رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به نزدیکی به پایان سال و چهارشنبه سوری، گفت: متاسفانه شاهد کوچ فروشندگان مواد محترقه و منفجره از فضای حقیقی به فضای سایبر هستیم. فروشندگانی که فقط به دنبال کسب سود خود هستند و پای‌بند به هیچ اخلاقیاتی نیستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا؛ سرهنگ دوم علی نیک نفس در این باره گفت: بدتر از کوچ فروشندگان مواد محترقه و منفجره به این فضا شاهد این هستیم که برخی افراد آموزش ساخت این مواد را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آغاز کرده‌اند. ساخت موادی که بسیار خطرناک است و می‌تواند صدمات بدنی، تلفات جانی و خسارت مادی به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به دسترسی کودکان و نوجوانان به اینترنت افزود: این امر باعث شده تا این عزیزان بدون توجه به تبعات و عواقب این امر در خانه بدون حضور والدین اقدام به ساخت مواد محترقه نمایند که در پی کوچکترین اهمال و سهل انگاری انفجاری را شاهد باشیم که در پی آن صدمات بدنی جبران ناپذیر و خسارت مادی به همراه دارد.

سرهنگ نیک‌نفس با اشاره به آمار صدمات و تلفات مرکز آتش نشانی و اورژانس در خصوص ساخت مواد محترقه در این ایام گفت: با توجه به آموزش ساخت مواد محترقه در فضای سایبر و شبکه‌های اجتماعی خانواده‌ها باید نظارت بیشتری بر فرزندان خود داشته باشند و اجازه ساخت این مواد را در خانه به فرزندان خود ندهند.

این مقام انتظامی با اشاره به آثار سوختگی در سیمای فرزندان در اثر استفاده از مواد محترقه تاکید کرد: در سال‌های اخیر افراد فراوانی که بیشتر جوانان و نوجوانان هستند، دچار سانحه سوختگی شده‌اند و در برخی موارد جان خود را در اثر ساخت مواد محترقه از دست داده‌اند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا تاکید کرد: فروش، تبلیغ، توزیع و هرگونه معامله بدون مجوز، تجهیزات نظامی و تجهیزاتی که دارای کاربرد دو گانه و نیز اقلام و موارد تحت کنترل از قبیل انواع مواد محترقه، منفجره اعم از نظامی و غیرنظامی، شیمیایی، رادیواکتیو، میکروبی، گازهای بیهوش‌کننده، بی‌حس‌کننده و اشک‌آور و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها) و تجهیزات نظامی و انتظامی جرم بوده و بر اساس قانون تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

سرهنگ نیک‌نفس با بیان اینکه پیشگیری از وقوع حوادث چهارشنبه‌سوری در دستور کار پلیس فتا است، گفت: اقدامات انتظامی در فضای سایبر آغاز شده و با شناسایی سایت‌های فعال در زمینه آموزش ساخت مواد محترقه و منجره و فروش این مواد در فضای سایبر، برای گردانندگان این سایت‌ها و کانال‌ها تشکیل پرونده شده و به مراجع قضایی معرفی می‌گردند.

وی با توجه به خطرات آموزش ساخت مواد محترقه و منفجره از خانواده‌ها و کاربران درخواست کرد در صورت مشاهده سایت‌ها و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی که ساخت مواد محترقه و منفجره را آموزش می‌دهند از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی اعلام نمایند تا پلیس با این افراد برخورد نماید.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا همچنین در هشدار به فروشندگان و گردانندگان سایت‌های و کانال‌های آموزش ساخت مواد محترقه گفت: افرادی که در زمینه طراحی و ایجاد سایت و یا وبلاگ به جهت تبلیغ و آموزش ساخت بمب و مواد محترقه در فضای مجازی فعالیت دارند منتظر حضور مامورین پلیس فتا باشند.

سرهنگ نیک نفس با اشاره به کمپین تحریم چهارشنبه‌سوری به پاس قدردانی از شهدای آتش نشان پلاسکو تاکید کرد: امیدواریم چهارشنبه سوری امسال با توجه به راه افتادن این کمپین از سوی گروهی از فعالان شبکه‌های اجتماعی، هنرمندان و روزنامه نگاران، چهار شنبه سوری بی خطری باشد .

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 645692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =