روسیه و ترکیه بزودی گروه مشترکی تشکیل می‌دهند که نقل مکان نیروهای طرفین در سوریه را پیگیری می‌کند. مأموریت اصلی گروه جلوگیری از درگیری بین نظامیان روس و ترک و همچنین متحدان آنها خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وب سایت روزنامه روسی ایزوستیا ولادیمیر آواتکوف دانشیار آکادمی دیپلوماسی و مدیر مرکز مطالعات شرق شناسی به روزنامه ايزوستيا گفت امروز در شمال سوریه اوضاع انفجار آمیزی شکل گرفته است. درگیری ترکها و متحدان آنها با نیروهای سوری و حتی با نظامیان روس یا آمریکایی منتفی نیست. وی گفت: مي‌شود امیدوار بود حضور نظامیان ما در منبج حرارت ترکها را کاهش دهد ولی ضمانتی در کار نیست. بنظر وی "ترکها درک می‌کنند که عملیات آنها باعث ناخرسندی روسیه و آمریکا مي‌شود ولی اوضاع سیاسی داخلی و بلندپروازیهای رهبری ترکیهريال آنکارا را به تن دادن به ریسک وادار می‌کند".

به گفته وی، در آستانه همه پرسی مربوط به قانون اساسی اردوغان باید به رأی دهندگان حداقل پیروزی اندکی در مبارزه با کردها را نشان دهد تا ناسیونالیست‌ها را به سوی خود جلب کند. بلندپروازیهای ترکیه در بخش سیاست خارجی هم همچنان مطرح است: آنکارا بحران سوریه را امر داخلی خود تلقی می‌کند. اردوغان از قصد تغییر رژیم دمشق منصرف نشده است. ضمناً ترکها در مورد امکانات نظامی خود برداشت اغراق آمیزی داشتند اما افکار عمومی به واسطه رسانه‌های گروهی به شکست ناپذیری ارتش ترکیه و توان آن برای پیشروی حتی تا رقه متقاعد می‌شود.

کارشناس گفت ملاقات رؤسای جمهور روسيه و ترکیه در مسکو تشنج را رفع نکرد. ترکها بر خواسته خود هم در بخش اقتصادی و هم سیاست خارجی اصرار می‌کنند. اما روسيه سعی دارد معماری امنیتی جدیدی در منطقه بسازد که بر توازن منافع اتکا داشته باشد. به همین دلیل روسيه از همه طرفین در حال نبرد با داعش و از جمله کردها حمایت می‌کند.

49261 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 647153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =