۰ نفر
۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۰

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در سفری دوره‌ای به شرق آسیا از ژاپن، چین و کره جنوبی دیدار می‌کند. این دیدار در شرایطی صورت می‌گیرد که میان دو کره تنش بالاگرفته و دوطرف با الفاظ تندی یکدیگر را مخاطب قرار می دهند.

اسماعیل بشری کارشناس شبه جزیره کره سفر کلینتون به آسیا را به دو بعد اقتصادی و سیاسی و امنیتی تقسیم می کند .

در رایطه با سؤال خبرنگار ما مبنی بر این که آیا جنگ بین دو کره جدی است یا خیر ،بر این عقیده است که هنوز دو طرف پتانسیل های لازم برای جنگ را ندارند .

کارشناس ما در مورد پایگاه های نظامی آمریکا در ژاپن می گوید : در ژاپن هر از چند گاهی معضلات و مشکلات اجتماعی ناشی از حضور نیروهای آمریکایی به صورت تنش مقطعی به وجود می‌آید همچون هتک حرمت شدن زنان و دختران ژاپنی توسط سربازان آمریکایی .این مسائل غالبا با اعتراضات مردمی نیز همراه است که متعاقباً با یک عذرخواهی و یا یک محاکمه و مجازات فیصله پیدا می‌کند. به عبارتی از جنگ جهانی دوم تاکنون ژاپن هر از چند گاهی درگیر این معضل بوده که به صورت مقطعی است و به اعتقاد من دامنه آن تا جایی نیست که بتواند سیاست کلی ژاپن را تغییر دهد.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که در ژاپن به خاطر تعهداتی که سال‌ها پیش خواسته یا ناخواسته،دولتمردان ژاپنی آن را پذیرفته‌اند که نباید ژاپن فعالیت‌های هسته‌ای داشته باشد، همین مسئله نگرانی‌های زیادی را در میان دولتمردان ژاپنی به وجود آورده است. ژاپن علی‌رغم دارا بودن اورانیوم و پلوتونیوم غنی شده و توانایی بالقوه در ساخت سلاح هسته‌ای، قادر به استفاده از آنها نیست از این رو تا زمانی که کشورهایی همچون چین و یا کره‌شمالی به تجهیزات هسته‌ای مجهز باشند ژاپن نیازمند چتر هسته‌ای آمریکاست و حضور نیروهای آمریکایی در ژاپن نیز در همین راستا تعبیر و تفسیر می شود.  بنابراین باوجود اعتراضات مردمی علیه پایگاه آمریکایی، ژاپن حضور آمریکا را ضروری می‌بیند. اعتراضات مردمی نیز پس از مدتی فروکش می کند و تغییرات خاصی را در تصمیمات کلان ژاپن ایجاد نمی‌کند. 

سفر هیلاری کلینتون به شرق آسیا را می‌توان برگرفته از چالشهای اقتصادی، سیاسی آمریکا در عرصه داخلی و جهانی دانست که وی را به این منطقه راهی ساخته است.حال باید دید کلینتون در این سفر تا چه اندازه موفق است و می تواند آسیا را به سمت سیاست آمریکا سوق دهد.

بررسی این موضوع را در این گفتگو بخوانید .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 65024

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =