پهپادهایی که دنیا را تسخیر می‌کنند؛ از آمبولانس تا پستچی

با گسترش فناوری‌های پهپادها در جهان پیشرفت‌های زیادی در زمینه بهینه‌سازی و اختراعات جدید در این زمینه انجام شده است.

به گزارش ایسنا، شاید ما بسیاری از اختراعات و پیشرفت‌هایی را که در عرصه فناوری‌های پهپادی انجام می‌شود، در تخیلات خود و یا انیمیشن‌های تلویزیونی دیده باشیم اما آنها امروز خلق شده و به دنیای ما وارد شده‌اند.

در ادامه به بررسی برترین پیشرفت‌ها و اختراعاتی که در سال 95 در این زمینه انجام شده است می‌پردازیم.

ساخت آمبولانس پهپادی

اهمیت مساله انتقال سریع مصدومان از محل حادثه به نزدیکترین بیمارستان سبب شد تا یک شرکت آمریکایی اولین پهپاد آمبولانس را طراحی کند. پهپاد حمل مصدومان تقریبا مشابه یک خودروی کوچک است، با این تفاوت که به جای لاستیک و چرخ به چهار پروانه و موتور الکتریکی قدرتمند برای پرواز مجهز شده است.

مهمترین ویژگی طرح پهپاد آمبولانس عدم نیاز به خلبان و کادر پزشکی است؛ بنابراین با کاهش وزن، انتقال مصدومان از محل حادثه به بیمارستان در کمترین زمان ممکن می‌شود.

پهپاد پردار

یک پهپاد جدید مشابه پرنده دارای پر به رهبری محققان دانشگاه فدرال پلی‌تکنیک لوزان در سوئیس طراحی شده که به ادعای آن‌ها می‌تواند طول بال خود را تغییر داده، از فضای تنگ عبور کند و با سرعت بالا به پرواز بپردازد.

محققان با مشاهده پرواز پرندگان یک پهپاد بالدار دارای انرژی کارآمد طراحی کردند که می‌تواند طول بال خود را تغییر داده، در سرعت بالا پرواز کرده و از میان فضاهای تنگ عبور کند.

پهپادهای پستچی

یکی از بزرگترین شرکت‌های تجارت الکترونیک در چین، در حال جایگزینی پهپاد به جای پستچی‌هاست. این شرکت خرده‌فروش چینی، اخیرا از چندین پهپاد که خود آن‌ها را ساخته، رونمایی کرده است. این پهپادها به منظور ارسال کالا استفاده خواهند شد.

آبیاری مزارع با استفاده از پهپادها

محققان آمریکایی معتقدند که استفاده از پهپادها در کشاورزی نه تنها در افزایش سرعت تولید محصولات کشاورزی موثر است، بلکه باعث انگیزه بیشتر در کشاورزان و به دنبال آن بهره‌وری بیشتر خواهد شد.

با توجه به اینکه کشاورزان آمریکایی علاقه وافری نسبت به خرید تجهیزات مدرن و کمکی در امر زراعت دارند، این امر سبب شده که سال گذشته حدود 45 هزار پهپاد توسط آنها خریداری شد.

پهپاد خورشیدی با قابلیت تبدیل به هواپیما

محققان دانشگاه مینه‌سوتا موفق شدند پهپادی بسازند که با استفاده از پنل‌های خورشیدی شارژ شده و می‌تواند بین دو وضعیت بالگرد و هواپیما تغییر حالت داشته باشد.

کشاورزان می‌توانند با استفاده از این پهپادها تمام نقاط زمین کشاورزی را به خوبی بررسی کرده و نقاطی که نیاز به آبیاری، بارور کردن و یا سم‌پاشی دارند به سرعت شناسایی کنند.

پهپادهای خفاشی و پنجه عقابی

یک شرکت ژاپنی با الهام گرفتن از تکنیک پرواز خفاش‌های گوش دراز، پهپاد قدرتمندی ساخت که با استفاده از دو پنجه با بازوی پنج محور، اجسام مختلف با حداکثر وزن 20 کیلو را به چنگ گرفته و در شرایط مختلف آب‌وهوایی حمل می‌کند.

ربات AW-ARM با مجموعه باتری‌های قدرتمند می‌تواند همزمان با حمل بار مسافت 60 کیلومتری را در 30 دقیقه پرواز کند.

شرکت سازنده پهپاد AW-ARM اعلام کرد که با استفاده از قابلیت گرفتن و حمل اشیاء با پنجه‌های قدرتمند می‌توان مواد خطرناک را از راه دور کنترل و جابه‌جا و همچنین با رساندن تخته شنا، از غرق شدن افراد در معرض خطر در دریا جلوگیری کرد.

بازرسی تونل‌های قطار با استفاده از پهپاد

سنگاپور در نظر دارد تا از پهپادهای کوچک و وسایل نقلیه بدون سرنشین برای بازرسی تونل‌های راه آهن زیرزمینی و نظم بخشیدن به سیستم حمل و نقل استفاده کند.

سازمان حمل و نقل زمینی سنگاپور قرار است یک درخواست در مورد احتمال مشارکت صنعت در استفاده از پهپادهای کوچک و خودروهای بدون سرنشین برای بازرسی از سیستم حمل و نقل سریع و تونل‌های جاده ای ارائه کند. بررسی‌های دوره ای عمدتا توسط نیروهای انسانی بر روی سیستم راه آهن و تونل‌ها برای بررسی مشکلاتی از قبیل ترک‌ ها و یا نشت آب صورت می‌گیرد.

رونمایی از اولین موتور-پهپاد در آمریکا

استارتاپ آمریکایی هاورسرف که در زمینه تولید دستگاه‌های حمل‌ونقل فعالیت می‌کند، یک "موتور-پهپاد" را تولید کرده است.

این "موتور-پهپاد" که اسکورپیون(عقرب) 3 نامیده شده است می‌تواند 120 کیلوگرم وزن را تحمل کرده و و با سرعت 48 کیلومتر بر ساعت تا ارتفاع 10 متری بالا رود. مدت زمان پرواز این وسیله حدود 27 دقیقه است و با قیمت 150 هزار دلار به بازار عرضه می‌شود.

پهپاد خوردنی

یک نظامی بازنشسته انگلیسی نوعی پهپاد با بال‌های خوراکی ساخته که می‌تواند تا 45 کیلوگرم غذای بسته‌بندی شده و تجهیزات پزشکی را حمل کند.

نایجل گیفورد، پوسته بدنه این پهپاد را از ترموپلاستیک زیست تخریب‌پذیر مبتنی بر نشاسته ساخته که با بسته‌های مواد غذایی و تجهیزات پزشکی پُر می‌شود. این پهپاد که ""Pouncer نام دارد، اکنون در مراحل اولیه ساخت قرار داشته و در زمان استفاده از یک هواپیما یا توسط یک منجنیق به شعاع 40 کیلومتری هدف پرتاب می‌شود.

به جز بالهای خوردنی این پهپاد، سایر بخش‌های آن از چوب ساخته شده که می‌توان از آن برای گرم کردن و پخت غذا استفاده کرد.

با پهپاد مسافربر ایرباس به سر کار بروید

با شلوغ شدن شهرها و ترافیک سنگین صبحگاهی، یکی از راههای رفتن به محل کار استفاده از آسمان است و شرکت ایرباس می‌خواهد از پهپادها به عنوان راه حلی برای این مساله استفاده کند.

ایرباس تنها شرکتی نیست که پای خود را در صنعت تاکسی هوایی کرده است. شرکت جابی اکنون در حال کار بر روی یک هواپیمای شهری است و شرکت اهانگ نیز اجازه آزمایش پهپاد تاکسی 184 خود را در نوادا کسب کرده است.

جزئیات پروژه "واهانا" (Vahana) برای ساخت خودروی چندپره الکتریکی توسط شرکت A3 که پایگاه نوآوری ایرباس در سیلیکون‌ولی است، هنوز محرمانه است. اگرچه ایرباس این فناوری را برای سال 2027 پیش‌بینی کرده، اما بسیاری از فناوری‌های مورد نیاز آن مانند باتری، موتور و دستگاههای الکترونیکی هوایی اکنون وجود دارند.

سوزاندن زباله‌های تیرهای برق با استفاده از پهپاد

تکنسین‌های چینی در روشی نوین از پهپادهای آتش افشان برای سوزاندن زباله‌هایی که روی کابل‌های برق گیر می‌کند استفاده کردند.

یک شرکت تعمیر و نگهداری دکل‌های برق فشار قوی در چین از هواپیماهای بدون سرنشین برای خلاص شدن از کیسه‌های پلاستیکی و زباله‌های دیگر استفاده می‌کند.

پهپاد گرده‌افشان

کارشناسان پهپادی را طراحی کردند که همانند زنبورهای عسل عمل گرده افشانی را انجام می‌دهد. این پهپاد کوچک با استفاده از ژل چسبنده فعالیت می‌کند و عمل گرده‌افشانی را انجام می‌دهد.

استفاده از گرده‌افشانی مصنوعی یکی از راه‌های جلوگیری از کاهش محصول در بخش کشاورزی است.

پهپادهای مسافربر در دبی

پهپادهای مسافربر قرار است از ماه ژوئیه(تیر) در شهر دبی فعالیت خود را بطور منظم آغاز کنند.

این پهپاد که گنجایش یک نفر را دارد، پیش از این در پرواز آزمایشی خود، دور آسمان‌خراش برج‌العرب چرخیده و تا ارتفاع 210 متر بالا رفته است.

زمان پرواز این پهپاد اکنون به نیم ساعت با برد 50 کیلومتر افزایش یافته است اما ظرفیت مسافربری آن هنوز محدود به یک انسان 117 کیلوگرمی با یک چمدان کوچک است.

پهپاد هیبریدی عمودپرواز

کمپانی استرالیایی کربونیکس پهپاد هیبریدی عمود پروازی که از جنس کامپوزیت ساخته شده برای اولین بار در استرالیا تست کرد و این پهپاد توانست بیش از دو ساعت پرواز کند.

طول بالهای این پهپاد که نام آن "وولانتی" است حدود 2.7 متر و طول بدنه 1.95 متر بوده و با نیروی برق می‌تواند بیش از دو ساعت پرواز داشته باشد. در صورتی که وولانتی از سوخت فسیلی برای پرواز استفاده کند، زمان پرواز آن تا هفت ساعت افزایش می‌یابد. سرعت این پهپاد هیبریدی 60 کیلومتر بر ساعت است.

پهپاد با قابلیت فرود روی محل متحرک

محققان دانشگاه سینسیناتی موفق شدند پهپادی تولید کنند که می‌تواند بر روی یک محل متحرک فرود بیاید.

یکی از مهمترین مشکلاتی که پهپادها با آن مواجه هستند فرود آمدن بر روی کشتی‌های نظامی متحرک است که در دریاهای آزاد در حال حرکت هستند و پهپادها باید در یک فضای محدود با خطای فوق‌العاده کم فرود بیایند و پیش از این امکان انجام این فرآیند بسیار مشکل بود.

کنترل پهپاد با انگشت شست

اندازه و شکل پهپادها در سالهای اخیر بسیار تغییر کرده با این حال بیشتر کوادکوپترها هنوز توسط یک کنترلگر با دو جوی‌استیک هدایت می‌شوند؛ اما اکنون یک طراحی جدید ارائه شده که در آن می‌توان پهپاد را با یک انگشت کنترل کرد.

کنترلگر Shift که شامل یک دسته و یک حلقه برای انگشت شست دست است، اکنون برای منبع یابی در سایت کیک‌استارتر قرار گرفته است.

خود پهپاد از یک دوربین 4k با قابلیت ثبت تصاویر 13 مگاپیکسلی و یک حافظه هشت مگابایتی آنبرد برخوردار است و حتی می‌تواند 300 دقیقه به پرواز ادامه دهد.

نظارت بر ترافیک پهپادها با تور هوایی

سازمان پروژه‌های تحقیقات دفاع آمریکا (دارپا) با هدف مبارزه با خطرات احتمالی دسترسی تروریست‌ها و خلافکارها به پهپادهای مقرون‌بصرفه و بهره‌برداری برای اهداف شرورانه قصد دارد از یک تور هوایی برای نقشه‌برداری از فعالیت همه پهپادهای کوچک در فضای هوایی شهری استفاده کند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 650609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =