴۷۴۷

کد خبر 644872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 65
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 47
  • امير IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    406 5
    اول تار و بقيه سازامون رو توي صدا و سيما كشورمون نشون بديم ، بعد شاكي بقيه كشورا بشيم
    • بی نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
      95 5
      والا ورزشکارمون که آدم زنده ست داره میره براشون مدال جهانی و المپیک میاره دیگه چه برسه این میراث ها.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    همان بهتر که به اسم آذربایجان ثبت بشه وقتی تو کشور ما ممنوع آلتوسر هست لااقل یه جایی باشه که قدرش رو بدونن
  • بی نام A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    کشور دوست و برادر آذربایجان. زرشک. راستی چرا فقط ترکیه و آذربایجان به دنبال دزدین میراث بقیه هستن؟ این همه همسایه داریم هیچکدوم دنبال کش رفتن از هویت بقیه نیستن.
    • امیر سیروس پور A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
      52 95
      محسن شدیدا باهات موافقم.یک نمونش اینکه تا یه کشوری سریال تاریخی میسازه میگن از تاریخ ایران کپی کرده فکر میکنن همه ی کشورها بی هویت و بی تاریخ هستن الا ایران کاش می شد بهت هزار تا مثبت می دادم
    • بی نام A1 ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
      60 43
      پان ایرانیست کاملا یه واژه ساختگیه که وقتی پانترکها دیدن حرفی در مقابل انتقاد به نژادپرستی شون ندارن اومدن واژه های ساختگی پان ایرانیست و پان عربی و پان ارمنی و از این خزعبلات درست کردن.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    123 2
    وقتی موسیقی ما اینقدر در کشور تحت فشار است شما آب در هاون می کوبید.
  • رضا IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    109 3
    اخه برادران گرامی در میراث فرهنگی مدیریت نخوندن و چیزی از اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی هدفمند سرشون نمیشه و اصلا از قوانین یونسکو چیزی نمیدونن متاسفانه، شما برید لیست میراث فرهنگی ایران در انتظار یونسکو رو ببینید چه مواردی در اولویت ثبت قرار دارند تعجب میکنید مواردی مثل قالیشویان امامزاده مشهد اردهال کاشان امامزاده شاه چلچراغ شیرازدر اینکه اینها میراث معنوی کشور هستند کسی شک نداره اما این بزرگواران‌که محل مناقشه با کشورهای دیگر نیستد مثلا امام زاده های مارو کدام کشور میخواد مال خودش کنه؟؟یا اونهارو به زور تصاحب کنه؟از نون لواش ما تا تمام سازهای ما شعرای ما و ... رو به یغما بردن خواهشامسولین بیخیال این مملکت یه کاری کنید دلتون خوشه فقط مملکت موردتجاوزی فیزیکی نیست چیزای‌دیگه‌روببرن‌موردی ندا
    • محمدیان IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
      30 1
      وااااااااااای مرسی عالی گفتی
  • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    70 59
    آذربایجان مال ایران بوده خب همه اینها مال اونهام هست ما عرضه نداریم نگید اونا بدن اونا عرضه دارن هفده شهر عزیز ما الان کشورند اما جزئی از ایران بوده و هر چه متعلق به ایران است متعلق به آنها هم هست. بهتره جای این حرفها با هموطنانمون مهربان تر باشیم درسته با عهدنامه هایی ننگین پیشکششان کردند اما آنها هموطنند با ترکهای استانبول و عثمانی فرق دارند.
    • بی نام A1 ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
      64 60
      اذربایجان فقط زبانش ترکی شده وگرنه اصل وریشه ایرانیه مثل این میمونه انگولاییها چون پرتغالی صحبت میکنن بگن ما پرتغالی هستیم
    • بی نام A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
      54 39
      تا همین 150سال پیش درباکو به زبان تاتی که یک زبان ایرانیست صحبت می شده برید سرچ کنید زبان تاتی قفقاز
  • بی نام A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    104 7
    وقتی صدا و سیمای «ملی» تار و کمانچه را نشان نمی‌دهد ...
  • بی نام A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    تار و كمانچه هر دو ركن موسيقي موغام آزربايجان است هر دو ساز آزربايجاني است شما بهتره. رستم و رخش و اكوان و جمشيد و هوشنگتان را ثبت جهاني كنيد به داشته هاي ديگران طمع نكنيد اگر كمانچه مال ايرانه چند تا استاد درجه يك در حد اساتيد تورك معرفي كنيد؟
    • بی نام A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
      74 35
      بله اسمشو شنیدیم. ولی بعد از اسم کلهر و فرجپوری و کامکار و ...
  • رهگذر IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    وقتی در پول ملی، پاسپورت، و سایر اسناد ملی تصویری از آذربایجان و یا منتسب به آن وجود ندارد،‌در حالی که بخشهای دیگر کشور سهمی همیشگی از آن دارند، اظهار نگرانی بیهوده است شما اول آذربایجان را با محبت در آغوش بگیر، ادعای سایر چیزها پیشکش... امیدوارم خبرآنلاین چاپ کند. نه توهینی دارد و نه دروغی و نه تهمتی...
    • رهگذر IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
      31 13
      منظور بنده دقیقا استانهای آذربایجان بود، نه اون چیزی که بعضی از دوستان به اشتباه برداشت کردند... متاسفانه چه دوست داشته باشید و چه نه، چه بدانید و چه ندانید، مظلومیتی که در حق آذربایجان روی داده غیر قابل انکار است. منظور من این نیست که سایر نقاط از این اتفاق به دور مانده اند مانند سیستان، خوزستان، کردستان و... بلکه در این کامنت روی سخنم در رابطه با آذربایجان است. حس میهن پرستی با توجه یکسان به همه اقوام به دست می آید نه با نادیده گرفتن و تکذیب... خبر آنلاین این را هم در تکمیل پیام قبلی منتشر کن لطفا. ممنون
    • بی نام A1 ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
      21 5
      پاسپورت 32 صفحه هست همه آثار مربوط به یک قوم رو گذاشتن، شما کجا به عدالت رفتار کردید؟ حداقل خوشحالی من از این رویداد اینه که یکجا از آثار مناطق ما استفاده شد به نام خودمون.
    • بی نام A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
      69 28
      مگه فقط یک قوم در ایران داریم که بخوایم توی پاسپورت همه رو نشون بدیم؟ از افتخارات فارس و آذری و کرد و لر و بلوچ و عرب و ترکمن و بختیاری و ... همه باید توی پاسپورت باشه؟ راستی چرا هیچ کدوم از اقوام دیگه از این بهانه های بنی اسرائیلی نمیگیرن؟ خیلی ناراحتید برید و دل الهام علیف براتون عدالت رو اجرا کنه.
    • بی نام US ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
      17 22
      بی نام آخری، دقیقا تصمیم همین کار رو دارم، انسان باید جایی بره که راحتتره
    • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
      35 24
      خوش گلدی
    • بی نام US ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
      4 1
      اتفاقا بله باید از تمامی اقوامی که ملت ایران رو میسازند اثری میامد،نه اینکه همه 32 صفحه مخصوص مناطق و استان های مرکز ایران باشن، از آذربایجان و از کردستان و خوزستان و شمال کشور، هیچ چیز قابل توجهی نبوده؟ این طرز نگاه باعث تفرقه میشود، اگر از اول سعی در ارج دهی یکسان به همه اقوام میشد مطمئنن همه، ایران رو مال خودشون میدونستن نه اینکه جوانی مثل من احساسش کمتر و کمتر بشه، مطمئنم خود شما هم نمیتونید ادعا کنید که از لحاظ قومی عادلانه رفتار شده
    • رهگذر IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
      4 1
      جناب بی نام ۹:۴۰ اولا که چه ایرادی داره ازهمه باشه؟؟ ثانیاحداقل اندازه بزرگی و زحمتی که برای ایران کشیدن بایدیه جایی نمودپیداکنه.نه تو پاسپورت،نه تو پول ملی، نه تو برگزاری همایشهای بین المللی،نه توی تبلیغات،نه توی ساخت برنامه های تلویزیونی،نه....شماتاریخ ایران رو مطالعه کن ببین چه جانفشانی هاوچه ایثارهاکه این قوم واین منطقه درحق ایران نداشته.چه در جنگهای چنددههه ای بین ایران و روس و ایران و عثمانی و چه دز جنگ تحمیلی وسایررویدادها،هر زمان که نیاز بوده درکنار ایران و بخشی ازاون بوده و بیش ازهرمنطقه وقوم برای مام میهن جانشفانی کرده.پالثاشماسرتو کردی زیربرف خبرنداریجز شما که از همه چی راضی هستی،بقیه اقوام کمابیش ناراضی هستندو من برای ایران عزیز نگرانماز روی دلسوزی عرض کردم...خبرجان بچاپ
    • رهگذر IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      1 2
      جناب بی نام ۹:۴۰ اولا که چه ایرادی داره ازهمه باشه؟؟ ثانیاحداقل اندازه بزرگی و زحمتی که برای ایران کشیدن بایدیه جایی نمودپیداکنه.نه تو پاسپورت،نه تو پول ملی، نه تو برگزاری همایشهای بین المللی،نه توی تبلیغات،نه توی ساخت برنامه های تلویزیونی،نه....شماتاریخ ایران رو مطالعه کن ببین چه جانفشانی هاوچه ایثارهاکه این قوم واین منطقه درحق ایران نداشته.چه در جنگهای چنددههه ای بین ایران و روس و ایران و عثمانی و چه دز جنگ تحمیلی وسایررویدادها،هر زمان که نیاز بوده درکنار ایران و بخشی ازاون بوده و بیش ازهرمنطقه وقوم برای مام میهن جانشفانی کرده.پالثاشماسرتو کردی زیربرف خبرنداریجز شما که از همه چی راضی هستی،بقیه اقوام کمابیش ناراضی هستندو من برای ایران عزیز نگرانماز روی دلسوزی عرض کردم...خبرجان بچاپ
    • بی نام A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
      0 5
      مگ فقط قوم شما ایثارگری کرده که بخواد در پاسپورت افتخاراتش باشه؟ من سوالم اینه که چرا اقوام دیگه انقدر به اندازه شما ادعا ندارن و بقیه رو به توطئه و بی عدالتی محکوم نمیکنن؟ درحالیکه که جاهای مثل کردستان، ایلام، سیستان و بلوچستان و ... از مناطق شما خیلی محروم ترن.
  • بی نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    24 40
    هوا نداریم تنفس کنیم شما فکر مرز بندی فرهنگی هستید؟ مگه از فضا ندیدن مرز وجود نداره اون نماینده های فرهادی؟
  • بی نام A1 ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    چرا هميشه بعد از ثبت ديگران وارد معركه ميشويد؟ انچه مشهود و مسلم است ازربايحان نسبت به مالكيت ساز تار و كمانچه محق تر است موغام با تار و كمانچه موغام است
    • امین A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
      2 8
      نام آذربایجان ، یا پیش از ورود عربها آذربایگان، یک نام فارسی است به معنی نگهبان آتش مقدس که برگرفته از زادگاه زردشت است. اما یکی، دو دهه است که با نوشتن آزربایجان سعی دارند به زور این اسم را ترکی و منسوب به قبیله آزر نشان بدهند. حکایت همان ترک و تورک است.
  • بهرام A1 ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    38 20
    این همه از ادعاهای هنرمندان ایران در این باب ذکر کردید بهتر بود نظرات مخالف این هنرمندان را نیز بگویید. شما به خاطر یک ساز حتی به اسم یک کشور هم رحم نکردید. ولی چیزی ک به عنوان یک ترک ایرانی به آن باور دارم این است ک زمانی ایران کشوری بزرگ بوده است و شاعران و فیلسوفان و البته هنرمندان و آلات موسیقی و ... در آن وجود داشت اند. اما اینک ان سرزمین ها جدا شده اند و هر یک میخواهند علاوه بر مرز هنرشان و شاعرشان و فیلسوفانشان را هم برای کشور خود داشته باشند. هرچند درست است ک هنر مرزی نمیشناسد اما بالاخره یک ملت به داشته های خود در درون مرز هایش افتخار میکند. دو ساز متعلق به موغام آذری است ک زمانی از ایران خودمان بوده است. هرچند میتوانستیم لاقل به دلیل داشتن ترک ها در ایران این دو ساز را ایرانی کنیم
    • بی نام A1 ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
      39 38
      مظلوم نمایی نکنید لطفا. اسم این کشور جعلیه. و اساتید بین المللی این ساز مشخص میکنن که ساز متعلق به کیه. نه اینکه هی موغام موغام کنید.
  • بی نام US ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    32 25
    اقا کل قاره اسیا قدیم ایران بوده. تار که سهله همه ایرانیه اریاییه
    • بی نام IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
      13 18
      اگر منظورت ازین حرف اینه که بعضیا همچین ادعایی میکنن باید بگم کسیو ندیدم که همچین ادعایی کنه و حرف نزده رو به بعضیا نچسبون تا بعضی از افکارتو موجه جلوه بدی.خبر آنلاین لطفا چاپ کن.
  • بی نام US ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    22 8
    فقط کمی کمتر جوش بزنین برا قلبتون ضرر داره
  • بی نام DE ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    25 45
    آذربایجان را برگردانید
    • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
      23 38
      انشالله در جنگ بعدی قره باغ هم باکو رو برمیگردونیم هم از شر پانترکهای داخلی خلاص میشیم.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    17 5
    شما مثل اینکه هنوز متوجه نشدید ، آقا هنوز که هنوزه آلات موسیقی تو تلویزیون به رسمیت شناخته نمیشه بعد انتطار دارید بیان از تار و چوگان ایرانی حمایت کنن بعضی ها ؟ از خداشونه به اسم ایران ثبت نشه ، از خواب بیدار شید
    • ایرانی A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
      10 14
      اینکه بعضی جاها مسئولین بی تدبیری کنن دلیل نمیشه در مقابل گستاخی بیگانه هم ساکت باشیم.
  • بی نام EU ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    24 24
    2500 سال پیش یه چند سالی رو تمدن داشتن این دلیل نمیشه که کل دنیا ازآن اریاییان است و بس، پیشرفت متغلق به کل جامعه بشری بوده ، وگرنه بعد از دوره هخامنشی که کلا ایران در وضع فلاکتباری گذرانده و با همه از در جنگ وارد میشده و شکست میخورده
  • رضا A1 ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    35 18
    تاشکند اسم ایرانی هست؟؟ مطالعات خود را افزایش دهید تاشکند این اسم ترکی هست
    • بی نام A1 ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
      10 32
      ترکی نیست ازبکیه.
    • بی نام IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
      34 14
      ازبکی هم شاخه ای از زبان ترکی است.
    • بی نام A1 ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
      16 29
      از نظر امثال شما کره ای هم شاخه ای زبان های ترکی است...
    • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
      23 29
      آره زبان مریخیها هم ترکیه.
    • بی نام US ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
      25 9
      همانطور که زبان فارسی با هندی هم خانواده است، زبان ترکی نیز از شاخه زبان های آلتایی هست که با زبان کره ایی هم خانواده میشود.
    • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
      14 22
      نکنه چینی ژاپنی هم ترکیه؟ خخخخ
    • بی نام A1 ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
      1 7
      از نظر امثال شما که کاملا مکتب فکریتان مشخص است، از کره جنوبی تا بلغارستان میشود ترکستان. جای تعجب نیست که چرا در اروپا جلوی نژادپرستی شما را میگیرند. چون سال بعد ادعا میکنید که آلمان و فرانسه هم ترکنشین هستند.
  • mohsen US ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    30 26
    خیلی از ترک ها و عرب ها ی سنی تو نخ ایران هستند و بش حسد و بغز دارند. ایران باید با اروپا و آمریکا دوست باشه.
  • بی نام A1 ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۰
    15 2
    بقیه میزاث فرهنگی رو هم خواهند برد کشوری که توش کنسرت برگزار کردن ممنوعه این چیزا رو میخاد چیکار؟ همه عناصر دیگه فرهنگ ایران مطمئنا به اسم دیگر کشورها ثبت خواهد شد
  • بی نام KR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
    16 2
    عکس روی پولی که نشان دادید، کمانچه است نه تار. در ضمن این را بهتر است به مسوولان بفرمایید. ما دلمان از این مسائل به اندازه کافی خون هست.
  • بی نام IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
    10 1
    وقتی افراد ناآگاه فرهنگ موسیقی را در کشور نابود کرده اند این اتفافات بدیهی است. آنها موسیقی اصیل ایران زمین را نابود کرده و هیچ حمایتی از آن نمی کنند
  • بی نام A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
    12 7
    با این فرمون که داریم میریم جلو چند سال دیگه جیبوتی اعلام ثبت نام ایران رو میکنه.
  • سیستانی A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
    9 24
    بقول حضرت مولانا :صد که آمد نود هم پیش ماست. خود کشور آذربایجان،افغانستان،تاجیکستان و... و دیگر کشورهای همسایه از اقمار سرزمینی و فرهنگی ماست پس جای دوری نرفته.
    • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
      18 16
      افغانستان و تاجیکستان برای ما شاخ و شونه نمیکشن و ادعای خاک ما رو ندارن.
  • مرزهای تاریخی ایران A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
    26 66
    آيا افغانستان جزء ايران به حساب مي آيد؟ ماوراء النهر جزء ايران است؟ در زمان هخامنشيان ايران يك وسعتي داشته زمان ساسانيان يك وسعت ديگر داشته است؟ زمانها مادها و يا اشكانيان يك وسعت ديگر داشته ، زمان آل بويه يك وسعت ديگر داشته…برای مرجع وسعت و مرزها هر كدام انتخاب شود اين ترجيح بلامرجع است و منطق ندارد، به فرض، ابن سينا ايراني است ولي در ترکمنستان و ازبکستان و تاجیکستان نيز براي ابن سينا بزرگداشت گرفته میشود و ایشان متعلق به دیار ماورالنهر است، ابن سينا در همدان ترک نشین به دنيا آمده ولي تمام تحصيلاتش را در بخارا انجام داده است و بخارا نيز متعلق به ازبکستان است ، حال چگونه قضاوت شود ابن سينا بخارايي است يا همدانی، بخارا كه اكنون جزء ايران نيست
    • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
      4 8
      همدان ترک نشین نیست دوست عزیز. من خودم همدان زندگی میکنم. اصل همدان فارس هستن ولی الان از اقوام ترک و لر و کرد هم در این شهر هستن. در اون زمان که صد در صد ترک نشین نبوده.
    • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
      اول برو مطالعه کن.اول اینکه ابوعلی سینا در همدان به دنیا نیومد.بلکه آرامگاهش در همدانه.با عبارت "همدان ترک نشین" که انتخاب کردی واین حرفات حس میکنم نشون دادی افکارت ازکجا آب میخوره. نکته بعد اینکه باید هم تکرار کنم همدان پیش از اسلام و در دوره هخامنشیانهگمتانه و اشکانیان و ساسانیان و بعد از اسلام در زمان صفویان وافشاریان و بسیاری از سلسله های دیگه جزو ایران بوده و هست. و نکته بعد اینکه فارسی نوشتن یا ننوشتن در اون موقع الزامابه معنای ایرانی بودن یا نبودن نیست.شرایط اون موقع بعد از ورود اسلام به ایران فرق داشت. و ایران یک مفهوم جغرافیایی مثل کشوری که الان درش هستیم داره و یک مفهوم دیگر که به صورت تاریخی و درگفته ها و اشعار بزرگان وجود داره که بزرگ تراز کشور ایرانی هست که دراون زندگی میکنیم.
    • سیستانی A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
      3 4
      درست است که از نظر جغرافیایی از پیکره اصلی ایران جدا شدند ولی اگر از آبشخور فرهنگی و اجتماعی ایران کهن چه در فرهنگ،ادبیات،زبان....جدا بودند چنین آثاری خلق می شود. چرا در مورد اندیشمندان پاکستانی یا عراقی یا عرب ادعایی نداریم مثلا اگر فرزندی نیک یا بد شود هرچند از والدینش جدا افتاده باشند باز به والدین و فرهنگ قومیش نسبت می دهند و این واقعیت انکار ناپذیریست.پس حوزه فرهنگی ایران به مرزهای جغرافیایی کنونی محدود نمی شود
  • مرزهای تاریخی ایران A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
    38 66
    بطور مثال ابوريحان بيروني را در نظر بگیریم، شهر بيرون متعلق به خوارزم است وخوارزم در تركمنستان قرار دارد و حالا سؤال اين است كه ابوريحان بيروني ايراني است يا ترکمن؟ بله ممكن است گفته شود كه آن زمان جزء ايران بوده است ولي اگر آن زمان پادشاه زور داشته و توانسته آنجا را نگه دارد آيا اين ايران مي شود و بعد كه پادشاهي ضعيف آنها را از دست داد آنها نا ايراني شدند؟ چگونه است دانشمندانی چون بیرونی، فارابی و... که کلمه‌ای فارسی ننگاشته اند و حتی در جغرافیای کنونی موسوم به ایران نیستند و نبودند به نام کلمه جدیدالتاسیس ایران مصادره می شوند؟
    • هر مظلوم نمایی نیتش خیر نیست IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
      4 7
      کلمه جدید التاسیس ایران؟جالبه نام کشور آذربایجان قدمتش به 100 سال نمیرسه و از نام آذربایجان ایران گرفته شده اما بعضیا در یک عمل عجیب مثلا میخوان پیش دستی کنن میگن نام ایران جدیده.باید بگم شاهنامه رو بخونی متوجه میشی این نام جدید هست یا نه و متاسفانه بعضیا هم فقط و فقط از روی یک تعصب که بعضیا براشون به وجود آوردن و یک دوقطبیو درذهنشون شکل دادن بعضی حرفایی که کاملا مضحک هستو قبول میکنن.بسیار بسیار در تاریخ از ایران نام برده شده و شاعران و افرادبسیاری از ایران گفتند که کاملا واضحه و کسی نمیتونه این واقعیتو مخفی کنه. تو هم بهتره بیشتر مطالعه کنی البته بدون تعصب جاهلانه.یاد سجع مهر سکه در زمان نادرشاه افتادم :"سکه بر زر کرد نام سلطنت را در جهان نادرایران زمین و خسرو گیتی ستان". پس هیسسس
    • بی نام US ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
      2 4
      هزاران مثبت، یکی باید گفته خودشون رو به خودشون بگه همه کار خودشون میکنن انتظار رفتار متقابل ندارن
    • بی نام A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
      78 26
      در جواب مرزهای تاریخی: این همدان ترک نشین رو خیلی خوب اومدی. حسابی روزمان را شاد کردی. راستی یە مسالە تاریخی دیگە هم یادت رفت بگی. طرفدارای تراختور تو دنیا خیلی بیشتر از بارسلونن. سندشم موجودە.
    • ریز بین نکته سنج IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
      7 9
      با کدهایی که در نوشتت دادی همچون "جغرافیای کنونی موسوم به ایران" و "کلمه جدید التاسیس ایران" نشون دادی تفکرت از کجا آب میخوره و تغذیه میشه.نام ایران هم در سخنان و نوشته هاو شاعران بسیاری اومده که یک نمونش در شاهنامست و دشمنان ایران و ایران ستیزان نمیتونن مخفیش کنن.بهتره به جای این نگاه بسیار ضعیفت بدون تعصب نادرست بیشتر مطالعه کنی.البته اگر واقعا بخوای حقیقتو قبول کنی.خبر آنلاین لطفا چاپ کنید.
    • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
      4 7
      بابا اینها میگن کره جنوبی هم ترک نشینه حالا چه برسه به همدان. خخخ
  • رضا A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
    7 3
    ذوستان در فارسی و ترکی کلمه ترک یا تورک هم به مردم turkic اشاره میکنه و هم به turkish دقت کنید که تورکیک شامل تمامی مردم ترک تبار و زبان اونها میشه از جمله قراقی ازبکیترکمنیگاگاووزیقرقیزیآذربایجانیترکیه ایقشقاییخلجیاویغوری و .... ولی کلمه ی تورکیش بیشتر برای مردم ترکیه ای یعنی کسی که از کشور ترکیه باشد استفاده می شود . هرچند گاهی اوقات برای اشاره به مردم آذربایجانی هم اشاره می شود. با تشکر از ثبت نظر اینجانب...
  • بی نام DE ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    6 3
    وای بر شما