ایسنا نوشت: نماینده روسیه در سازمان ملل با اشاره به تلاش گروه منطقه‌ای برای ازسرگیری روند صلح در افغانستان، از احتمال حضور آمریکا در این مذاکرات خبر داد.

به نوشته روزنامه نیشن، مسکو مذاکرات خود با افغانستان، پاکستان، هند و ایران را با هدف پایان دادن به درگیری‌ها در افغانستان می‌داند.

با این حال اشاره ضمنی مسکو به احتمال حضور آمریکا در این مذاکرات در حالی مطرح می‌شود که مشاور امنیت ملی افغانستان قرار است به منظور گفت‌وگو درباره چشم انداز آشتی ملی در کشورش به مسکو سفر کند.

مسکو در حالی دیپلماسی خود را در قبال افغانستان تغییر و افزایش داده که از افزایش درگیری‌ها و احتمال افزایش حضور داعشی‌ها در این کشور و ایجاد مأمنی از سوی آنها، نگران است.

تحلیلگران می‌گویند، در صورتی که داعش بتواند در این کشور جنگ زده مأمنی ایجاد کند در گام بعدی خواهد توانست تروریسم را به سایر کشورهای آسیای مرکزی صادر کرده و در نهایت امنیت روسیه را تهدید کند.

در ماه دسامبر، دولت روسیه میزبان مقامات ارشد وزارت خارجه کشورهای چین و پاکستان بود تا درباره راه‌های تقویت مذاکره مستقیم میان دولت افغانستان و طالبان گفت‌وگو کنند.

کابل این نشست سه گانه را به دلیل عدم حضور خود در آن به شدت محکوم کرد. همزمان مقامات آمریکایی نیز اهداف روسیه برای برگزاری چنین مذاکراتی را زیر سوال می‌بردند.

این انتقادات و بدبینی‌ها منجر به آن شد که مسکو چارچوب این مذاکرات را گسترش دهد و در نشست بعدی که ماه گذشته برگزار شد افغانستان، ایران و هند را نیز در این نشست بپذیرد.

در همین حال ولادیمیر سفرونکوف، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل در این باره توضیح داد: از آنجایی که ما گمان می‌کنیم گام بعدی این مذاکرات از نظر زمانی بسیار حائز اهمیت خواهد بود ترجیح می‌دهیم در این روند آمریکا نیز در کنار شرکای آسیای مرکزی خود حضور داشته باشد.

سفرونکوف همچنین تاکید کرد که گروه‌ها در تلاش هستند تا یک رویکرد منطقه‌ای واحد را برای احیای روند آشتی ملی در افغانستان ایجاد کنند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیش از آن وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود، مشاور امنیت ملی کابل ۱۷ مارس به منظور دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به این کشور سفر خواهد کرد.

در حالی که مقامات افغان و ارتش آمریکا از اقدامات روسیه برای دستیابی به صلح استقبال کرده‌اند از تماس‌های مداوم و مستقیم مسکو با طالبان انتقاد می‌کنند.

در واکنش به این انتقادات وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای ضمن رد برخی اتهامات در خلال این انتقادات اظهار کرد: مطرح کردن چنین اظهارات "پوچی" نشان می‌دهد که چه کمپین گسترده‌ای برای بی اعتبار کردن کشورمان فعالیت می‌کند؛ کمپینی که تلاش دارد توجهات را از مسئولیت آمریکا به دلیل انجام اشتباهات متعددش طی ۱۶ سال حضور نظامی در افغانستان به سمت دیگری معطوف کنند.

پیش از این مقامات آمریکایی و افغان، روسیه را به کمک به طالبان برای ساخت یک کمپ آموزشی در شمال افغانستان متهم کرده بودند.

سفرونکوف در بخش دیگری از اظهاراتش که خطاب به شورای امنیت سازمان ملل مطرح می‌شد عنوان کرد: در حال حاضر ما گمان می‌کنیم حدود ۳۵۰۰ عضو داعش در افغانستان فعال هستند. این آمار واقع گرایانه با توجه به سایر افراد فعال می‌تواند بیش از این هم باشد.

وی خاطر نشان کرد: مناطق اصلی این اعضای داعش هلمند،‌ قندهار، فاریاب، قندوز و بگرام است. بنابراین ما از همه می‌خواهیم تا تمرکز خود را بر این مساله معطوف کنند و از تلاش برای نادیده گرفتن این مساله دست بردارند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 645509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =