سیدشهاب الدین چاوشی*

انتخابات فرصتی مهم برای تجدید حیات سیاسی و اجتماعی یک ملت است. ملت ایران در طی 38 سال تجربه، 35 انتخابات را پشت سر گذاشته است و امروز نیز در آستانه دو انتخاب بزرگ تاریخی، رشد و آگاهی، دانایی و توانایی خود را به رخ جهانیان میکشد. در شرایطی که ابتدایی ترین حقوق انسانها در برخی جوامع دنیا زیرپا نهاده میشود و حتی زنان و دختران از حق رانندگی محرومند و این کشورها مورد حمایت بیچون و چرای مدعیان جهانی دفاع از مدنیت و دموکراسی قرار دارند ملت بزرگ ایران آماده یک مانور عظیم سیاسی فرهنگی در تعیین سرنوشت کشور و شهرها و روستاهایش تا 4 سال می شود.

نگاه ایرانیان به تحولات جاه طلبانه قدرت های بزرگ در منطقه نگاهی عمیق و استراتژیک است این ملت میداند بدون همدلی و همگامی، طی این مسیر پرتلاطم در سالهای آینده دشوار است و لذا علیرغم رقابت ها آمادگی یک جهت گیری متعالی و ارائه یک گام بلند برای شگفت زده کردن افکار عمومی دنیاست. ملت راه پرپیچ و خم انقلاب را در 38 سال گذشته آزموده و نیروها و مردان سیاست و جریان های مختلف سیاسی را محک زده است و امروز با وقوف به شرایط حساس منطقه قطعاً حماسه پرشکوهی را در پای صندوقهای رأی به نمایش خواهد گذاشت.

همه کسانی که صلاحیت و شایستگی و توانایی لازم برای خدمت شایسته به ملت بزرگ ایران را در خود می بینند باید با ورود به صحنه انتخابات، رقابتی پرشور را رقم زنند و با طرح نظرات و دیدگاه ها و برنامه های خود به مردم توضیح دهند چه برنامه هایی را برای اصلاح امور زندگی مردم دنبال خواهند کرد.

در کشوری که کاندیداهایش باید ملتزم به رعایت حقوق عمومی مردم باشند رقابت فقط برای انتخاب بهترینهاست و تلاش برای کسب قدرت وقتی ممدوح است که هدفی انسانی و کمال جویانه نظیر خدمت شایسته در پی داشته باشد هرکس در خود به دور از خودشیفتگی های مرسوم صلاحیتی میبیند باید در صحنه حاضر شود و دیگران را برای حضور و مشارکت تشویق کند. مشارکت مردم عامل مهم صیانت از نظم اجتماعی و اصلاح امور و بهبود سیاستگذاری هاست. مردم بدون دلبستگی به صرف شعارها و با دقت رصد می کنند چه کسانی با سیاه نمایی و تخریب دیگران درصدد کسب قدرت اند و و عملکرد گذشته افراد و جریان های سیاسی را به تحت نظر دارند،

تحصیل کردگان و اندیشه ورزان باید به بالارفتن درک سیاسی مردم و افزایش وزن رأی آگاهانه آنان کمک کنند. رسانه ها و تریبون های اثرگذار باید منافع ملی کشور را به درستی تبیین کنند و از مردم بخواهند در این چارچوب ها احساس مسئولیت کنند. عدم حضور و مشارکت سیاسی امروز آحاد ملت، آینده فرزندان و نسل های بعدی را در معرض مخاطره قرار خواهد داد. آثار سوء تصمیمات زیانبار سالها بعد نمایان خواهد شد و لذا حضور حداکثری و رأی آگاهانه، تعیین کننده مسیر حرکت قطار سیاستگذاری کشور در 4 سال آینده است که بیتردید سالها سیاست داخلی و خارجی و امور اقتصادی جامعه را نیز پروبال خواهد داد.

امروز مردم ما باید به این باور برسند که برای حرکت در عرصه های پرپیچ و خم سیاست و اقتصاد و فرهنگ جامعه، باید فرمان مدیریت کشور و شهرها و روستاها را به دست افرادی بسپارند که شایستگی و توانایی آنان به اثبات رسیده است و کوچکترین غفلت و عملکرد احساسی یا فقدان احساس مسئولیت می تواند به خسارت های جبران ناپذیر منجر شود.

پرهیز از مطلق اندیشی و نگاه ایده آلی یکی از نکات مهمی است که می تواند هموطنان ما را در انتخاب درست یاری دهد. دنیای سیاست عرصه سیاه و سفید نیست، هیچ کس نمی تواند مدعی ایجاد یک حکومت و مدیریت بی نقص گردد و حتی در حکومت معصوم هم ناملایمات زیادی مردم را رنج داده است اما نگاه معقول و منطبق با واقعیت ها و انتخاب مناسب کارساز و راهساز بسیاری از مشکلات عمومی جامعه است. حتی اگر انتخاب اصلی ممکن نباشد نمی توان امور جامعه را با بیتفاوتی به حال خود رها کرد و سالها درد و رنج ناشی از سیاست های غلط را تحمل کرد.

در فقه اسلامی قاعده دفع افسد به فاسد که یک قاعده شرعی و عقلانی است بر ما حکم میکند اگر انتخاب اصلح و صالح هم ممکن نباشد باید انتخاب کم ضرر و کم خطری را دنبال کرد که خسارت های جبران ناپذیر بر جامعه و کشور وارد نشود. در حالی که مطلوب این است که از میان نامزدها در مورد تفکر، نگاه، رفتار و برنامه کسانی جستجو کنیم که بیشترین توفیق را در اصلاح امور جامعه یافته اند و این فرصت انتخاب را در اصلاح امور میهن قدر بدانیم فاعتبروا یا اولی الابصار.


*معاون سیاسی استانداری تهران

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 646488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =